Zdravlje
NAJBOLJE SU U IZVORNOM OBLIKU

Sjemenke su lako dostupne i prava su riznica zdravlja
Objavljeno 11. ožujka, 2024.

Čovjek je od davnina koristio sjemenke za liječenje, hranu i sirovinu za preradu. Tako se lan koristio za dobivanje vlakana i izradu tkanine, suncokret su američki domoroci koristili za dobivanje pigmenta, a sezam je od davnina korišten u prehrani i smatra se jednim od najstarijih začina. Osim tih "prastarih" cijenjenih sjemenki još dvije vrste uvrstite u svoju prehranu i nahranite organizam svim potrebnim nutrijentima, piše Tvornica zdrave hrane. Sjemenke koje su lako dostupne, a svakako bi se češće trebale nalaziti na jelovniku su lan, chia, suncokret, bundeva i sezam.



Konzumiranjem sjemenki lana lako i jednostavno opskrbit ćete organizam potrebnom količinom omega-3 masnih kiselina, vlakana i antioksidansa. Kombinacija omega-3 masnih kiselina i lignana povoljno utječe na zdravlje krvožilnog sustava štiteći ga od upalnih oštećenja. Vlakna u lanenim sjemenkama pomažu regulaciji brzine prolaska hrane kroz probavni trakt, što omogućuje bolju apsorpciju nutrijenata i peristaltiku crijeva. Chia sjemenke sadrže proteine, vitamine A, B, E i D te razne minerale kao što su kalcij, željezo i kalij. Lako su probavljive te pomažu pri mršavljenju. Sjemenke je prije konzumacije potrebno namočiti u vodu ili drugu tekućinu. Suncokretove sjemenke ističu se udjelom vitamina E, koji je glavni antioksidativni vitamin topiv u mastima. Sprječava oksidaciju kolesterola i na taj način štiti krvožilni sustav. Istraživanjima je dokazano smanjenje rizika od nastanka ateroskleroze u osoba s optimalnim unosom vitamina E. Bogate su bjelančevinama te po sadržaju njima ne zaostaju mnogo za mesom. Antioksidansi pomažu u zaštiti stanica od oštećenja koja mogu dovesti do bolesti, a ove sitne sjemenke sadrže razne antioksidativne spojeve, uključujući klorogenu kiselinu, vitamin E i još mnogo toga. Prehrana bogata antioksidansima povezana je s manjim rizikom od kroničnih bolesti.

Šaka sjemenki bundeve zadovoljava pola dnevnih potreba prosječne osobe za aminokiselinama, a uspoređujući bjelančevine koje se nalaze u sjemenkama bundeve s bjelančevinama iz mesnog odreska, može se zaključiti da je količina esencijalnih aminokiselina u golicama veća nego u mesu. Uz lanene sjemenke, bundevine su najbolji izvor esencijalne masne kiseline omega-3. Sjemenke sezama bogate su vlaknima koja su odlična za probavni sustav, a posebno debelo crijevo. Svaku juhu, salatu i kruh obogatite ovim sitnim zdravim sjemenkama i organizam će vam biti zahvalan. J.Kn.
Šaka sjemenki bundeve zadovoljava pola dnevnih potreba prosječne osobe za aminokiselinama

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana