RIJEKA, 13. 09. 2024. - Otvaranje druge cijevi, tunel Učka, obilazak za novinare,  SNIMIO: VEDRAN KARUZA
VEDRAN KARUZA
13.9.2024., 20:33
ZAVRŠEN VAŽAN INFRASTRUKTURNI PROJEKT

Otvorena druga cijev tunela Učka, povijesni dan za Istru

Druga cijev tunela Učka, jednog od najvažnijih infrastrukturnih objekata u Hrvatskoj, svečano je otvorena u petak navečer, što je važan korak u poboljšanju povezanosti Istarske i Primorsko-goranske županije.
Uz prigodna obraćanja državnog vrha, na čelu s premijerom Andrejom Plenkovićem, kao i regionalnih čelnika i vodstva Bina Istre, koncesionara istarskih autocesta, organiziran je i svečani defile građevinara i kamiona koji su sudjelovali u probijanju i izgradnji tunela. Direktor Bina Istre Dario Silić ističe da će nova cijev tunela Učka biti najmoderniji tunel u Hrvatskoj. Tijekom proboja druge, nove cijevi tunela iskopano je 1,2 milijuna tona stijena i drugog materijala te utrošeno 3000 tona čelika. "Bez kvalitetne i dobre infrastrukture ne možete dovesti turiste na zapadnu, a ponajviše istočnu obalu Istre", kaže Silić i podsjeća da 95 posto turista u Istru dolazi automobilima.

RIJEKA, 13. 09. 2024. - Otvaranje druge cijevi, tunel Učka, obilazak za novinare,  SNIMIO: VEDRAN KARUZA
VEDRAN KARUZA

Kako je najavio Lucijan Dušić, voditelj Centra upravljanja prometom i sigurnošću na Istarskom ipsilonu, promet novom cijevi tunela za sva vozila bit će otvoren u subotu. "Tunel će biti pušten u promet u drugom dijelu dana. Sve je spremno, svi sustavi funkcioniraju besprijekorno, od signalizacije, do sigurnosnih i ventilacijskih sustava i protupožarne zaštite. Sve se nadzire iz Centra upravljanja, gdje su uvijek dva operatera, uz dvadeset vatrogasaca", rekao je Dušić. Nova i stara tunelska cijev bit će u prometu do kraja ovog mjeseca, kada se stara tunelska cijev, izgrađena još 1981., zatvara zbog obnove i završnih radova na trima prolazima za vozila između dviju cijevi. "Stara tunelska cijev mora se prilagoditi svim današnjim sigurnosnim propisima i direktivama Europske unije. Potrebno je do kraja probiti još tri poprečna prijelaza za vozila, što se ne može izvesti dok promet teče postojećom tunelskom cijevi. Ti su prolazi najvećim dijelom već izgrađeni, samo je preostalo njihovo spajanje sa starom cijevi tunela. Obnovit će se i kolnička konstrukcija te sanirati problematične točke u tunelu", rekao je Dušić, dodavši kako će radovi na obnovi stare cijevi tunela trajati oko pola godine, nakon čega će obje tunelske cijevi biti otvorene za promet.

CIJEV JE GRADILO VIŠE OD 500 RADNIKA

Promet kroz tunel Učku do sada se odvijao dvosmjerno, kroz jednu cijev, koja je puštena u promet 1981. Nova cijev, duga 5,6 kilometara, omogućit će brži protok vozila i usklađivanje s europskim sigurnosnim standardima. Tunel Učka treći je tunel po duljini u Hrvatskoj, nakon Male Kapele i Sv. Roka. Tijekom izgradnje korištene su najmodernije tehnike, uključujući tekuće eksplozive, pokretne trake za odvoz materijala i suvremene sustave probijanja i iskopa materijala. Ti tehnološki napredni pristupi omogućili su brzo i učinkovito izvođenje radova unatoč brojnim izazovima, kao što su složena geološka situacija i zahtjevi za minimalnim utjecajem na postojeći promet. Na izgradnji je bilo angažirano više od 500 radnika. Ukupna investicija iznosi oko 200 milijuna eura, a radovi su završeni u roku i bez dodatnih troškova.

Do zatvaranja stare tunelske cijevi promet će njome teći samo jednim kolničkim trakom jer prometna signalizacija u njoj nije prilagođena jednosmjernom prometu na oba traka, rekao je Tomislav Vinski, inženjer gradilišta tunela Učka, koji je govorio o brojnim izazovima tijekom gotovo četiri godine izgradnje. "Jedan od najvećih izazova bio je usklađivanje radova u tunelu s odvijanjem prometa u postojećoj cijevi. Posebno je zahtjevno bilo probijanje ukupno 24 poprečna prijelaza između tunelskih cijevi. Tu su se miniranja morala izvoditi posebno pažljivo, a završni dio svakog od prolaza prema postojećoj cijevi nije se mogao iskapati miniranjem, već isključivo strojevima", rekao je Vinski.
Kao i pri iskopu postojeće tunelske cijevi, tijekom probijanja nove građevinari su naletjeli na brojne kaverne u masivu Učke, a svaka od njih zahtijevala je zasebno rješavanje problema sigurnog prolaska tunelske cijevi kroz njih. "Svakoj se pristupalo individualno, jer ni jedna nije ista. Neke idu ispod razine tunela, neke iznad, imali smo i prodora vode, ali to nije nikakvo iznenađenje kada je riječ o gradnji tunela i znamo kako takve probleme riješiti", rekao je Vinski. Svaku kavernu pregledali su speleolozi, ali nisu pronađene nikakve žive vrste u njima. Posebno se pazilo i na zaštitu vodotoka. "Pri iskopu stare cijevi pronađene su znatne količine vode, iz kojih se već desetljećima ospkrbljuje vodovod na liburnijskom području, tako da smo morali paziti da ne dođe do bilo kakvog zagađenja", dodao je.
U prigodnom programu sudjelovali su Halubajski zvončari, Folklorno društvo Pazin, grupa ritmičke gimnastike, Vespa klub Rovinj, Liburnija Classic Club Opatija, Porsche klub, Sudar Brass Ansambl, uz nastupe Radojke Šverko, Ante Gele i prof. Vladimira Babina te prelet akrobatske grupe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva "Krila Oluje".