Magazin
TEMA TJEDNA: PREDIZBORNA PRAKSA

Mirjam Jukić: Mladi kadar glavna je karta HDZ-a
Objavljeno 25. studenog, 2023.
MIRJAM JUKIĆ, A2D komunikacije iz Vinkovaca

Mi smo de facto u predizbornoj kampanji još od povratka s godišnjih odmora krajem kolovoza - kaže Mirjam Jukić iz A2D komunikacija (Vinkovci), te dodaje:



- SDP je krenuo u digitalnu antikampanju, iako neslavno, ali kampanja je tu i daje rezultate jer jedini rastu iz mjeseca u mjesec. Ako pratimo komunikaciju u javnom prostoru, jasno je kako se slaže izborna matematika. Izbor Anušića na mjesto ministra obrane poznavatelje političkih prilika sigurno nije iznenadio.

Matematika kaže kako je HDZ-u Slavonija donijela znatan broj zastupničkih ruku i ministarsko mjesto u ovoj jednadžbi morala je dobiti Slavonija. Iako u ovom potezu nisu bile toliko važne saborske ruke u ovom sazivu koliko one nove koje će građani birati vrlo skoro u superizbornoj godini. Svakako u matematici izborne godine treba uzeti u obzir koji vjetar puše s istoka. HDZ je, s Anušićem na čelu županije i Radićem na čelu Osijeka, zapravo dobio puno i vi možete više od mene govoriti o rezultatima na terenu, ali opći dojam je pozitivan. Ovaj dvojac na scenu je doveo neki novi HDZ, koji je nametnuo nove teme i odmaknuo se od one ratne retorike kakva je ovdje nekada dominirala. Slično se dogodilo i s Bosančićem u Vinkovcima, pa je ovaj mladi kadar danas sigurno glavna karta HDZ-a za predstojeće izbore.

DP je posljednjih dana koristio Vukovar da se nametne i igra se lako zapaljivom ratnom tematikom, iako je najmasovniji mimohod u Vukovaru prošao bez incidenata. Oporba je krenula lupanjem u Saboru i najavila oštru kampanju u kojoj prednjači Most svojim oštrim istupima protiv vladajućih. IDS i PSG su već neko vrijeme u koaliciji, Reformisti i Fokus su je potpisali nedavno i možemo očekivati da će svi zajedno ići u koaliciji na izborima, čime se stvara treći blok na lijevom centru. Mislim da još nismo vidjeli prave udare ispod pojasa i da najžešća retorika tek slijedi.

Kako se u svemu tome, u takvom napetom predizbornom komunikacijskom "cirkusu", snalaze vladajući, a kako oporba? Koliko je oporba, gledajući po strankama i predizbornim koalicijama, slabija danas nego prije tri i pol godine?

- SDP i Možemo! komuniciraju slične teme gotovo sinkronizirano. U Možemo! su procijenili kako će samostalnim izlaskom na izbore dobiti više nego u koaliciji i vidjet ćemo jesu li pravilno odlučili, ali će im za to trebati kampanja koje zasad nema. Za sada vidimo da posljednja tri mjeseca prema Crobarometru jedino SDP raste tri mjeseca zaredom po 1 posto, istovremeno Možemo! je posljednja tri mjeseca u blagom padu, pa ne čudi da se Tomašević kao gradonačelnik medijski aktivirao. Pitanje je može li Možemo! napraviti rezultat i negdje izvan glavnog grada. Jesu li ozbiljno organizirali rad na terenu izvan Zagreba u Istri i Primorju? Kao da nemaju ambicije napraviti više od onog što inače imaju. Opozicija se na desnici konsolidirala, imate Most i DP koji će imati jake klubove zastupnika, dok je na ljevici očito razočaranje dijela birača, pa se može reći da je taj dio opozicije nešto slabiji nego 2020. i dodatno raspršen.

Izbori su rad na terenu, a gledajući iz pozicije Slavonije, čini se kako su stranke ljevice ovaj prostor zanemarile, kao da ga ne vide. Postotak neodlučnih birača prilika je za svakoga, ali iza te prilike stoji kontinuirani rad na terenu, a tu političke stranke najvećim dijelom zakazuju. Poglavito one manje. Bit će zanimljivo pratiti rezultate Socijaldemokrata, kojima istraživanja ne daju puno šansi.

Je li zapravo Milanović lider oporbe, bar one lijeve, u sjeni...? Tko bi onda bio pandan s pozicije desnice, Penava ili...?

- Predsjednik Milanović, ako i jest lider opozicije, onda je lider desne opozicije, više on nego Penava. Iako zbog toga ne gubi podršku lijevih birača - oni nemaju alternative. Penava je pretjerao s plakatom i dizanjem tenzija na Dan sjećanja na žrtvu Vukovara. Od plakata su se ogradili i Suverenisti, koji mu drže većinu u vijeću. Zapravo cijeli taj rat plakata je "za plakat" (podsjećam, Penavina je izjava bila da je Plenkovićev drugi plakat za plakat). Neprimjereno je dizati tenzije na ovaj dan i neukusno, no to se odrazilo na rejting bar prema posljednjem Crodemoskopu, gdje se probio na treće mjesto najpoželjnijih političara nakon Milanovića i Plenkovića (studeni 4,1 posto - listopad 2,0 posto), što je njegov najbolji rejting na ovoj ljestvici dosada. Spomendan je očito iskorišten kao jedan od ključnih dana u kampanji DP-a.

Gledajući širu sliku, koji su temeljni problemi oporbe u RH, koja ovakva kakva je danas teško da može na izborima iduće godine pobijediti HDZ? Ima li oporba uopće jasnu retoriku, jasan pravac, izgrađen plan i definiran cilj, od SDP-a preko Možemo! do Mosta i DP-a? Je li ključ za oporbu izvesti na birališta što veći broj građana...?

- Nikad veći postotak neodlučnih birača jest prostor za oporbu. Pitanje je tko će te glasove privući, ako će uopće. Ljude ponajprije zanima životni standard, njihove plaće i mirovine, iako ih žulja i korupcija, ali ne dovoljno da bi to bio razlog padu HDZ-a. Nakon uvođenja eura ljudi lakše uspoređuju plaće i cijene sa susjednim državama. To je tema koja zanima birače - životni standard, inflacija, na području Slavonije i demografija - kako zaustaviti iseljavanje, kako podići poduzetničku klimu i potaknuti ulaganja, Osijek je tu recimo iskočio u investicijama, Vinkovci u privlačenju europskog novca u projekte, no Slavonija ne hvata korak s ostatkom zemlje.

Ako gledamo retoriku i nekakav smjer, za sada vidimo da SDP gradi priču oko pravednije Hrvatske. Prva kampanja koju smo vidjeli je SDP-ova digitalna kampanju za koju se najviše čulo nakon gafa s porukom "bolje štrik oko vrata". I oni ozbiljno računaju na Slavoniju jer rečenica sa spornog plakata prema pojašnjenju iz SDP-a dolazi upravo od "jedne Slavonke". Kampanja je izazvala šok, što im je bio i cilj, ali i osudu stručne javnosti. Sa suicidom se ne igra, to su trebali znati.

Možemo! nameće Benčić i gura slične teme pravednijeg društva. Most predstavlja obitelj Raspudić i guraju već viđenu retoriku, usmjereni su isključivo na rušenje HDZ-a kroz isticanje afera, DP se igra braniteljskom populacijom - sve su ovo očekivane teme koje gura svatko prema svojim biračima. HDZ naravno pumpa svoje rezultate, zadržavanje standarda građana ograničavanjem cijena energije i goriva, veliki rast plaća, božićnice i prvi put uskrsnice (znači li to da su izbori nakon Uskrsa, kada stižu i novi Rafalei), ulazak u eurozonu i Schengen, Pelješki most, odličan kreditni rejting.

Što se zbiva sa SDP-om? Dojam je da s Grbinom tavore na dnu bez pokazivanja nekih ambicija da se probude, iako konstantno prozivaju HDZ i Plenkovića... Kako vidite sadašnje stanje i budućnost SDP-a?

- Krenula je predizborna utrka, a kad si ušao u utrku, ne mijenjaš igrača, ako su nešto htjeli mijenjati, trebali su to puno ranije. Dobili su odbijenicu od Možemo! za koaliciju i idu samostalno na izbore, po bar 35 mandata koje su osvojili 2020. Moraju jako dobro odraditi teren, socijaldemokrati im uzimaju neke lokalne podružnice i ta priča još nije gotova. Najvažniji je taj rad na terenu i ako si ozbiljan, to moraš imati. HDZ to ima, SDP je imao 20 ogranaka i 21 gradonačelničku poziciju, a to nedostaje Možemo! i da su ušli u koaliciju, imali bi SDP-ov teren. Gledajući komunikaciju, dojam je kako je Benčić ta koja govori u ime ljevice, iako je Grbin kandidat za premijera SDP-a i zato ima više šanse od Benčić. No SDP očito već mjesecima radi u kampanji i ima taj kontinuirani rast za 1 posto posljednja tri mjeseca. Možemo je propustio iskoristiti šansu da ih preskoči nakon odbijenice u trenutku kad su bili na dnu i SDP se očito nakon toga trgnuo. Grbin je i sam poručio da će biti na čelu 16. Vlade Republike Hrvatske ili više neće biti predsjednik SDP-a. No o tom - potom, ako osvoji ciljanih 35 mandata i bude druga stranka u Saboru, mogao bi i zadržati lidersku poziciju.

Oporba u napadima na Plenkovića kao glavni adut navodi afere koje povezuje s aktualnom vladom i HDZ-om, no unatoč svemu pozicija stranke, bar kod njihovih birača, nije nimalo narušena, kako to objašnjavate?

- Prvo i najvažnije Andrej Plenković nije osobno involviran ni u jednu od afera dosad i to mu daje priliku da šalje jasne poruke svojim biračima i čisti situacije. Mijenja ministre i smjenjuje čelnike institucija i jako dobro komunicira prema HDZ-ovu biračkom tijelu, koje mu je jedino važno. On njima daje objašnjenja za svaku situaciju, što trebaju govoriti na terenu i ne obazire se na druge kritike. Drugo, objektivno Plenković ima rezultate. Ključna poruka mu je stabilnost - nije nas zahvatila kriza, plaće su išle gore zbog inflacije i tako je smirio sindikate, podignut je kreditni rejting, imaju odlične rezultate turističke sezone i punu blagajnu, ušli smo u eurozonu i Schengen, i on s tim kapitalom kreće u izbornu utrku po treći mandat.

Gledajući rejting, kada bi izbori bili danas, Plenković bi vjerojatno formirao treći put Vladu, što nismo vidjeli od Tuđmana. No, ista istraživanja potvrđuju da mu je pozitivni dojam najslabiji dosad, što i ne čudi nakon sedam godina mandata te govori da stalna prozivanja i afere HDZ-a ostavljaju traga i na njegovoj percepciji. Ne zaboravite, HDZ uvijek dobro radi na terenu, za razliku od svih drugih stranaka. (D.J.)

Objektivno Plenković ima rezultate. Ključna poruka mu je stabilnost - nije nas zahvatila kriza, plaće su išle gore zbog inflacije, podignut je kreditni rejting, ušli smo u eurozonu i Schengen...

Postotak neodlučnih birača prilika je za svakoga, ali iza te prilike stoji kontinuirani rad na terenu, a tu političke stranke najvećim dijelom zakazuju. Poglavito one manje...

Možda ste propustili...

INTERVJU: PREDRAG HARAMIJA, O PREDIZBORNOJ RETORICI U SUPERIZBORNOJ GODINI

U Hrvatskoj se negativna izborna kampanja ne isplati

ŽENSKA SNAGA: ZRINKA POSAVEC I SANDRA LONČARIĆ

Svakodnevno se osjeti umor i nemir, a žene su posebno pogođene

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

ŽENSKA SNAGA: ZRINKA POSAVEC I SANDRA LONČARIĆ

Svakodnevno se osjeti umor i nemir, a žene su posebno pogođene

2

PREDIZBORNE PREDSTAVE (I)

Neki idu na sve ili ništa,
uvrede postaju pravilo

3

ŽENE U DIPLOMACIJI: SVIJET U HRVATSKOJ - HRVATSKA U SVIJETU

Za mirniji, napredniji
i pravedniji svijet