Nova godina, novo poskupljenje struje

28. January, 2025.

S prvim danima nove godine odjeknula je među potrošačima vijest da od 1. siječnja, između ostalog, mogu očekivati i veće račune za električnu energiju, na temelju odluke o novim tarifama za prijenos i distribuciju električne energije koju je početkom prosinca prošle godine donijela Hrvatska energetska regulatorna agencija. To bi značilo da će se prosječni račun kućanstva na godišnjoj razini povećati za desetak posto u odnosu prema razdoblju prije 1. studenoga 2024. godine. Čisto da se ne biste iznenadili.

Sadržaj računa za struju obično zbunjuje potrošače koji najčešće ne znaju objasniti što i zašto plaćaju, osobito ako imaju prigovor na konačnu cifru, pa ne znaju otkud bi počeli. Kao potrošači električne energije (odnosno krajnji kupci iz kategorije Kućanstvo) svakoga mjeseca plaćamo mrežarinu (trošak prijenosa i distribucije električne energije od mjesta proizvodnje do potrošača) i potrošnju električne energije koju opskrbljivač isporuči, uz propisane naknade. Jedna je naknada za poticanje proizvodnje iz obnovljivih izvora koja se obračunava u skladu s Odlukom o naknadi za obnovljive izvore energije i visokoučinkovitu kogeneraciju. Druga je solidarna naknada koja se obračunava u skladu s Uredbom o kriterijima za stjecanje statusa ugroženih kupaca energije iz umreženih sustava. Tu je, dakako, i PDV izračunan primjenom propisane stope poreza na poreznu osnovicu. Na svakom se računu - ovo je osobito važno - nalazi i saldo na dan izdavanja računa, odnosno napomena jeste li do tog datuma podmirili sve svoje dospjele račune. Imate li neko dugovanje, ovdje će to pisati, a vi biste trebali žurno reagirati i provjeriti o kakvom je dugovanju riječ, kako ne biste bili ovršeni.

 RIJEKA,17.3.2006.ILUSTRACIJA DALEKOVOD,STRUJA,ELEKTRIČNA ENERGIJA, HEP, HRVATSKA ELEKTROPRIVREDA...SNIMIO SERGEJ DRECHSLER
NOVI LIST

Ako je na računu iskazano da imate preplatu u određenom iznosu, to znači da ste tijekom obračunskog razdoblja preko akontacijskih rata bili zaduženi za više utrošene električne energije nego što ste stvarno potrošili. Tad će akontacijske rate u sljedećem obračunskom razdoblju biti umanjene za preplaćeni iznos ili možete zatražiti povrat preplaćenog iznosa. Preplatu možete izbjeći prebacite li se na sustav samoočitanja u kojemu svakoga mjeseca samostalno očitavate stanje svojega brojila. Tada ste dužni HEP ODS-u svakoga mjeseca dostaviti podatke o stanju brojila preko telefona, web-aplikacije ili osobnim dolaskom u njihovu poslovnicu. Ne dostavi li potrošač podatke o stanju brojila, obračun za taj mjesec temeljit će se na potrošnji struje koju procjenjuje HEP ODS. Ne dostavi li potrošač u tri uzastopna mjeseca podatke o stanju brojila, HEP ODS može mu, nakon prethodne pisane obavijesti, ukinuti pravo na samoočitanje stanja brojila do isteka sljedećeg polugodišnjeg obračunskog razdoblja kupca. Razlikuje li se polugodišnja potrošnja struje, određena prema očitanjima HEP ODS-a, za više od 30 posto od zbroja šest uzastopnih mjesečnih potrošnji izračunatih na temelju podataka o stanju brojila dostavljenih od potrošača, on gubi pravo na samoočitanje stanja brojila u sljedeće tri kalendarske godine.

Katkad mi potrošači kažu da nisu zaprimili mjesečni račun za struju, pa da stoga i nisu dužni platiti potrošeno. Klonite se takvog razmišljanja - Pravilnik o općim uvjetima za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom nalaže kupcu da, ne zaprimi li očekivani račun, o tome obavijesti svog opskrbljivača, koji će potom izdati presliku računa, bez naknade. Ukratko, ono što je potrošeno, mora se platiti, što nije ispravno samo s pravne nego i s moralne točke gledišta. Postoji i besplatna usluga dostave računa elektroničkom poštom, čime se pridonosi i očuvanju prirodnih resursa, pa ako ste skloni nepapirnatim računima, ovo je zgodna opcija.

Ne plati li potrošač račun u roku dospijeća, opskrbljivač će mu izdati pismenu opomenu, a ne plati li ni nakon opomene, opskrbljivač može pokrenuti prisilnu naplatu ili poslati zahtjev za privremenom obustavom isporuke električne energije. "Ne smiju mi isključiti struju", često čujem samouvjerene izjave potrošača. Smiju. I tek nakon što se evidentira uplata, opskrbljivač će uputiti zahtjev operatoru distribucijskog sustava za ponovnom uspostavom isporuke električne energije.

Jeste li znali da HEP Elektra nudi mjeru obročne otplate dugovanja, s ciljem pomoći u rješavanju dospjelih potraživanja svojih kupaca (kad to uvjeti omogućavaju)? Potrošač tako može, jednom u kalendarskoj godini, pisanim zahtjevom ostvariti pravo na obročnu otplatu dospjelih potraživanja koja se ostvaruje kroz najviše šest mjesečnih obroka. Također, jednom godišnje potrošač ima pravo pisanim zahtjevom odgoditi plaćanje jednog računa za 30 dana, uz uvjet da za ista potraživanja nije pokrenut postupak utuženja ili privremena obustava isporuke električne energije.

U slučaju bilo kakvog nezadovoljstva računom ili uslugom, Zakon o zaštiti potrošača jamči potrošačima pravo na pisani prigovor koji se podnosi opskrbljivaču u njegovim poslovnim prostorijama, ili preko pošte, ili elektroničkom poštom, pri čemu u prigovoru treba navesti svoje identifikacijske podatke, obrazloženje razloga za prigovor i, prema potrebi, dokumentaciju i druge dokaze na kojima se prigovor temelji. Ne zaprimi li potrošač odgovor na prigovor u zakonskom roku od 15 dana ili ako ne bude zadovoljan odgovorom, može daljnji pisani prigovor uputiti Povjerenstvu za reklamacije potrošača koje djeluje pri tvrtki opskrbljivača, a u njemu sudjeluju i predstavnici udruga za zaštitu potrošača. Povjerenstvo ima rok od 30 dana za odgovor.

Uzevši u obzir sve navedeno, u novoj godini želim vam što manje iznose mjesečnih režija, što manje dugovanja i što manje najava novih poskupljenja.