Kuća Bauer Wranka: Lik Krampusa poslužio kao ukras secesijskog pročelja
Datum objave: 13. studenog, 2023.
Sredina je studenoga i za nepunih mjesec dana, nakon blagdana svete Kate,
stiže nam prvi veliki božićni blagdan - Sv. Nikola. Sjećamo se iz djetinjstva
kako su nas zastrašivali ucjenama ako ne budemo dobri da će nas odnijeti Krampus
ili će nam sveti Nikola u čizmicu, uglancanu i stavljenu između dva orošena
prozorska krila, umjesto slastica staviti šibu. Preživjeli smo, odrasli smo, ali
dio smo te tradicije, netko više, a netko manje strašno, prenijeli i svojoj
djeci.
Pojam strašnog lika Krampusa ostao nam je u svijesti kako se
sav garav i rogat belji svojim crvenim jezikom. Lik Krampusa poslužio je i kao
ukras jednog secesijskog osječkog pročelja pokraj kojega svi često prolazimo i
gotovo da ga i ne primjećujemo. Oni koji ga u hodu skuže pitaju se kakav je to
lik na vrhu pročelja lijepe zgrade. I sâm sam se dugo preispitivao kako
definirati ovaj neobičan element arhitektonske plastike kojemu u Osijeku, a i
drugdje, nisam našao para. Proučavajući fasadne ukrase našega grada, osobito
brojne i raznolike maskerone ženskih i muških likova, primijetio sam da su to
uglavnom nježni ženski, naročito u razdoblju secesije, senzualni portreti mladih
ženskih lica ili strogi, često namrgođeni, muški likovi s osebujnim bradama ili
golobradi.

Na
pročelju secesijske jednokatne uglovnice Bauer Wranka sagrađene 1902. godine na
sjeverozapadnom uglu onodobne Kolodvorske ulice i Žitnog trga, danas Ulice
Stjepana Radića i Gajeva trga, nalazi se nekoliko dekorativnih ornamenata i
maskerona. Arhitekt, i suvlasnik kuće, Adalbert Bauer središnji je dio pročelja,
zakošeni ugao, naglasio pilastrima koji se protežu od podnožja do vrha atike.
Jednako postavljenim pilastrima flankirao je sve plitke rizalite kuće i time
stavio naglasak na ugao zgrade. Bočnim pilastrima protežu se tanke trake koje
završavaju kuglama, a na dva su mjesta prekrivene vijencima, čime se pojačava
dojam svečanosti. Središnju točku pročelja čini balkon s jednostavno oblikovanom
prozračnom kovanom željeznom ogradom, a oko balkonskih vrata nastaje
koncentracija ukrasa. Lijevo i desno od balkonskih vrata, u zoni oberlihta,
trake pilastara završavaju maskeronima Merkura, rimskog boga trgovine i glasnika
bogova. Izbor boga Merkura, sina rimskog vrhovnog boga Jupitera i njegove
ljubavnice, nimfe Maje, za ovu kuću nije bio nimalo slučajan jer je kuća bila
građena za najam, a ne za osobno stanovanje vlasnika. Odmah nakon izgradnje u
kući su svoje utočište pronašli uredništvo prvih osječkih novina na hrvatskom
jeziku Narodna obrana i Prva hrvatska dionička tiskara, koja je također
utemeljena 1902. godine. Prva hrvatska dionička tiskara osnovana je 8. srpnja
1902., a utemeljitelji su joj bili: dr. Dragutin Neumann, dr. Ante Pinterović,
dr. Ante Bedenić, Ivan Brnčić, Josip Firinger, dr. Vladimir Kovačević i Antun
Zelenka. Tiskaru su s kupnjom po 20 dionica odmah financijski podržali dr.
Dragutin Neumann i biskup Josip Juraj Strossmayer, a svrha osnutka tiskare bila
je promicanje hrvatskih oporbenih ideja koje su se razvile kao reakcija na
mađaronsku politiku hrvatskog bana Károlya grofa Khuena-Hédervárya. Narodna
obrana koja se tiskala pod istim ovim krovom bila je utemeljena kao glasilo
osječke hrvatski osviještene opozicije čiji je rad osobito podupirao dr.
Dragutin Neumann, koji je i sam postao hrvatski ban, a na toj je banskoj časti i
umro 1911. godine.
Iz navedenoga možemo zaključiti da se maskeron
Krampusa s vrha atike ove kuće belji državnim institucijama koje su provodile,
silom zakona, mađaronsku politiku i onim Osječanima koji nisu bili osviješteni o
potrebi upotrebe hrvatskog jezika i razvijanja hrvatske nacionalne
svijesti.
VODITELJ GRADNJE KONKATEDRALE
Arhitekt Adalbert Bauer rođen je u Osijeku 1872., gdje je i umro 1903.
godine, ubrzo nakon izgradnje ove kuće, te je pokopan na gornjogradskom Aninu
groblju. Kao tehnički abiturijent poslan je iz Beča u Osijek graditelju Rikardu
Jordanu za voditelja gradnje nove gornjogradske župne crkve sv. Petra i Pavla,
današnje konkatedrale, nakon čije izgradnje postaje samostalni poduzetnik, a
kasnije se udružuje s graditeljem Pavlom Wrankom.