PIXSELL
8.10.2022., 00:00
TJEDNI OSVRT
Samo primitivci misle da učitelji ništa ne rade
Ministarstvo znanosti i obrazovanja 5. listopada, na Svjetski dan učitelja, nagradilo je one najbolje. Izabrano je 513 najuspješnijih, onih koji kontinuirano unapređuju odgojno-obrazovni sustav Hrvatske. Ipak, da su svi nagrađeni upitani jesu li zadovoljni, većina bi ih sigurno odgovorila da nije, unatoč utješnim nagradama od 10.000 kuna bruto.
A Svjetski dan učitelja čestitao je na Twitteru i premijer Andrej Plenković, i to na predanosti koju unose u svoj posao kako bi oplemenili srca i umove djece, učenika. “Vaša ustrajnost i privrženost njihovom razvoju ključni su u odgoju i obrazovanju novih generacija!” naglasio je Plenković. I ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs istaknuo je kako je učiteljski poziv plemenit. Naglasio je i da među 35 tisuća učitelja u osnovnim školama i 25 tisuća nastavnika u srednjim školama ima daleko više onih koji su zaslužili nagradu. I to je prava istina, jer učiteljima je danas, s obzirom na brojne probleme, profesija više poziv negoli struka, koju bi sustavno trebao pratiti i unapređivati upravo sustav institucija. I nije tako samo u Hrvatskoj, u kojoj je rad učitelja jedan od najvažnijih za ukupan razvoj društva, pa bi se kao takav trebao i cijeniti. Jer cilj Svjetskog dana je mobilizirati podršku za nastavnike kako bi se osiguralo da učitelji i dalje ispunjavaju potrebe budućih generacija te podići obrazovanje na razinu društvene važnosti i izvući učitelje iz poluanonimnosti dajući im društvenu važnost koju zaslužuju, što trenutačno nije tako. Zato su i ovaj put učitelji diljem svijeta pozivali svoje vlade da ️ulažu u njih, vjeruju im i poštuju ih. I to ne samo vlade nego i društvo u cjelini. Uglavnom, učitelji su zadovoljni poslom, ali poručuju svima onima neupućenima i zlonamjernima: “Nemamo tri mjeseca godišnjeg.” I Institut za društvena istraživanja u Zagrebu objavio je rezultate ispitivanja koji pokazuju kako su učitelji i nastavnici zadovoljni, no da je potrebno raditi na podizanju njihova društvenog statusa. Analitičko izvješće također je nazvano “Nemamo tri mjeseca godišnjeg...” Uz sve teškoće oko napredovanja, njih 67 posto zabrinjava i ekonomska neizvjesnost, uz nezadovoljstvo plaćom. Štoviše, i većina učenika slaže se s tvrdnjom da su nastavnici nedovoljno cijenjeni u Hrvatskoj. A i zbog roditeljskih intervencija sve su nezaštićeniji, jer im dolaze kad se sjete, pišu, telefoniraju, zahtijevaju, optužuju, tuže...
U zaključku istraživanja istaknuto je kako je nizak društveni status učiteljske profesije ozbiljan izazov jer će se negativno odražavati i na privlačenje kompetentnih mladih ljudi za rad u školi.
Damir Gregorović