Osijek
INICIJATIVA DRUŠTVA ARHITEKATA ZA SPAS TUNELA

Tuneli ispod Tvrđe trebaju postati turistička atrakcija
Objavljeno 28. travnja, 2021.
Postoji dokumentacija koja dokazuje da je riječ o kanalima građenima za bijeg

Društvo arhitekata grada Osijeka i podružnica Hrvatske komore arhitekata sredinom travnja organizirali su stručno predavanje i okrugli stol o podzemnim vojno-erarskim kanalima u Tvrđi, a u kontekstu 90 milijuna kuna vrijednog projekta rekonstrukcije komunalne infrastrukture u Tvrđi, koji je u punom jeku, a kojim se nepovratno raskopava, ali i uništava ova povijesna ostavština.

Nulta kategorija
- Mi smo kao Društvo arhitekata željeli napraviti jednu javnu raspravu sa svim mjerodavnim tijelima i na nju smo pozvali i predstavnike Grada, ali i svih muzeja, te Ministarstva kulture – Konzervatorskog odjela u Osijeku. Naime, nama je čudno da se prilikom ovih radova naišlo na jedan dio Tvrđe i dio njezine povijesti, ali mi to sada samo tako raskopavamo i kažemo "ah, to nije ništa". Kada u Tvrđi kod gornjih dijelova neke građevine želite samo jednu ciglu promijeniti, morate zadovoljiti stroge konzervatorske uvjete, a ovdje se događa da se raskopava cijela Tvrđa i svi šute. U slučaju da sustav podzemnih kanala nema nikakvu vrijednost i da je riječ, kako tvrde neki, o navodnom "francuskom sustavu kanalizacije", onda neka to dođu i kažu. Ovako ne možemo svi zažmiriti i reći: "O.K., dobili smo novac iz EU fondova i sada ga brzo moramo iskoristiti premda to značilo i da ćemo nešto uništiti." Mislim da svi moraju biti svjesni da mi kopamo ispod spomenika nulte kategorije. Ljudi koji se već više od 50 godina bave istraživanjem podzemnog sustava Tvrđe ipak govore da je ovdje moguće riječ o vojno-erarskim kanalima namijenjenim za bijeg vojske u slučaju opsade Tvrđe i to je nešto što bi bar dijelom trebalo sačuvati, po ugledu na Petrovaradin ili Arad. No na ovaj okrugli stol odazvao se Grad Osijek, koji je investitor radova, dok su se muzealci ispričali, a iz Konzervatorskog odjela nismo dobili nikakav odgovor. Drago nam je da su se stručne službe Grada nakon predavanja i informacija koje su dobile o toj temi iznimno zainteresirale i shvatile da bi Tvrđa mogla dobiti novu turističku atrakciju, čija se revitalizacija također može financirati iz EU fondova. Stoga ovih dana očekujemo poziv iz Grada, a kako bismo se zajedno dogovorili koji je to dio kanala koji bi se mogao spasiti - kaže mr. sc. Danijela Lovoković iz Društva arhitekata Osijeka.

Glavni entuzijast i čovjek koji se već desetljećima bavi istraživanjima kanala ispod Tvrđe poznati je Osječanin i sudski vještak za građevinarstvo Đorđe Balić, a koji se i sam kao iskusni planinar već nekoliko puta spustio u kanale.

Tunel ispod Drave?
Recimo i kako se Balić prvi put u kanale spustio 2012. kada je Slavonski planinarski savez slavio 50 godina postojanja, te odlučio nešto pokloniti svojoj lokalnoj zajednici. - Pozvali smo speleologe iz Zagreba i spustili se kod Arhiva kroz rešetka za kanalizaciju. Drugi smo put ušli kada smo provodili vježbu HGSS-a.

Inače, tuneli su građeni uz zgrade i iz svakog vojnog objekta moglo se ući u njih, ali to je bila vojna tajna koja bi bila korištena samo u slučaju opsade Tvrđe, što se nikada nije dogodilo. Osim unutar zidina, postoji i mreža tunela izvan nekadašnjih zidina, a svih osam tunela spaja se ispod Kužnog pila na Trgu Svetog Trojstva. Budući da je cijela Tvrđa pod zemljom spojena tunelima i omogućava bijeg na sve strane, nema logike da tunelima nije povezna i barutana s druge strane Drave. Postoje i ljudi koji tvrde da su prošli tunelom ispod Drave i stigli do katakombi. Prijedlog mene i Društva arhitekata je sada da se spasi što se spasiti može, a to je nekih 200 metara podzemnih tunela na potezu Kuhačeve, i to onaj dio gdje se nalazi zgrada Grada Osijeka, koja potom skreće prema Kužnom pilu i potom vodi do zgrade General kasarne, odnosno današnjeg Rektorata. U tom dijelu će se raditi tek neki manji infrastrukturni radovi zamjene žica i neće biti znatnijeg raskopavanja, pa bi to moglo ostati i postati turistička atrakcija grada po uzoru na onu u Budimpešti ili drugim gradovima - zaključuje inženjer Balić.

Nefreteta Z. Eberhard
Nasljeđe Branimira Kralika
- Zapravo, ja sam nastavio tamo gdje je stao još početkom 90-ih Branimir Kralik iz Zavoda za zaštitu spomenika. Iako on u zapisu iz 1965. spominje da je donio karte podzemnih tunela Tvrđe iz Vojnog muzeja u Beogradu, toga danas nema i sve je nestalo, a on je 1993. preminuo. U spomenutom tekstu Kralik kaže kako se prema kartama podzemna komunikacija nalazi u svim ulicama na dubini od dva do tri metra, kako su hodnici zidani opekom i građeni za evakuaciju u sistemu fortifikacije. U svome istraživanju prošao je oko 1300 metara prohodnih hodnika, a navodi postojanje još dvije do tri tisuće metara. Navodi i kako spomenuti planovi Tvrđe iz Vojnog muzeja u Beogradu dijelom imaju ucrtano postojanje ovih kanala i kako je vidljiv sustav tzv. laguna zrakastih hodnika lepezasto raspoređenih na brisanom prostoru istočno, južno i zapadno od Tvrđe, te kako su oni do sada potpuno neistraženi. No treba znati da je on to sve istraživao i opisivao 1962., a Konzervatorski odjel u Osijeku osnovan je tek 1964. godine, pa ne čudi da oni danas možda i nemaju tu dokumentaciju - objašnjava Balić.
Postoje i ljudi koji tvrde da su prošli tunelom ispod Drave i stigli do katakombi
Možda ste propustili...

PROJEKT ŽUPANIJE I HRVATSKIH VODA

Sigurnija budućnost za naselje Karašica

PROJEKT KOJI OMOGUĆAVA VEĆU MOBILNOST STUDENATA

Digitalne vjerodajnice za studente

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

GRADSKI POSJEDI TRAŽE NOVOG VLASNIKA

Zašto Grad prodaje 379 m2 u središtu baš uoči izbora?

2

POVRAT POREZA

Mladi zaposleni Osječani "podijelit" će 20 milijuna

3

VOZILI BUSEVI, A TRAMVAJI SE OKRETALI PO TRGU

Zastoj tramvaja zbog „kvrcavice”