Autoglas
RABLJENA VOZILA

Hrvati najčešće kupuju “polovnjake” iz Njemačke
Objavljeno 19. ožujka, 2024.
Kupnja rabljenog automobila zna biti rizična jer podosta vozila ima nedostatke, od vraćene kilometraže do oštećenja iz prošlosti

Tržište rabljenih automobila u Europi jedno je od najaktivnijih. Iako je došlo do manjeg zastoja u transakcijama zbog nedavne pandemije, rata u Ukrajini i problema pri isporuci novih automobila zbog nedostataka čipova, tržište se sada, tiče se i Hrvatske, oporavlja, što se vidi i po broju prodanih automobila. Hrvati automobile, pokazuje izvješće carVerticala, najčešće kupuju na zapadu Europe, najviše u Njemačkoj.



Mnogi rabljeni automobili uvoze se iz jedne zemlje u drugu kako bi se zadovoljila lokalna potražnja za vozilima. Njemačka, Francuska, Belgija i Italija najveći su izvoznici automobila u Europi opskrbljujući ostatak kontinenta polovnim vozilima. Međutim, pojavljuju se i problemi, jer podosta automobila iz tih država ima nedostatke. Najnovije istraživanje, koje je provela tvrtka za obradu podataka o automobilima carVertical, otkrilo je da mnoga vozila uvezena u Hrvatsku imaju vraćenu kilometražu i oštećenja iz prošlosti.

Velik broj uvezenih njemačkih automobila ima sumnjivu povijest. carVertical je analizirao izvješća o povijesti vozila koja su korisnici platforme zatražili 2023. godine usporedivši ih s podatcima o povijesti iz drugih zemalja. Čak 39,7 % svih uvezenih automobila provjerenih na carVerticalu u Hrvatskoj prošle godine došlo je iz Njemačke, njih 15,6 % iz Francuske, 13,3 % iz Italije, koliko i iz Belgije, te 5,2 % iz Austrije.

Vraćanje kilometraže


Dok četiri od deset automobila u Hrvatsku stiže iz Njemačke, 3,4 % njih imalo je vraćenu kilometražu, a 22,8 % bilo je oštećeno u prošlosti. Izmjene na brojaču kilometara imalo je i 3,3 % automobila iz Francuske, a manja ili veća oštećenja pretrpjelo je njih 41,2 %. Od pet najvećih izvoznika u Hrvatsku najmanje oštećenja imaju talijanski automobili – njih 13,1 %. Međutim, 4,8 % vozila imalo je vraćenu kilometražu.

- Njemačka je najveći izvoznik rabljenih automobila u Europi. Budući da zemlja ima dobro razvijenu cestovnu infrastrukturu, izvozi mnogo luksuznih automobila i dizelaša s velikom kilometražom. Ljudi također vjeruju da Nijemci više paze na održavanje automobila. No kada se rabljena vozila prebace na vlasnike u stranim državama, neke informacije, kao što je povijest servisa ili čak kilometraža, mogu se promijeniti, čime se povećava rizik - kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile i voditelj komunikacija u carVerticalu.

Provjerite auto


Ponekad kupci mogu biti nesvjesni činjenice da kupuju uvezeni automobil. Kupci mogu kupiti uvezeni automobil izravnom kupnjom željenog modela sa stranica stranih oglasnika ili preko tvrtke specijalizirane za usluge uvoza. U tom slučaju tvrtka se pobrine za sve dokumente i dostavlja automobil na kućni prag kupca. Drugi način je kupnja automobila koji još nije registriran na domaćem tržištu, u Hrvatskoj. U tom slučaju kupac mora samostalno registrirati vozilo i proći tehnički pregled.

- Postoji i treća, ujedno i najrizičnija, opcija. Kupac može potpuno propustiti činjenicu da je automobil uvezen u Hrvatsku jer je on već bio registriran i prodan je kao vozilo bez povijesti u stranim državama. Ponekad prodavači ne obavijeste kupca o prošlosti vozila - objašnjava Buzelis. Iako širok izbor uvezenih automobila može potaknuti kupce da donesu spontanu odluku, važno je upoznati se s poviješću automobila kako bi se nakon nekoliko mjeseci izbjegla neugodna iznenađenja.

Inače, kilometraža vozila bilježi se u autokući, pri promjeni vlasništva, kada se automobil doveze na servis i tijekom tehničkog pregleda. carVertical prikuplja te podatke iz različitih izvora, tako da možete vidjeti kako se kilometraža automobila mijenjala tijekom godina. Ako je kilometraža u nekom trenutku bila vraćena, izvješće o povijesti će vam to pokazati. Stoga se preporučuje da prilikom kupnje rabljenog automobila kontaktirate carVertical ili neku drugu tvrtku da provjeri povijest vozila, kako ne biste riskirali svoj novac, a posljedično i zdravlje.

Milan Bugarić
Koliko je skupa prijevara s brojačem?
Problem s vraćanjem brojača kilometara je tih, ali skup. Prema podatcima Europske komisije, prijevare s kilometražom prouzročuju štetu od oko 9,6 milijardi eura godišnje. Mnogi rabljeni automobili u istočnoj Europi dolaze s tržišta Njemačke, Francuske, Belgije, Nizozemske i Italije. Čak 30 - 50 % tih automobila koji se prodaju u inozemstvu ima lažnu kilometražu. I dok se ekonomska šteta teško može izračunati, mehanizam je prilično jednostavan - kada kupite automobil s vraćenom kilometražom, preplaćujete ga, za otprilike 25 %. Na kraju plaćate još više za popravke. U budućnosti će vam biti jako teško prodati automobil. Znatna je razlika između zapadne Europe, gdje je vraćanje brojača kilometara ozbiljan zločin i vlasti su sposobnije provoditi zakon, i istočne Europe, gdje to jednostavno nije pretjerano važno.

POSTOTAK LAŽNE KILOMETRAŽE
Baltičke zemlje kao cjelina imaju najgore rezultate. Na prvom je mjestu Latvija, gdje je više od 24 % provjerenih vozila pokazalo znakove krivotvorenja mjerača kilometara. Estonija i Litva zauzimaju treće i četvrto mjesto. Kada je riječ o samom broju vozila s vraćenom kilometražom, trebamo gledati još istočnije i južnije, u zemlje kao što je Rumunjska (drugo mjesto), gdje je stopa vraćene kilometraže gotovo 20 %. Poljska (12 %) i Mađarska (14 %) također su vrijedne spomena, kao i Češka, Slovačka, Slovenija, Hrvatska i Srbija, gdje otprilike 10 % svih automobila ima lažnu kilometražu.