Kultura
PREMINUO JE SILVIO FORETIĆ

Enfant terrible suvremene glazbe
Objavljeno 15. svibnja, 2024.
U 84. godini napustio nas je enfant terrible hrvatske suvremene glazbe, Silvio Foretić. Jedinstveni umjetnik čija su znatiželja, hrabrost i talent pomicali granice i širili vidike ostalima. Bio je od onih rijetkih čija je cjelovitost umjetničke osobnosti neizbježno izazivala snažne reakcije, što mu je uvijek i bio cilj – angažiranom umjetnošću dotaknuti ljude, publiku. Nije "igrao po pravilima", volio je provocirati, istraživati i stvarati, i činio je to na visokoj umjetničkoj razini koja je uvijek iznova izazivala divljenje. Britkog humora, tople naravi i omiljen sugovornik, svojim je odlaskom ostavio beskrajnu prazninu. No ostavio je i dubok trag, njegov stvaralački rad ostaje kao putokaz prema originalnim težnjama.

Rođen u Splitu u obitelji opernog tenora, Foretić je djetinjstvo i mladost proveo u Sarajevu i Osijeku. Za vrijeme studija radio je kao novinar, orkestralni glazbenik, baletni i operni korepetitor, operetni dirigent te kao pijanist i kućni skladatelj u satiričkom kazalištu Jazavac (danas Kerempuh). Diplomirao je kompoziciju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu 1965., studirajući u vrijeme početaka Muzičkog biennala Zagreb, koji je 1961. utemeljio njegov profesor Milko Kelemen. Utemeljio je 1963. s Jankom Jezovšekom Ansambl za suvremenu glazbu, s kojim do 1967. priređuje provokativne koncerte s ciljem suprotstavljanja konvencionalizmu i institucionalizmu u glazbi. Studij je nastavio kod vodećih avangardnih skladatelja na Visokoj školi za glazbu u Kölnu. Od 1974. do 2006. predavao je na Visokoj školi Folkwang u Essenu i Duisburgu. Tamo je 1982. utemeljio ansambl Fin de siècle-fin de millénaire, s kojim je nastupao 12 godina. Bio je jedan je od utemeljitelja i dugogodišnji predsjednik Hrvatske kulturne zajednice Colonia croatica u Kölnu. Bio je umjetnički voditelj Glazbene tribine u Opatiji, a 2021. dobio je Porina za životno djelo.

Foretić je među prvima u Hrvatskoj 1960-ih prihvatio avangardne glazbene izričaje. Primjenjivao je najrazličitija glazbena sredstva i tehnike 20. stoljeća, koristeći se i tradicionalnim elementima, a nerijetko i trivijalnim, spajajući ih prema vlastitom nahođenju i potrebi u svojem glazbenom djelu. Osobito sklon vizualnoj akciji, stvarao je specifični oblik instrumentalnog teatra, nerijetko i sam sudjelujući u realizacijama vlastitih skladbi kao pijanist, pjevač ili dirigent. Njegovi se opusi najčešće temelje na vlastitim tekstovima u kojima je izražavao ironičko-kritički stav prema anomalijama suvremenog glazbenog života ili se zaokupljao aktualnim općeljudskim pitanjima poput ekoloških katastrofa i ratova. T.K.
Možda ste propustili...

KNJIŽEVNA NAGRADA “ANTO GARDAŠ” DODIJELJENA U OSIJEKU

Pongrašić autor najboljeg romana za djecu i mladež

S DUŽNOSTI RAVNATELJICE DRAME HNK-a

Povlači se Nenni Delmestre

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

KNJIŽEVNA NAGRADA “ANTO GARDAŠ” DODIJELJENA U OSIJEKU

Pongrašić autor najboljeg romana za djecu i mladež

2

PREDSTAVLJANJE U HRVATSKOM DOMU

O memoarima Ive Tijardovića

3

PANONSKI FESTIVAL KNJIGE

PFK: Od Potjeha preko NK Osijek do Gavrana