Kolumne
Đelo od Gisko "u gostima" Piše: Srđan Lukačević
Ines Čulo: Učenje je smisleno samo ako donosi radost i uživanje u glazbi
Datum objave: 14. listopada, 2023.

Ines Čulo rođena je u Vinkovcima, gdje je završila osnovno i srednjoškolsko obrazovanje, potom se seli u Zagreb, gdje je magistrirala engleski i španjolski jezik i književnost na tamošnjem Filozofskom fakultetu. Nakon predavanja u školama stranih jezika i bavljenja prevođenjem i marketingom u Zagrebu i Rijeci, vraća se u Slavoniju i počinje baviti nečim sasvim novim. Osijeku je donijela inovativni program naziva "Odgoj s glazbom" u kojem spaja povezujuće roditeljstvo i elemente Orff Schulwerk pristupa. O čemu je točno riječ, otkriva nam Ines Čulo, majka trogodišnjeg Leona.



Orffov pristup



Recite nam više o Orff Schulwerk pristupu, gdje i kada nastaje i tko ga osmišljava? Što su njegove vrijednosti?

- Orff Shulwerk ili, jednostavnije, Orffov pristup osmislio je Carl Orff u Bavarskoj 20-ih godina prošlog stoljeća. Funkcionira kao način stvaranja i poučavanja glazbe koji ujedinjuje govor, pjevanje, pokret i sviranje instrumenata. Pristup se bazira na premisi da je učenje smisleno samo ako donosi radost, stoga se potiču nekompetitivna atmosfera i uživanje u zajedničkom stvaranju glazbe. Danas se smatra najcjelovitijim pristupom poučavanja glazbenog obrazovanja za djecu. Osnivačica franšize, glazbena teoretičarka Lana Marasović, nakon educiranja u Finskoj i Rusiji, donijela je svoju inačicu u Hrvatsku i tako je nastao "Odgoj s glazbom".

Je li program odobrila neka nadređena institucija?

- Svakako, program je odobrila Agencija za odgoj i obrazovanje, što nam daje određenu težinu i legitimnost.

Zbog čega se odlučujete postati dijelom ove franšize i program početi provoditi u Osijeku?

- Kad sam postala majka, moji su interesi nekako prirodno krenuli u smjeru dječjeg razvoja i odgoja, iz želje da sinu pružim najbolje od sebe u toj ulozi. Shvatila sam kako je uvriježeno mišljenje da odgoj i roditeljstvo dolaze prirodno i da ne trebamo učiti o tome, što mi se čini velikom zabludom. Da, učimo od svojih roditelja i najbližih, no tako često i perpetuiramo krive pretpostavke kojima su oni bili poučeni.

Odgajanje i podizanje malog bića važan je i ozbiljan posao, mislim da se nedovoljno naglašava kako ne možemo znati sve o tome i da moramo učiti KAKO se to radi. Srećom, danas sve više roditelja postaje svjesno toga i koristi sve dostupnija znanja koja su im na raspolaganju. Franšiza "Odgoj s glazbom" jedinstvena je po tome što u sebi ujedinjuje glazbeno obrazovanje s učenjem o povezujućem roditeljstvu. To je za mene bila dobitna kombinacija jer također obožavam glazbu i znam koliko dobrobiti ona može donijeti dječjem razvoju. Smatram da je od izuzetne vrijednosti i važnosti promicati nove koncepte o roditeljstvu koji čine djetinjstvo sretnijim i utječu na to da sadašnja djeca izrastaju u sretnije osobe koje će graditi zdravije društvo.

Program stimulira cjelokupan razvoj djeteta i pozitivno utječe na razvijanje senzomotoričkih, jezično-govornih i socioemocionalnih vještina. Možete li nam reći više?

- Tako je, glazbene su aktivnosti izvrsne za poticanje razvoja govora, a mnoge aktivnosti koje radimo potiču razvoj senzorne ravnoteže te fine i grube motorike. Isto tako, kroz glazbu djeca od najranijih dana uče lakše izraziti emocije te se kroz nju opuštenije uče socijalnim vještinama. Jako je lijepo i vrijedno u ovom pristupu to što se laičkom oku aktivnosti na radionicama čine poput igre - što i trebaju biti - djeca u njima uživaju i zabavljaju se, no svaki je segment programa osmišljen kako bi razvijao određenu sposobnost ili vještinu djeteta. Tako se npr. ljuljamo, vrtimo ili tresemo kako bismo razvijali vestibularni sustav, zadužen za ravnotežu u prostoru, kao i propriocepciju, svjesnost o kretnjama tijela, što djecu čini spretnijom. Naravno, uz ranu izloženost glazbi razvijamo sluh i osjećaj za metar i ritam, no čak i ako nam djeca ne krenu u smjeru ozbiljnijeg bavljenja glazbom, ove radionice potiču razvoj mnogih aspekata njihove osobnosti. Također, naše su radionice izvrsna prilika da provedemo kvalitetno i posvećeno vrijeme s djetetom.

Možete li nam dodatno pojasniti pojam Povezujuće roditeljstvo?

- Povezujuće roditeljstvo (attachment parenting) nazvala bih stilom roditeljstva u kojemu roditelj primarno nastoji razumjeti svoje dijete. Educira se o njegovu razvoju te shvaća biološke uvjetovanosti kao što je npr. razvoj određenih dijelova mozga zaduženih za samoregulaciju (koji se ne događa do treće ili četvrte godine), ili značenje tantruma kroz koje dijete izbacuje osjećaje s kojima još nije sposobno nositi se. Takav način roditeljstva stavlja naglasak na čvrstu povezanost između djeteta i roditelja kao temelj za buduću dobrobit djeteta, te njeguje prakse koje to potiču kao što su odgovaranje na djetetove potrebe, nošenje, dojenje, co-sleeping i sl. Također njeguje pozitivnu disciplinu, što je način učenja kroz pozitivno usmjeravanje, bez kažnjavanja, koji mi prakticiramo na našim radionicama. Potrebno je naglasiti da to nije popuštajuće roditeljstvo (permissive parenting), gdje se djeci ne postavljaju granice. Djeci su one vrlo potrebne jer im daju sigurnost i količinu odgovornosti primjerenu njihovoj dobi i uzrastu.

Smijemo li o ovom programu govoriti i kao o svojevrsnom terapeutskom pristupu za obitelji s određenim problemima? Pomaže li program da se, primjerice, prevladaju strahovi?

- Iako mi nismo specijalizirani za djecu s poteškoćama u razvoju, radionice mogu djelovati terapeutski za djecu s određenim poteškoćama, često nas preporučuju upravo logopedi ili stručnjaci za senzomotoriku. S obzirom na to da veliku pozornost stavljamo na emotivni razvoj, naše radionice mogu imati blagotvorno djelovanje na taj aspekt.

Kako izgledaju vaše radionice, tko ih vodi, kakva se glazba sluša?

- Voditeljice su akademske glazbenice, u nas u Osijeku to je sopranistica Andrea Paić. Svaku radionicu prati i korepetitorica na klaviru. Slušamo klasičnu glazbu i koristimo Orffov instrumentarij (udaraljke i ksilofoni). Također, svi smo kontinuirano educirani o ranom razvoju i povezujućem roditeljstvu pri IPD centru, te smo pohađali edukaciju u Splitu, gdje su nam program prenosile osnivačica Lana Marasović i voditeljice u splitskoj franšizi. Osim toga, ondje smo pohađale i edukaciju iz senzomotoričkog razvoja djece te iz tjelesno integrativne psihoterapije.

Do sedam godina


Recite nam više o radionicama, komu su namijenjene, imate li dobnih ograničenja i koliko često se održavaju? Kako se može doći do vas?

- Radionice su kontinuiran program namijenjen djeci od četiri mjeseca do sedam godina. Program za najmlađe je Musica & baby, namijenjen bebama do 12 mjeseci, zatim imamo radionice za jednogodišnjake, dvogodišnjake, trogodišnjake te grupu za djecu od četiri do sedam godina. Osim u grupi djece najstarije dobi, prisutnost je roditelja obvezna. Radionice se održavaju jednom tjedno u našem prostoru u Vukovarskoj 10. Možete nas kontaktirati mailom odgojsglazbom.osijek@gmail.com ili preko Instagram i Facebook profila Odgoj s glazbom Osijek.

Koristite li u radu s djecom i roditeljima možda knjige i čitanje? O kakvim je naslovima riječ?

- Naravno, samo neke od knjiga o roditeljstvu koje bih preporučila su Od odgoja do odnosa i Vaše kompetentno dijete Jespera Juula, Osviještena obitelj Shefali Tsabary, Zločesta djeca ne postoje Janet Lansbury te Smiren roditelj, sretna braća i sestre Laure Markham.

Kakvu glazbu osobno volite i kakve naslove čitate za svoju dušu?

- Osobno slušam doista različite vrste glazbe, volim poletnu glazbu koja podiže raspoloženje, bilo da su to pop-hitovi ili klasične arije. Što se tiče čitanja, u ovoj fazi s malim djetetom moj interes u najvećoj mjeri okupiraju knjige o roditeljstvu. No, osim teorije, rijetko stignem, ali volim pročitati i fikciju koja se bavi sličnim temama, npr. roman Majčinstvo Sheile Heti ili priče Polly Rosenwaike Koliko te činim sretnom te Priručnik za spremačice Lucie Berlin.