Avangarda u kinu hotela Royal, 20. kolovoza 1922. održana dadaistička matineja
- Glazbena točka je otkazana jer nisu mogli unijeti instrumente. Hvala bogu!... - pisalo je u Die Drau
Dana 20. kolovoza 1922. godine u osječkom kinu Royal, koje se nalazilo unutar reprezentativnog historicističkog hotela Royal, održana je prva dadaistička matineja u našoj zemlji. Osječke dnevne novine na njemačkom jeziku Die Drau kratkom su noticom dan prije najavile taj avangardni umjetnički događaj: Dadaisti u Osijeku. Grupa od osam mladića iz Zagreba koji se nazivaju dadaistima stigla je ovamo i sutra će u pola jedanaest sati prije podne u dvorani hotela Royal održati predavanje s izložbom umjetnina. Detalje pogledajte na plakatima.
Na toj povijesnoj matineji predavanje o dadaističkom pokretu održao je urednik revije "Dada-Tank" Dragan Aleksić iz Zagreba, a uz njega su sudjelovali još dadaisti Antun Tuna Milinković, Mee Tarr, Slavko Schlesinger, Mihajlo S. Petrov, Vido Lastov, Dragan Sremac, Zdenko Reich, Jim Rad i Nac Singer. Osječanima su tom prigodom bili predočeni primjeri dadaističke drame, slikarstva, kiparstva, glazbe, filozofije, pjesništva i romana. Na izložbi slika bila su izložena djela slikara, grafičara i ilustratora Mihaila S. Petrova i novinara i književnika Dragana Aleksića te reprodukcije djela francuskog slikara Francisa Picabie i austrijskog slikara i fotografa Roula Hausmanna.
Dan nakon matineje Die Drau ovim riječima opisuje navedeni događaj: (Dadaizam.) Svatko tko to još nije znao mogao je jučer prije podne u dvorani hotela Royal čuti što je dadaizam: manifestacija beskrajnih, iznenađujućih besmislica. Trebao bi biti nešto sasvim novo, novi umjetnički i misaoni pokret, sam proizvod našeg tehnološkog i materijalističkog doba. Ali to je i dalje samo primjena stare istine da nitko od nas nikada neće biti glup. Nekoliko mladića, od kojih jedan, na primjer, tvrdoglavo drži šešir na glavi, za razliku od svih ostalih u sobi (normalan čovjek pomisli na nestašno derište, dadaist vjerojatno na dadaističkog intelektualnog diva); drugi nosi vrlo čudnu odjeću koja je od vrata do pete izrađena od jednog komada, bez ičega što bi je držalo zajedno – a opet ima kožni kaiš opasan oko tijela (ova odjeća podsjeća na odjeću malih dječaka sa stražnjim izrezom). Treći ima jako čudne kratke hlače itd. - inače izgledaju potpuno normalno. Poglavica čita principe dadaizma s pakpapira dugog pet metara i širokog trećinu metra. U nevjerojatnom gomilanju krivo shvaćenih i nerazumljivih stranih riječi, mješavini kupusa i repe koja zvuči kao predavanje luđaka, objavljen je rat razumu i psihologiji, svim intelektualnim tvorevinama normalnih ljudi. "Tupost, tupost, moje je zadovoljstvo!" to je himna dadaizma. Od svake stvari oko sebe, zamislite jedan komad i sve ih spojite: tada imate dadaizam. Na primjer: broj, drugi broj, sjena, svjetlo, komad zemljanog posuđa, željezna šipka: sve to, nabacano poput smeća i jedva prepoznatljivo po svojoj prirodi, stvara dadaističku sliku zatvora. Ili: dvoje ljudi trče jedno pored drugog, zatim puše, konačno jedno plače, a drugo zijeva - to je dadaistička drama. Ili: hrpa svakakvih nesuvislih riječi i neartikuliranih zvukova, pomiješanih sa životinjskim glasanjem, je dadaistička pjesma. Prema tome, pomislili biste da su sve životne pojave samo pijanstvo pijanca, lišeno svakog razuma i postojanosti. Gluposti bez mjere i kraja. Brojni gledatelji i slušatelji, među njima i mnogi srednjoškolci, okupili su se namamljeni drečavim oglašavanjem, a nimalo privučeni bezobrazno visokim cijenama ulaznica, te su se isprva čudili smjelosti kojom su se besmislice prikazivale, ali su se zatim od srca nasmijali budalama koje su, s ludom željom za inovacijama i bez zrnca pozitivnog talenta, htjele biti glasnici novog duha. Neki su posjetitelji žalili što je posljednja točka programa, dadaistička glazba, otkazana - jer, kako su organizatori objasnili, nije bilo moguće unijeti četiri sanduka dadaističkih instrumenata. Hvala Bogu!
Prema istraživanju dr. sc. Branke Brlenić Vujić o osječkoj dadaističkoj matineji, koja je bila ostvarena interakcija književnosti i likovne umjetnosti uz nekanonizirane oblike, kabare, music-hall i cirkus, bio je, od Dragana Aleksića u pisanoj formi i izrescima osvrta iz osječkih novina, informiran i vođa i idejni začetnik dadaizma, francuski pjesnik i esejist, rođen u Rumunjskoj, Tristan Tzara.