Jasna Komendanović: Koliko ljudi može iskreno reći
da voli svoj posao? Ja mogu!
Aljmašanka koja svoje djetinjstvo opisuje kao bajku odrastala je uz tatine
izmišljene priče o malom Perici koji je živio u šumi, na livadi, u drvenoj
kućici na četiri noge i koji je uživao u prirodi i svakodnevnim avanturama.
Upravo je tako svoje djetinjstvo provela i Jasna Komendanović, operna pjevačica
osječkog HNK te dugogodišnja aktivistica i volonterka, koja je svoju prvu
predstavu napisala i odigrala u sedmom razredu. Nekako u isto vrijeme osnovala
je i svoj prvi bend i tako svojoj okolini dala naslutiti čime će se u životu
baviti.
Suživot s djetetom u sebi
Prva predstava već u sedmom razredu! Otkud interes, što vas je
motiviralo? Odgoj, urođena razigranost?

- Spasimo šumu bila je ekološka lutkarska predstava o obitelji
šumskih duhova koji čuvaju šumu plašeći zlonamjernike, ali najmlađi je duhić i
sam bio plašljiv, iz čega sam razvila priču o dobru kao pokretačkoj sili.
Garaža, nekoliko kuhača i bijelih krpa, pozornica od razapetog platna,
instrumental Princeove pjesme Purple Rain preko kojeg sam snimila svoj tekst...
Bila je to predstava jednog djeteta ostaloj djeci iz ulice, uz izložbu dječjih
radova, plakata i osebujnu reklamnu kampanju u obliku putokaza nacrtanih kredom
po asfaltu. Sve to bez prevelikog zornog iskustva. Ali, ako patuljci pojma
nemaju, tko ima? Djeca se koriste maštom, kako i treba, ne kao odrasli, stisnuti
iskustvima i mislima o (ne)mogućnostima. Skakutala sam po praznoj pozornici
Šibenskog festivala jednako sretno kao i između zastora što je dijelio
trpezariju od kuhinje u našoj kući. Imala sam sreće s roditeljima, dobru
kombinaciju posložene, organizirane mame i tate, umjetničke duše, koji se s nama
"sigrao". Pravili smo kućice na drveću, mostove između brda, crtali ispod stola
i na unutrašnjim stranama ormarića, kuhali zajedno i letjeli maštovito uz priče
za laku noć. Imali smo zdrave temelje. I krastava koljena od igranja vani.
Kultura i kreativno izražavanje protežu w3 kroz cijeli vaš život, od
škole, ljubavi prema knjigama i čitanju, kroz bendove, sve do Opere HNK. Jeste
li ispunjeni?
- Kod ljudi sklonih suživotu s djetetom u sebi to je
ispunjenje uvijek nekako trenutno i teži novom, to je svojevrsni modus vivendi
koji traje. Čitanje je bilo i ostalo najbrže putovanje odmaknuća, neko sam
vrijeme imala i zabranu čitanja, doduše po noći, navodno noću kvarimo oči
čitajući, govorila je mama. Od prvog benda u osnovnoj, sviranja gitare, zborova
i vokalnih skupina, i još bendova, do grlenog, folklornog i gospel pjevanja,
svega je bilo dok mi prof. Vesna Jaić u Glazbenoj školi nije savjetovala da se
posvetim isključivo opernom pjevanju. Koloraturni sam sopran prirodno
impostiranog glasa, nije mi bilo teško ni tada, nije ni sada. Danas svjesno
mijenjam tehnike i bezbrižno uživam u igranju glasom. Sad sam okorjeli pjevač
(smijeh), no i dalje vježbam s dragom Katalin Brunjai-Hihlik. Volontiram cijeli
život, grlim sve redom, pa makar osmijehom i toplom riječi, ljude, životinjice i
prirodu, i imam oazicu mira tamo gdje Dunav ljubi nebo.
No predavali ste
povijest, zemljopis i glazbenu kulturu. Što je presudilo da vaš primarni interes
i životni poziv ipak bude pjevanje?
- Nisu se u procesu mirne
reintegracije Podunavlja ljudi otimali za putovanje uz propusnicu u još
okupirano područje kako bi radili u poprilično napetim odnosima u zajednici koja
je teško proživljavala i rat i posljedice rata. To iz današnje perspektive
izgleda kao luda avantura, ali rado je se prisjećam. Moja je prva generacija
osmaša bila mlađa samo osam godina od mene, i onda sam kao sad uživala u
trenutcima uzdizanja na dječju razinu. Slušam i čujem što mi govore, a i
obrnuto. To vam je, zapravo, blagoslov. Istovremeno sam i honorarno pjevala u
zboru HNK u Osijeku, kad se otvorilo stalno radno mjesto u Operi, srce je
odlučilo kamo će - i eto me. Ne može čovjek protiv sebe a da ostane neokrznut,
zato je važno unatoč naučenim obrascima ukalupljivanja slušati i sebe. Koliko
ljudi može iskreno reći da voli svoj posao? Ja mogu!
Pjevanje vam je
omogućilo i da ostvarite svoju djetinju fiksaciju. Također, pjevali ste i pred
papom. Imate li još koju neostvarenu želju i ambiciju?
- Kolorature
Kraljice noći iz Mozartove Čarobne frule rijetko koje dijete ostave ravnodušnim,
pa nisu ni mene. Zamislite tu sreću kad sam ju pjevala u HNK! Jedini usporediv
osjećaj čiste radosti je pjevanje pred papom Ivanom Pavlom II. na punom puncatom
Trgu sv. Petra u Vatikanu, gdje sam izvela Gospu od Utočišta sa STD-om "Pajo
Kolarić". Još želim otpjevati Barcelonu Freddieja Mercuryja i Montserrat
Caballe, onako s orkestrom i zborom i nekim zgodnim baritonom (smijeh). I
Puccinijeva Suor Angelica mi je želja srca. I stand-up komična monodrama o
operi. Eto! Skromno.
Na čemu trenutno radite? Možete li nam otkriti
nešto i o planovima?
- Spremamo Leharovu Veselu udovicu, igram
simpatičnu ulogu Olge Kromove, slijedi Operna lipanjska noć i na jesen Mozartov
Figarov pir. U svibnju imam nastup na svečanoj akademiji u Đakovu u povodu 150
godina Vjesnika Đakovačko-osječke nadbiskupije. U Društvu "Naša djeca" grada
Osijeka, čija sam predsjednica, radim na projektu Glazboputje, pa smo prošle
godine ugostili SO-DO El Sistema simfonijski orkestar djece i mladih iz Zagreba.
Naši su klinci vodili program, izvodili male dramske etide između najava,
pjevalo se i plesalo, bilo je krasno. Ove godine kanim spojiti dva dječja
tamburaška orkestra u koncertu popularnih klasičnih brojeva.
U vezi s
dugoročnim planovima, čini li vam se da kulturne institucije imaju strategiju
razvoja? Od programskih, prostornih do financijskih rješenja za, primjerice,
sljedećih deset godina?
- Ulaganje u odgajanje djece kao budućih i
odraslih konzumenta kulturnih sadržaja ozbiljan je komad slagalice. Strategiju
vidim u konkretnoj sinergiji odgojno-obrazovnog sustava i kulturnih institucija.
Djeci je potrebno, ponavljam to godinama i radim na tome, zaljubljivanje u
kulturne sadržaje, jer jednom kad se zaraze, to je doživotno, i tu novac nije
presudan, ljudi koji (ne) misle na djecu i mlade pak jesu. Ufam se u treću
pozornicu Osijeka, u Kulturnom centru, kao moguću prijelaznu fazu iz malog
kazališta u veliko, kako to djeca vole reći. Nadam se da će moja kazališna kuća
prepoznati potrebu postavljanja i repertoara primjerenog djeci i mladima kao
dugoročno plodonosan plan.
Knjige s posvetom
S obzirom na vaše brojne
suradnje s udrugama koje rade s djecom i vaše djelovanje kulturi, jesu li
roditelji u većem dijelu svjesni važnosti njegovanja kulture i kreativnog
izražavanja od najranije dobi ili se ipak radi o manjini?
- Uglavnom je
to manjina. Vjerujem da je puno veći postotak svjesnih roditelja od broja onih
koji i djeluju u skladu s tim saznanjem. Svaka akcija traži požrtvovnost, život
voli mljeti ako mu to dopustite, ipak, redovito svjedočim malim, slatkim
otkrivanjima gore spomenute zaljubljenosti.
Aljmaš je u vašem životu i
dalje prisutan, ondje vam, kako sami kažete, žive knjige. Koje su to i u kakvim
naslovima danas uživate?
- Kad kažem da idem kući, uvijek mislim na
Aljmaš. Da, ondje žive one knjige koje su nekako uspjele preživjeti rat, ta
požutjela družba rasparenih tomova ruskih pisaca, francuskih klasika i dječje
proze među svojim koricama čuva mirise djetinjstva, gdjegod koju posvetu,
črčkicu, crtežić kao svjedočanstvo vremena iz kojeg gotovo i nemam fotografije,
nemam dnevnike, ni audio, ni video zapise, ni pjesme. Zato djeci volim
poklanjati knjige s posvetom. Zato puno fotografiram i pišem. Zato i pjevam.
Trenutno po rukama vrtim Enciklopediju hrvatskog milenijskog rocka Zorana
Tučkara i Stjepana Vrečka, i unaprijed se radujem reizdanju, gdje će biti neki
novi klinci, nadam se, i Uholaže, naš osječki dječji bend zbog kojeg mi se
mjesecima duša smije od uha do uha.