Ekonomija
I U PANDEMIJSKOJ, 2020. GODINI

Rast prihoda u trgovini na malo
Objavljeno 22. rujna, 2021.
Prihodi trgovine na malo mješovitom robom u Hrvatskoj u 2020. godini premašili su 40 milijardi kuna, što je 306 milijuna kuna više nego u 2019., podatci su Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN), iz kojih je vidljivo da i u godini koju je obilježila pandemija i djelomično zatvaranje gospodarstva to tržište bilježi rast. AZTN je proveo redovito godišnje istraživanje tržišta distributivne trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za kućanstvo. Njime je obuhvatio trgovce na malo mješovitom robom na uzorku od 51 poduzetnika. U odnosu prema prethodnom istraživanju, provedenom 2019., u uzorku nedostaju dva trgovca na malo - Sonik Trgovina i Sloga Podravska Trgovina. Sonik Trgovina je nakon integriranja u sustav Studenca, odnosno pripajanja, izbrisana iz sudskog registra 15. siječnja ove godine, a Sloga Podravska Trgovina je, nakon što ju je preuzela Lonija, lani u siječnju prestala obavljati tu djelatnost. Jedan je novi poduzetnik u uzorku - Eurospin Hrvatska, koji je u kolovozu 2020. otvorio prvo prodajno mjesto u Zadru, a do kraja 2020. otvorio je još šest prodajnih mjesta te je tako imao sedam prodajnih mjesta. Prema podatcima AZTN-a, prihodi iz trgovine na malo mješovitom robom svih trgovaca iz uzorka lani su iznosili nešto više od 40 milijardi kuna. U 2020. bilježili su tako nominalan rast prihoda za nešto više od 306 milijuna kuna u odnosu prema prethodnoj godini. Usporedbe radi, u prethodnom istraživanju, za 2019., rast je u odnosu prema 2018. iznosio 2,25 milijardi kuna. U 2020. ukupno se bilježi 4707 prodajnih mjesta svih trgovaca iz uzorka AZTN-a, što je 14 prodajnih mjesta, ili 0,3 posto, više nego prethodne, 2019. godine. Ukupna neto prodajna površina u svim prodajnim mjestima anketiranih poduzetnika iznosila je 1,44 milijuna četvornih metara, što je 14.500 četvornih metara, ili jedan posto, manje nego 2019. Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2020. godini bio je Konzum plus, s tržišnim udjelom od 20 - 30 posto, što je pad u odnosu prema 2019. U 2020. imao je 608 prodajnih mjesta, navode iz AZTN-a i dodaju da je u listopadu 2020. pokrenuo dodatnu uslugu dostave robe preko digitalne platforme u partnerstvu s Uberom. Nadalje, bilježi se nastavak trenda rasta članica Schwarz grupe, koji je slabije izražen nego u prethodnom istraživanju, za 2019. Lidl bilježi blaži rast prihoda, a tržišni mu je udio iznosio 10 - 20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi blagi rast prihoda i tržišnog udjela na 5 - 10 posto. Ukupno, obje članice Schwarz grupe bilježe zbirni tržišni udio od 20 - 30 posto. Uz Kaufland, tržišni udjel od 5 do 10 posto imaju i Plodine, Spar i Tommy. Iz AZTN-a naglašavaju da se podatci o tržišnim udjelima prikazuju u rasponu podataka, a ne u točnom iznosu, jer su izvedeni iz dostavljenih podataka koji su od poduzetnika naznačeni kao poslovna tajna. U 2020. ukupno 30 poduzetnika bilježi rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u odnosu prema 2019. (kada ih je bilo 38), a 21 trgovac na malo bilježi pad prihoda.H
Najveći rast online prodaje ima Konzum
Prema rezultatima, online prodaja mješovite robe još uvijek nije značajna u ukupnoj strukturi prihoda u trgovini na malo mješovitom robom promatrano po pojedinom trgovcu na malo. U strukturi prihoda u trgovini na malo mješovitom robom najviši iznos online prodaje bilježi Konzum plus, no iz AZTN-a pritom napominju da je samo šest trgovaca na malo dostavilo iznos online prodaje preko vlastite internetske platforme. U odnosu prema 2019. godini, u 2020. bilježi se znatan rast prihoda od online prodaje preko internetske platforme najjačeg trgovca na malo Konzuma plus. Program vjernosti imalo je 14 od 54 anketiranih poduzetnika – trgovaca na malo. Najveći broj članova u pojedinom programu vjernosti u 2020. godini bilježi Konzum plus, a slijedi Kaufland, navode iz AZTN-a.

Možda ste propustili...