MAGAZIN MIRJAM JUKIĆ VINKOVCIFOTO: PRIVATNI ALBUM
Ustupljena fotografija
10.8.2024., 08:19
MIRJAM JUKIĆ, VIŠA SAVJETNICA ZA ODNOSE S JAVNOŠĆU

Borba za glasove bit će nemilosrdna, važno je dobro odraditi terenski posao

Premda je ljeto i vrućine su svakodnevica, nema mira i odmora na hrvatskoj političkoj sceni. Kako bi i bilo kad je "samo" četiri mjeseca do novih izbora, onih trećih u superizbornoj 2024., i to izbora za predsjednika/predsjednicu Republike Hrvatske. Zasad su službeno kandidaturu oglasili sadašnji predsjednik Zoran Milanović, koji ide po drugi mandat, kao i njegov najjači protukandidat, Dragan Primorac, uz unisonu podršku premijera Plenkovića i Hrvatske demokratske zajednice, te nezavisna Marija Selak Raspudić i nekako iz sjene, iako još nepotvrđeno, i Mislav Kolakušić.

Što se tiče kampanje prije kampanje, zasad je najagilniji Primorac, iza kojeg je stala i Koordinacija iseljeničkih organizacija HDZ-a. Premijer Andrej Plenković rekao je nedavno, uoči Sinjske alke, kako će predsjednički izbori pokazati da Hrvatska treba promjenu, da je aktualni predsjednik Republike Zoran Milanović prošlost te da je budućnost kandidat kojega podržava HDZ - Dragan Primorac. Na komentar kako se uz Primorca iznose neke "afere" Plenković je rekao da je on na to sve odgovorio već u onoj ranijoj kampanji. "Ima puno ljubomornih ljudi, a ovi koji žele, a unutar su HDZ-a, problematizirati nešto u vezi s Primorcem, rade za Milanovića, to smo već vidjeli kad je bila Kolinda Grabar-Kitarović kandidat. Ponovno, neki ljudi ne nauče nikada lekciju, politički nezreli, infantilni, potpuno irelevantni za HDZ-a, ali to je tako", ocijenio je premijer. Primorac je najavio da će, pobijedi li na izborima, biti čovjek kojeg prošlost ne zanima, već će govoriti o inovacijama i globalnom pozicioniranju Hrvatske. Također, kazao je da neće uzvraćati na udarce ispod pojasa ako ih bude. "Ako netko odredi igrati na toj razini, mogu vam reći da ću igrati potpuno suprotno. Nema te cijene gdje bih ja vrijeđao nekoga. Puno mi je važnije čestito hodati hrvatskim ulicama nego nekoga vrijeđati i biti predsjednik kojega će se Hrvatska sramiti", poručio je Primorac te još naglasio da želi ostati zapamćen po skromnosti, a ne po bahatosti.

SUPROTNE OSOBNOSTI

Kako komentira sve što se zasad zbiva na javnoj sceni u pretkampanji za predsjedničke izbore pitali smo Mirjam Jukić, višu savjetnicu za odnose s javnošću iz A2D komunikacija.

- Imamo još nešto više od četiri mjeseca do predsjedničkih izbora u Hrvatskoj i čini se kako bi utrka za Pantovčak mogla biti neizvjesna. Prvo istraživanje neke je iznenadilo, ali imamo i očekivane brojke. Aktualni predsjednik ulazi u utrku s otprilike 30 posto podrške, što je očekivano, Primorac je već u prvom istraživanju, odmah nakon predstavljanja, praktično izjednačen s aktualnim predsjednikom, a za sada i jedina žena koja je pokazala interes za ovo nadmetanje, Marija Selak Raspudić, u prvom istraživanju javnog mišljenja jako dobro stoji.

Aktualni predsjednik ipak neće tako lako istrčati ovu utakmicu kako je možda očekivao. Dosada se poprilično držao po strani čekajući da vidi tko će se pojaviti s druge strane brda, a ova demonstracija moći oko vojnih vježbi poslužila mu je da se pokaže kako je tu, i to u trenutku kada smo svi bili koncentrirani na Primorčevu kandidaturu.

S obzirom na rezultate ankete možemo zaključiti kako je retorika suprotna od one koju ima Milanović bila dobar početak za glavnog izazivača Primorca, iza kojeg je stala vladajuća stranka. No najvažnije je sada kako će se raditi kampanja, koje će poruke kandidati poslati, odnosno koje će im poruke proći kod birača koji su već dva puta u ovoj godini pohodili birališta. Hoće li velika izlaznost, posebice mladih, ići u korist aktualnom predsjedniku? Moguće, dok druga opcija izlaska 50 plus birača vjerojatno igra u korist Primorca.

U srazu Milanovića i Primorca tko pobjeđuje, može li se to već sad pretpostaviti, s izvjesnim postotkom objektivnosti...?

- Istraživanja pokazuju kako je Primorac izjednačen s Milanovićem, pa je jasno kako je HDZ pametno ušao u utrku upravo s Primorcem. Za sada Primorac se prikazuje kao osoba potpuno suprotna aktualnom predsjedniku i očito će na tome raditi kampanju, bar tako sada izgleda. Primorac ima ambiciju biti predsjednik i ona nije od jučer. On je zapravo, iako dugo izbiva iz svijeta politike, uspio ostati prisutan u javnom prostoru, što mu je sada najbolji kapital s kojim ulazi u ovu, kako pokazuju prva istraživanja, neizvjesnu utrku za Pantovčak. Njegove poruke više su za sada bile usmjerene upravo na tu razliku u odnosu prema Milanoviću - ja sam uključiv, dobro komuniciram sa svjetskim liderima, smiren sam i nisam konfliktan, odnosno ja sam sve suprotno od ovog što ste imali do sada.

SDP bezrezervno daje podršku Milanoviću, što smo gledali i na parlamentarnim izborima, a HDZ je nakon istraživanja i anketiranja sve karte stavio očekivano na Primorca, pa ćemo u drugom krugu vjerojatno gledati još jednu utakmicu omiljene hrvatske političke lige između crvenih i plavih. Ipak, ovdje vrijede neka druga pravila igre, u kampanji koja se vodi imenom i prezimenom, no i dalje je važna stranačka mašinerija na terenu. Vidimo blokove stranaka koje se okupljaju oko Milanovića i Primorca, još čekamo odluku Možemo!, koji će vjerojatno istaknuti svog kandidata jer predsjednički izbori su prilika da promovirate svoju stranku. Još ne znamo što će svojim biračima ponuditi DP, Most, Centar, IDS, Suverenisti i SDSS.

Očekivano, svi će pogledi javnosti biti upereni u Milanovića i Primorca, no kakve su šanse drugih kandidata za predsjednika Republike Hrvatske, prije svih Marije Selak Raspudić?

- Prema prvom velikom istraživanju zapravo vidimo da Marija Selak Raspudić ima solidnu podršku, koja će joj sigurno dati vjetar u leđa u samom startu, tako da zapravo ima opravdanje za svoje ambicije i ulazak u utrku za predsjedničku fotelju. Još ne znamo hoće li Most podržati svoju dojučerašnju saborsku zastupnicu, hoće li ju podržati Fokus i Republika. Ako bude žestoko nastupala i igrala na agresivnu retoriku, kakvu je znala voditi u saborskim klupama, naići će na vrhunskog retoričara koji uživa u žestokoj polemici s jedne strane i uljuđenog znanstvenika koji se ograđuje od grube agresivne retorike s druge strane, i bojim se da je to utakmica koju unaprijed gubi. Njezina funkcija izgleda slično Škorinoj prije pet godina. Bit će zanimljivo pratiti kako će se posložiti karte nakon što budemo imali sve kandidate za ove predsjedničke izbore.

BITKA ZA KLIZIŠTE

U idućim danima, tjednima i mjesecima kakvu kampanju očekivati, kakvu retoriku, još žešću negoli kod parlamentarnih izbora? I gdje će se zapravo komunikacijska borba za glasove voditi u najvećoj mjeri, u sučeljavanjima na televiziji ili kroz prepucavanja u medijima, na društvenim mrežama...?

- Kažu kako aktualni predsjednik zapravo ima najbolji rejting kada ne govori puno, no to teško može postići kada krene prava kampanja. "Predsjednik s karakterom" možda bi najbolje prošao da što duže šuti. Iako, ako se sjećamo posljednjih predsjedničkih izbora, ne mora nužno značiti kako će, kada se uključi u kampanju, Milanović imati žestoku retoriku kakvoj smo svjedočili tijekom mandata, a posebice tijekom parlamentarnih izbora. Čuli smo govor u Kninu, čak ga je čitao, što zapravo rijetko čini. OK, rekao je neke stvari, no daleko od oštre retorike. Pitanje je koliko će izdržati. Ovisi i kakva će biti retorika izazivača, za sada imamo Primorca, koji djeluje vrlo smireno i uključivo govori o zajedništvu, a Selak Raspudić može biti verbalno vrlo agresivna izazivačica koja će svoje mjesto kod birača tražiti upravo u žestokoj raspravi s protivnicima. Kratak fitilj u ovoj kampanji ne mora biti presudan, sve ovisi o tome kojim se biračima obraćate, a najvažnije je da znate kako pričate sa svojim biračima. Pitanje je i kako će Milanovićevi birači reagirati ako ne bude uobičajeno glasan. Sigurno će se retorika pojačavati u samom finalu kampanje.

Birače kampanja i način komunikacije kandidata može motivirati ili demotivirati za izlazak na izbore, dakle sve ovisi o tome kakva će biti kampanja. Za sada nema puno zanimljivosti, imamo "predsjednika s karakterom" koji je do sada više šutio negoli govorio, i po školskim pravilima izvedenu najavu kandidature glavnog izazivača. Tek negdje u pozadini pomalo sramežljivo čujemo i neka druga imena koja će možda ući u utakmicu.

Na vaše pitanje gdje se vodi najveća borba za glasove odgovor nije jednostavan i najkraći glasi - svagdje, i bit će nemilosrdna. Kampanja se ne može voditi samo na televiziji i društvenim mrežama, dakle za rezultat je ključna kombinacija brojnih komunikacijskih alata, ali od iznimne je važnosti i dobro odrađen terenski posao, što je uvijek prednost velikih stranaka. Tko bude najbolje odradio posao u pretkampanji i službenoj kampanji, idućih pet godina na posao će na "klizište" Pantovčaka. n