Kolumne
Grgur Vremeplovac Piše: Grgur Ivanković
Kuća Modesti/Rajal: Godine 1911. pet dućana, sedam soba, dvije kuhinje...
Datum objave: 16. listopada, 2023.

Na sjeveroistočnoj strani glavnog osječkog trga osobitu pozornost privlači dvokatna, danas prazna i zapuštena, stambeno-poslovna kuća sagrađena u stilu historicizma. Na mjestu današnje dvokatnice sredinom 19. stoljeća stajala je široka katnica jednostavnih baroknih stilskih odlika, a pred kraj 19. stoljeća nadograđena je za jedan kat.



Vlasnik kuće od sredine 19. stoljeća bila je obitelj Modesti. Valentin Modesti i Marija Ana, rođena Buglioni, imali su sina Petra Modestija, koji je u braku sa Suzane d´Oettel imao, među ostalima, sina Petra Modestija, koji je u braku s Justinom Fünfgelden imao sina Petra Modestija i kćer Justinu, koja se udala za Petra Čikoša i čiji je sin bio slavni hrvatski slikar, Osječanin Bela Csikos Sesija. Petar Modesti bio je vlasnik kuće na glavnom osječkom trgu, a nakon njegove smrti kuću je naslijedila supruga Justina, rođ. Fünfgelden, koja je kao vlasnica zabilježena 1874. Nakon Justine vlasnik postaje sin Petar Modesti, nakon čije je smrti kuću kupio slavni osječki krojač Mijo Rajal. Godine 1911. kao vlasnici troetažne kuće upisani su Mijo i Katarina Rajal, a zabilježeno je da kuća ima pet dućana, sedam soba, dvije kuhinje i devet nusprostorija.


Izgled kuće Modesti kakva je bila prije nadogradnje drugoga kata možemo vidjeti na fotografiji koju je 1877. snimio osječki fotograf Julije Exner koji je u Osijeku djelovao nepune dvije godine, ali je svojim objektivom snimio prvu sustavnu seriju fotografija grada Osijeka. Na jednoj od njegovih fotografija jako se dobro vidi kuća Modesti. Kuća širine sedam prozorskih osi bila je simetrično komponirana. U središnjem se dijelu prizemlja nalazio kolni ulaz, lijevo i desno od njega po tri dućanska ulaza, a na katu je bilo sedam dvokrilnih prozora s drvenim rebrenicama. Petar pl. Modesti bio je ugledni osječki građanin, gradski satnik od 1875. do 1895., gradski senator od 1896. do smrti 1900., član Crkvenog građevnog odbora za izgradnju nove gornjogradske župne crkve, današnje konkatedrale sv. Petra i Pavla itd. Među ostalim Modesti je zaslužan i za uređenje nekadašnjeg Le Maitre parka, današnjeg Šetališta Petra Preradovića, u kojemu su svoje mjesto pronašle sfinge i skulptura Sakuntale.



Na razglednici gornjogradskog trga s početka 20. stoljeća vidimo da je kuća nadograđena. U prizemlju su svi dućani i kolni ulaz "obučeni" u drvene konstrukcije s velikim izlozima i natpisima dućana. Lijevi dućan od ulaza u kuću nosio je natpis Makso Ungar, a nad desnim je izlogom stajao natpis Dragutin Brückler. Stari su dvokrilni prozori s oberlihtima na prvom katu zamijenjeni velikim prozorima poput izloga, nad njima se protezao široki natpis na njemačkom jeziku "MICHAEL RAJAL & SOHN MODE-SALON". Nadograđenim se drugim katom nizalo sedam dvokrilnih prozora s oberlihtima, a nad krovom se u historicistički oblikovanom kovanom okviru protezala mreža unutar koje je stajao natpis tvrtke na hrvatskom jeziku "MIJO RAJAL I SIN". Pročelje drugoga kata ukrašeno je štukoukrasima karakterističnima za razdoblje kasnog historicizma, a središnji je dio pročelja naglašen i atikom, koja se izdiže u zonu krova i nakon zone balustera završava reljefnom kompozicijom flankiranom urnama.

 

KROJAČ KOJI JE SAGRADIO HOTEL ROYAL

Osječki krojač Mijo Rajal dio je svog kapitala imao u nekretninama na području Gornjega grada, a 1903. upustio se u izgradnju dvokatnog hotela u glavnoj osječkoj trgovačkoj ulici, Kapucinskoj, kojemu je nadjenuo ime RAJAL, prema svome prezimenu. U prizemlju hotela, koji je sagrađen 1904. godine u stilu kasnog historicizma, nalazila se sve do poslije Drugog svjetskog rata veličanstvena secesijska kavana sa secesijski oblikovanim okvirima ogledala izrađenim od mahagonija. Ova je kavana bila središte društvenog života Osijeka u prvoj polovini 20. stoljeća, a u njoj su se osim balova, koncerata, predavanja i izložbi održavale i filmske projekcije, pa je i dio kina pretvoren u kinematografsku dvoranu. Poslije je hotelu ime promijenio u uobičajenije Royal, koje i danas nosi. Rajalova hotelska diva s vremenom je, osobito nakon velikosrpske agresije na Osijek i Hrvatsku, izgubila svoje dostojanstvo, no nedavno započeta temeljita obnova budi nadu da će biti nadmašena prethodna slava i da će hotel Rajal/Royal ponovo postati epicentar bogatog društvenog života našega grada.