TvObzor
NOVI ALBUM IVANA KAPECA NAIŠAO NA HVALOSPJEVE U HRVATSKOM TISKU

Podvukao crtu u pedesetoj
Objavljeno 5. ožujka, 2021.

Jedan od najzaposlenijih ljudi kada riječ o jazzu u nas, zagrebački gitarist i skladatelj Ivan Kapec, objavio je nedavno svoj novi album “Crta”, koji se našao na samom vrhu ljestvice najboljih ovogodišnjih izdanja ovoga žanra. Za Kapeca, nazočnog na našoj sceni već dvadeset godina, ovo je uistinu zasluženo priznanje. Posljednji puta smo ga uživo slušali u Osijeku uoči jednog Božića u danas već bivšem Muzeju okusa, a to je, priznat ćete, bilo jako davno.

Zajedno s Kapecom koji svira baritonsku gitaru i autor je svih skladbi u njegovom kvintetu ili točnije 5tetu još su nastupili Mario Bočić (tenorski saksofon), Šimun Matišić (vibrafon), Ivar Roban Križić i Borko Rupena (bubnjevi). Album je snimljen u stanci između dva udarna vala epidemije koronavirusa, u srpnju ove godine u studiju Artesuono u Udinama, a glazbenu produkciju potpisuje Stefano Amerio, poznati inženjer zvuka i česti suradnik diskografske kuće ECM. Kako nam je objasnio Kapec, album je odsviran u jednom dahu. Prvog dana snimljen je sav materijal, a drugi dan proveden je u miksanju. S obzirom da je dio skladbi napisan ranije, a drugi dio tek skiciran, posve je jasno da su pripreme za nastanak ovog albuma trajale puno duže, uključujući određeni broj proba i nastupa prije ulaska u studio.

U spomenutom studiju svirali su brojni ugledni glazbenici poput Garyja Peacocka, Eivinda Aarseta i Enrica Rave, a od hrvatskih usluge Artesuono koristila je i Tamara Obrovac. Kapec nam priznaje da je izabrao Amerijev producentski rukopis jer je htio postići željeni zvuk.

Sudjelovao je u stvaranju više od dvadeset albuma jazza, a svoj prvi album “Lancun” objavio je 2001. godine. Potom su slijedili “Bava” (2003.), “Time Traveling” (2014.), formalno je izdan pod nazivom sastava Capisconne, te “Razor” iz 2017., na kome se predstavio sa svojom elektroničkom glazbom. Najnoviji album “Crta” izašao je pod etiketom Nota bene.

Ovaj album ugledao je svjetlo dana u obliku vinilne ploče, što je očito sve veći trend, te u više digitalnih formata, a može ga se čuti i na nekoj od glazbenih platformi poput Spotifyja. Svoje odustajanje od kompaktnog diska Ivan Kapec tumači promjenom raspoloženja kod publike koja, prema njegovim riječima, vinile kupuje ponajviše zbog glamura i fetiša.

- Odustao sam od CD-a jer glazbu na njemu rijetko tko sluša. Ljudi nemaju ni CD-plejere doma ili im više ne rade. Istina je takva da 90 posto ljudi glazbu sluša na mobitelima i računalima, a vinili se kupuju zbog samog artefakta. Čak se ni ploče ne slušaju uporno i višekratno kao nekada, nego samo u posebnim trenutcima. Kako uz vinil stiže i šifra koja omogućuje skidanje većina konzumenata sluša glazbu u digitalnom formatu, objašnjava.

Naš sugovornik nam otkriva da LP i CD imaju različitu poetiku jer vinil omogućuje autoru da svaku stranu ploče učini posebnom cjelinom, što se u formatu kompaktnog diska izgubilo. Dodaje da je o tome itekako vodio računa kada je pisao glazbu za ovaj album.

- Naziv albuma označava crtu između onoga što je poznato i nepoznatoga. U glazbenom smislu to se odnosi na način na koji sam koncipirao taj materijal. Naime, pola albuma je prilično čvrsto raspisano i u džezističkom smislu ne pruža prostor za improvizaciju. S druge strane, ostale skladbe faktičlo su bile tek skicirane te su članovi kvinteta dobili slobodu. Uspostavio sam tako ravnotežu između ta dva suprotna pola na ovom albumu. Jedna od motivacija za album naziva “Crta” je i činjenica da sam ove godine navršio 50 godina. To znači da sam tim albumom podvukao crtu. Pišući skladbe vodio sam se intuicijom i idejom jednostavnosti što se izgubilo u jazzu, koji često pršti usiljenom pretencioznošću pod pritiskom da se slijede nove tendencije. Ne želi se to priznati, ali glazbenici su opterećeni time. Prilikom pisanja glazbe za ovaj album bio sam pod utjecajem autora koji nisu iz svijeta jazza. Riječ o minimalistima okupljenima oko ugledne njemačke etikete Erased Tapes, koji se drže osebujne atmosfere i senzibiliteta, u čemu sam se prepoznao, otkriva nam Kapec.

Među glazbenicima s kojima blisko surađuje posebno spominje Janka Novoselića i skupinu Kozmodroom te pjevačicu Maju Posavec. Priznaje da dio nadahnuća duguje i njima.

Ivan Kapec nije samo glazbenik koji nastupa na sve strane i istodobno sudjeluje u najrazličitijim glazbenim projektima nego i intelektualac renesansnih interesa. Preko dana zaposlen je u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici, gdje je zadužen za Zbirku rukopisa i starih knjiga. Po struci je klasični filolog. Objavio je dvije knjige prijevoda s latinskog (“Epistemon” P.Skalića i “Kaldejska proroštva” F.Petrića), a priprema prijevode R.Boškovića i R. Descartesa.

Piše: Draško CELING
Možda ste propustili...

SHOW “ZVIJEZDE PJEVAJU”

Polufinale kao nikad prije

PREMIJERNE IZVEDBE, ODLIČNE PJESME I JAKA KONKURENCIJA

Izravni prijenos 71. Zagrebačkog festivala

Najčitanije iz rubrike