Autoglas
SIGURNOST

Vrijeme je za ljetne gume, zima je iza nas
Objavljeno 16. travnja, 2024.
Od početka travnja kod vulkanizera su gužve jer su mnogi vozači zbog ljetnih temperatura pohrlili na skidanje zimskih guma s auta
Od ponedjeljka je i službeno odzvonilo zimskim gumama. Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisao je da su zimske gume na hrvatskim cestama obvezne do 15. travnja, no mnogi su vozači u Slavoniji i Baranji već početkom travnja pohrlili vulkanizerima. U travnju nije bilo temperaturnih minusa, a dnevne su temperature dosezale i 30 stupnjeva, što je doslovno - smrt za zimske gume.

Zakon kaže da je policija sve do ponedjeljka mogla kazniti vozače koji su na vozilu imali ljetne gume, a u prtljažniku nisu imali lance za pogonske kotače. No i policija je bila svjesna kako su vozači bili suočeni s gotovo ljetnim temperaturama, što uvelike otežava vožnju sa zimskim gumama. Meka komponenta zimskih guma dodatno se omekšava na višim temperaturama, a rezultat je da se tada zimska guma mnogo brže troši i veća je potrošnja goriva.


Većina vozača ljetne gume postavlja kod vulkanizera. Ipak je riječ o poslu koji zahtijeva stručnost, jer zimsku gumu treba skinuti s naplatka, a potom ljetnu staviti na njega. Osim toga, potrebno je provjeriti balans i optiku, a to definitivno treba napraviti vulkanizer. Ne zaboravite dogovoriti termin kod vulkanizera ili servisera kako biste izbjegli gužve, čekanja i nepotrebno živciranje. A toga ima ovih dana, dovoljno je pogledati kolika je gužva pred vulkanizerskim radionicama.

Moment-ključ


Mnogi vozači gume mijenjaju sami, doduše ne na istom naplatku, nego jednostavno mijenjaju kotače, s automobila skidaju čelične naplatke na kojima su zimske gume i stavljaju uglavnom aluminijske, na kojima su ljetne gume. To obično rade u dvorištu, a vulkanizeru se upućuju tek ako treba odraditi balansiranje ili optiku.

I kod samostalnog mijenjanja kotača treba paziti na nekoliko stvari kako bi se spriječile veće štete, jer nepravilno postavljanje kotača može dovesti i do ozbiljnih problema u vožnji, čime se ugrožava i vlastita i sigurnost ostalih sudionika u prometu na cestama.

Svi oni koji sami mijenjaju kotače trebali bi u alatnici imati i moment-ključ, koji stoji oko 40 eura. Nije to puko bacanje novca, što mnogi misle, nego ulaganje u alat koji će spriječiti moguće pucanje vijaka ili matica. Naime, ako prejako zategnemo vijak običnim križnim ključem, kakav imaju mnogi vozači, može se oštetiti navoj i može doći do pucanja vijka. Također, prejako stegnuti vijci su pod velikim naprezanjem i mogu se slomiti pod opterećenjem od oštrog kočenja ili kvrcavice. S druge strane još veći se problemi pojavljuju ako su vijci/matice labavo stegnuti, pa u vožnji može doći do ispadanja vijaka, pa i kotača. Moment-ključ rješava te probleme stezanja i otpuštanja vijaka/matica.

Pravilan tlak


Ako sami mijenjate kotače, dobro proučite gdje trebate postaviti dizalicu, jer je bilo slučajeva da je vozači postave na pogrešno mjesto, što dovodi do savijanja pragova ili šasije. Malo opreza prilikom postavljanja dizalice nikada neće škoditi. Također, podloga gdje se postavlja dizalica mora biti čvrsta, pa zemlju, tucanik ili pijesak treba izbjegavati, a preporučuje se i podloga od prešane gume.


Mnogi vozači podcjenjuju i utjecaj tlaka zraka u gumama, a to brzo dovodi do nepravilnog ponašanja gume u vožnji i povećanog trošenja, ako je tlak previsok ili prenizak. Kada se gume skladište u dijelu sezone u kojem to nije adekvatno, često gube zrak. Zato je važno prilagoditi tlak odmah nakon montiranja na vozilo. Ako ne znate koliko ih točno napumpati, odgovor se može naći na naljepnici u poklopcu za gorivo ili na unutarnjoj strani okvira vozačkih vrata (na B-stupu).

I nešto što većina vozača već zna, od 1. travnja na automobilima ne trebaju biti upaljena svjetla i danju. “Vozilo s upaljenim dnevnim ili kratkim svjetlima danju bolje je vidljivo, pa apeliramo na vozače da u slučaju smanjene vidljivosti imaju upaljena svjetla”, poručuju iz policije. Motociklisti su dužni cijele godine danju imati upaljena kratka svjetla.

Milan Bugarić
OČISTITE GUME PRIJE SKLADIŠTENJA
Kupnja dodatnih naplataka, pokazalo je istraživanje, nije preskupa investicija. Nakon skidanja zimskih kotača očistite ih od kamenčića koji su ostali zaglavljeni u profilu (poslužite se izvijačem ili kliještima uskoga vrha), temeljito ih operite i ostavite da se osuše. Prije skladištenja namažite gume nekim od sredstava za njegu guma, kako biste spriječili njihovo rasušivanje tijekom ljeta. Neki preporučuju i snižavanje tlaka u gumama za oko pola bara. Imate li dovoljno vremena i volje, preporučljivo je očistiti i sanirati oštećenja na naplatcima kako biste zaustavili koroziju i produžili im životni vijek. Najlakše ih je skladištiti na nosačima u obliku torte ili vješalice jer na taj način guma nije opterećena i ne postoji opasnost od deformacije. U ponudi su većine trgovačkih lanaca i stoje od 10 do 20 eura, ovisno o modelu i proizvođaču.

STOP “ĆELAVIM” GUMAMA, BEZ RIPNI
Uporaba zimske opreme bila je obvezna između 15. studenoga i 15. travnja na 840 km autocesta i 1523 km državnih i županijskih cesta, neovisno o tome ima li na kolniku snijega. Policija i HAK ipak upozoravaju vozače da na svoja vozila ne stavljaju “ćelave” gume, bez ripni, jer time ugrožavaju sebe, kao i ostale sudionike u prometu. Cijene ljetnih guma variraju ovisno o proizvođaču i dimenzijama. Proizvođači guma upravo u ove dane imaju snižanja pojedinih proizvoda, pa neka oni s “ćelavim” gumama razmisle o novim “papučama” za automobil.

Možda ste propustili...

Propala ideja o otvorenom partnerstvu

Nema suradnje VW-a i Renaulta

MOTOCIKL KOJI SLAVI STRAST I EMOCIJE SENNINE TRKAĆE KARIJERE

Ducati odaje počast Senni

LOCIRALI KRAMU, ODVOZILI JE I PRODAVALI

Vozilom za vuču krali automobile