IMDB
18.2.2023., 00:00
DOKUMENTARAC “20 DANA U MARIUPOLJU”
U ratu dobri ljudi postaju
bolji, loši ljudi postaju gori
bolji, loši ljudi postaju gori
SVIJET TO MORA VIDJETI: MUČAN FILM O TRAGEDIJI UKRAJINSKOG GRADA...
Priznat ću da sam veći dio vremena koji sam proveo na ovogodišnjem Sundance Film Festivalu izbjegavao gledati dokumentarac 20 Days in Mariupol ("20 dana u Mariupolju"). To nije bio odraz njegove kvalitete kao dokumentarca, naprotiv, bio sam uvjeren da će biti informativan i emotivan sat gledanja - piše Therese Lacson za collider.com, čiji prilog, uz neznatne prilagodbe, prenosimo u cijelosti:
- Ono što sam također znala je da bi to moglo biti potencijalno traumatizirajuće i teško za progutati. Dokumentarac koji je pokrivao prvih 20 dana opsade lučkog grada Mariupolja izložio je činjenicu da ću vidjeti užasne slike ruske invazije na Ukrajinu. No, "20 dana u Mariupolju" čini se ključnim kao filmsko djelo, posebno za međunarodnu publiku koja možda ne zna kako je u Ukrajini na terenu, čak i dok rat i dalje bjesni. Novinar AP-a i redatelj Mstislav Chernov i njegova mala grupa ukrajinskih novinara idu na lice mjesta kako bi ostatku svijeta pokazali istinu i izvještaje iz prve ruke o onome što se dogodilo u Mariupolju. Velik dio Chernovljevog rada objavljen je u vijestima, nudeći rijedak pogled na grad kad su svi drugi međunarodni novinari pobjegli pred invazijom.

Pratimo Chernova i njegovu posadu od samog početka opsade do njihova bijega 20. dana, gledajući kako se uvjeti progresivno pogoršavaju za civile, vojnike i hitnu pomoć u gradu. Chernovljeva kamera vodi nas do lica žrtava granatiranja i bombardiranja, prestravljenih obitelji koje su morale napustiti svoje domove kako bi preživjele. Idemo iza vrata prepunih bolnica koje moraju trijažirati ozljede ljudi u cijelom gradu, viđajući svakim danom sve više krvi i smrti.
Kao što je i očekivano, kada gledate dokumentarac, ostajete s osjećajem bespomoćnosti i bijesa koji paraju želudac. Gledanje novinskih isječaka o napadima zabrinjavajuće je, ali pratiti Chernova zapravo je srceparajuće. U jednom slučaju odlazi na mjesto bombardiranja rodilišta. Da, rodilišta! Sama pomisao je bolesna, ali postaje još gora kada se njegovo izvješćivanje kasnije izvrne kao dezinformacija i proglasi namještenim scenama ruskog propagandnog stroja. Na terenu, na mjestu gdje su ruske snage počinile ratni zločin, vidimo omamljene majke, čujemo plač djece i osjećamo strah koji zrači iz žrtava. Na jednim nosilima vidimo trudnicu, skoro popunjeni termin, kako je nose s licem zaleđenim od šoka. Kasnije, kada Chernov ode u bolnicu koja je izvršila trijažu ovih žrtava, njegov poseban fokus na prve hitne službe i na bolnicu pruža novu razinu tuge. Gledamo kako liječnici i medicinske sestre liječe pacijenta za pacijentom - neke su samo dojenčad - sa sve manjim osnovnim zalihama, poput lijekova protiv bolova, i moraju gutati vlastite suze kada pacijenti umiru i gledati kako članovi pacijentove obitelji jecaju nad njihovim tijelima. Zatim moraju zamotati tijela u vreće i ostaviti ih u prepunoj mrtvačnici prije nego što ih pokopaju u masovne grobnice između granatiranja i bombardiranja.
Iako može biti nečeg sterilnog i odvojenog u gledanju vijesti za vijestima o tome što se događa na terenu u Ukrajini, umrtvljujući osjećaje ljude u odnosu na stvarnost rata, Chernovljev dokumentarac izrazito je fokusiran na pojedinačna ljudska lica iza ove ilegalne invazije. Susrećemo civile koji nam pričaju svoje osobne iskaze, neke kasnije ponovno susrećemo u skloništu, dok druge vidimo kao leševe. Liječnici i policija daju Chernovu priliku da dokumentira masakr, želeći da svijet vidi koliko je loše nakon što su Rusi ukinuli struju, vodu i internet u gradu.

U jednom trenutku liječnik kaže Chernovu da je rat poput rendgenske snimke: "Dobri ljudi postaju bolji, loši ljudi postaju gori". Dok samo letimično vidimo pljačkaše u gradu, "20 dana" fokusira se na heroje grada. Oni koji neumorno rade na održavanju civila na životu, vozeći se gradom unatoč zrakoplovima koji lete iznad njih i bacaju bombe, kako bi izvukli ljude iz srušenih zgrada i spasili živote. Jedan od policajaca, Vladimir, odlučan pokazati svijetu što se događa, odvodi Chernova i njegovu grupu do jedinog mjesta u gradu koje ima Wi-Fi i prati ih okolo kako bi dobili potrebne snimke. Zatim, dok konvoj Crvenog križa napušta grad, novinari se provlače i bježe. Grad pada 86. dana nakon što je 25.000 ljudi umrlo (iako je broj vjerojatno veći).
Nema utjehe kada gledate “20 dana u Mariupolju”, ali to je gorka pilula koju svi moramo progutati kako bismo se podsjetili kroz što ljudi prolaze svaki dan u Ukrajini. Černovljev izvještaj samo je isječak rata i trebao bi potaknuti ljude na akciju. Očima ovog ratnog izvjestitelja možemo vidjeti pravo lice rata od kojeg se teško okrenemo...
Darko Jerković
Foto: IMDB
{embed_infobox_gray}240817{/embed_infobox_gray}{embed_infobox_gray}240818{/embed_infobox_gray}