MAGAZIN PEXELSPHOTO BY Alex Hrek
PEXELS
10.8.2024., 20:54
TEMA TJEDNA: PREDSJEDNIČKI IZBORI

Jagoda Poropat Darrer: Negativne kampanje dodatno odbijaju birače

Kakav bi u retoričkom, komunikacijskom smislu trebao i morao biti, bar načelno, kandidat koji bi mogao pobijediti Zorana Milanovića u utrci za predsjedičku funkciju, kakvo bi trebao imati umijeće govora, da se referiramo na vašu agenciju - pitali smo dr. sc. Jagodu Poropat Darrer iz agencije "Umijeće govora".

- Govorničko umijeće izazivača predsjednika Milanovića na predstojećim predsjedničkim izborima u najmanju ruku mora biti jednako inteligentno, agilno i duhovito. Naravno da na izborima ne pobjeđuju samo oni koji zorno produciraju svoje retoričke bravure, ali u osvajanju glasova birača umijeće govora zauzima visoko mjesto među svim ostalim vještinama i elementima kampanje. To posebice dolazi do izražaja na predsjedničkim izborima. Kandidat koji pokaže razumijevanje za birače i njihovu potrebu za pristojnijom retorikom i njezino vraćanje u okvire civilizirane političke komunikacije mogao bi opasno poljuljati šanse predsjednika Milanovića za osvajanje drugoga mandata.

Uz Milanovća, u utrci za Pantovčak zasad službeno imamo jednog kandidata i jednu kandidatkinju - Dragana Primorca i Mariju Selak Raspudić. Stoji li pretpostavka da Primorac kao HDZ-ov kandidat ima najviše šanse pobijediti Milanovića...?

- Snažna financijska podrška, pristup velikom broju medija, jaka infrastruktura velike stranke čine moćan vjetar u leđa Draganu Primorcu. No ako se prisjetimo, primjerice, Mislava Kolakušića na europskim izborima 2019. i načina na koji je iskočio iz anonimnosti na nacionalnu odnosno europsku pozornicu, bez podrške velike stranke, onda je i na ovim izborima opravdano očekivati neočekivano. Čini se da su sve opcije otvorene, i za Selak Raspudić, i za nekog novog kandidata, i naravno za drugi mandat predsjednika Milanovića.

magazin Jagoda Poropat Darrer
Ustupljena fotografija

Prisjetimo se također niza kandidata velikih stranaka koji su se u predsjedničkim kampanjama mučili u pridobivanju glasova birača i na kraju izgubili. Stoga s pravom možemo vjerovati da ovi izbori nisu unaprijed riješeni i da ozbiljan protukandidat predsjedniku Milanoviću nije jedino Dragan Primorac. Nemojmo zaboraviti da se predsjednici u Hrvatskoj biraju na neposrednim izborima, što dodatno ostavlja prostora i mogućnosti za ravnopravnu političku borbu do posljednjeg glasa. Možda su predsjednički izbori još jedini izbori gdje govorničko umijeće i karizma mogu u vrlo visokom postotku pridonijeti pobjedi i donijeti prevagu. Vidjet ćemo je li Dragan Primorac ta osoba koja može pobijediti predsjednika Milanovića. On je kandidat s najvećim političkim iskustvom među izazivačima i pred nama je vidjeti u kojem će smjeru ići njegova komunikacija s predsjednikom Milanovićem. Hoće li ga izravno napadati i preuzeti retoriku premijera Plenkovića, koji od parlamentarnih izbora predsjednika Milanovića isključivo naziva "kršiteljem Ustava" kad god ga spomene u javnosti ili će umjerenom retorikom i isticanjem vlastitih vrijednosti pokušati osigurati poziciju na Pantovčaku. Za Mariju Selak Raspudić možemo gotovo sigurno reći da će krenuti potonjim putem. Uvijek pristojna, britka i jednako inteligentna i agilna u komunikaciji kao predsjednik Milanović možda bi mogla biti i bolja izazivačica od samog Primorca.

Kakve su dakle komunikacijske sposobnosti, a time i šanse, Marije Selak Raspudić i nekih drugih koji će se kandidirati? Jesu li njihove ambicije veće od njihovih objektivnih mogućnosti?

- Ako uzmemo u obzir samo govorničke sposobnosti i komunikacijski stil Selak Raspudić, onda možemo reći da su to karakteristike koje su u mnogim segmentima kvalitetnije od Primorčevih retoričkih sposobnosti. Artikulirane poruke, argumentirani stavovi, čist izgovor, dostatna dikcija, logičnost i autentičnost Marije Selak Raspudić čine se boljim retoričkim paketom od onoga što smo do sada mogli čuti od Dragana Primorca. Selak Raspudić je upravo svojim retoričkim umijećem u TV emisiji Peti dan dospjela u središte medijske pažnje u vrijeme dok još nije bila politički aktivna i dok je gradila znanstvenu karijeru. U komentiranju aktualnih tema nametnula se primjerenom argumentacijom i elokvencijom. No, kako se sve tek zahuktava i kako zapravo govorimo tek o pretkampanji, ostavimo svakome kandidatu da pokaže ono najbolje što zna i može kada kampanja i službeno počne.

Kakvu kampanju očekivati, kakvu retoriku i komunikaciju, još žešću i prljaviju nego na parlamentarnim izborima, kako od strane ZM tako i od strane njegovih protukandidata? I gdje će se zapravo komunikacijska borba za glasove voditi u najvećoj mjeri, u sučeljavanjima na televiziji ili prepucavanjem u medijima, na društvenim mrežama...?

- Teško da predsjednička kampanja može biti žešća od parlamentarne, jednostavno zato što na megdanu sada nisu premijer Plenković i predsjednik Milanović. Potonji zasigurno neće štedjeti protukandidate u svojoj kampanji, ali razmjere fajta s premijerom, da se poslužim Milanovićevim anglizmom, sigurno nećemo imati. Ne samo zato što mu je među protukandidatima žena, sjetimo se samo grube retorike prema političarkama Puljak, Orešković ili pak Omejec, nego i zato što mu protivnik ovaj put nije Plenković. Milanović ima uvijek uvjerljivu izvedbu, pristupačnu i blisku mnogim biračima, no na mahove se u njegovoj retorici prepoznaje trampistička agresivnost i oštri napadi na protivnike. U recentnoj literaturi iz područja političke komunikacije takva se retorika naziva skandalizirajućom retorikom. No nakon parlamentarnih izbora kao da se povukao, pa pažljivo bira s kim će se upustiti u javna prepucavanja i uglavnom to više ne čini. Očekuje se da će u novoj predsjedničkoj kampanji njegovati pristojniju komunikaciju i izbjegavati sve ono što mu se predbacivalo u dosadašnjem ponašanju. Pokušat će ostati pristojan, u okvirima prihvatljive političke komunikacije, a politički dueli podjednako bi se mogli voditi na svim terenima.

Očekujemo televizijska sučeljavanja, ali i kampanje na društvenim mrežama, na kojima su svi kandidati poprilično aktivni. Također, kandidati neće propustiti ni jedan medijski istup a da se ne referiraju na oponente. Kako to uvijek biva, s približavanjem kraja kampanje očekujemo oštrije napade, prljaviju igru, a možda i neprimjerenu retoriku. Negativna kampanja protiv Dragana Primorca već postoji na društvenim mrežama i viralno se širi, a on će morati pronaći rješenje kako da neutralizira takve napade koji bi mogli naštetiti njegovu imidžu vrsnog znanstvenika.

Postoji li opasnost da zbog zasićenosti javnosti politikom opadne zanimanje za predsjedničke izbore u prosincu?

- Što se tiče zasićenosti građana politikom i izborima, može se govoriti o općem nepovjerenju građana u politiku i političare, pa ne bi začudilo da građani i ovaj put kazne političare neizlaskom na birališta. Nakon relativno velike izlaznosti na parlamentarnim izborima ove godine građani baš nisu s jednakim oduševljenjem hrlili na EU izbore. Negativne kampanje dodatno odguruju birače s birališta, pa se toplo nadamo da će se HDZ i SDP suzdržati od takve komunikacije. Možda bi se svi još jedanput trebali podsjetiti da na predsjedničkim izborima glasamo neposredno za nama najzanimljivijeg kandidata i da svaki glas može donijeti prevagu i pobjedu u utrci za Pantovčak.