Ines Čulo: Učenje je smisleno samo ako donosi radost i uživanje u glazbi
Datum objave: 14. listopada, 2023.
Ines Čulo rođena je u Vinkovcima, gdje je završila osnovno i srednjoškolsko
obrazovanje, potom se seli u Zagreb, gdje je magistrirala engleski i španjolski
jezik i književnost na tamošnjem Filozofskom fakultetu. Nakon predavanja u
školama stranih jezika i bavljenja prevođenjem i marketingom u Zagrebu i Rijeci,
vraća se u Slavoniju i počinje baviti nečim sasvim novim. Osijeku je donijela
inovativni program naziva "Odgoj s glazbom" u kojem spaja povezujuće
roditeljstvo i elemente Orff Schulwerk pristupa. O čemu je točno riječ, otkriva
nam Ines Čulo, majka trogodišnjeg Leona.
Orffov pristup
Recite nam više o Orff Schulwerk pristupu, gdje i kada nastaje i
tko ga osmišljava? Što su njegove vrijednosti?
- Orff Shulwerk ili,
jednostavnije, Orffov pristup osmislio je Carl Orff u Bavarskoj 20-ih godina
prošlog stoljeća. Funkcionira kao način stvaranja i poučavanja glazbe koji
ujedinjuje govor, pjevanje, pokret i sviranje instrumenata. Pristup se bazira na
premisi da je učenje smisleno samo ako donosi radost, stoga se potiču
nekompetitivna atmosfera i uživanje u zajedničkom stvaranju glazbe. Danas se
smatra najcjelovitijim pristupom poučavanja glazbenog obrazovanja za djecu.
Osnivačica franšize, glazbena teoretičarka Lana Marasović, nakon educiranja u
Finskoj i Rusiji, donijela je svoju inačicu u Hrvatsku i tako je nastao "Odgoj s
glazbom".
Je li program odobrila neka nadređena institucija?
- Svakako, program je odobrila Agencija za odgoj i obrazovanje, što nam
daje određenu težinu i legitimnost.
Zbog čega se odlučujete postati
dijelom ove franšize i program početi provoditi u Osijeku?
- Kad sam
postala majka, moji su interesi nekako prirodno krenuli u smjeru dječjeg razvoja
i odgoja, iz želje da sinu pružim najbolje od sebe u toj ulozi. Shvatila sam
kako je uvriježeno mišljenje da odgoj i roditeljstvo dolaze prirodno i da ne
trebamo učiti o tome, što mi se čini velikom zabludom. Da, učimo od svojih
roditelja i najbližih, no tako često i perpetuiramo krive pretpostavke kojima su
oni bili poučeni.

Odgajanje i podizanje malog bića važan je i ozbiljan posao, mislim da se
nedovoljno naglašava kako ne možemo znati sve o tome i da moramo učiti KAKO se
to radi. Srećom, danas sve više roditelja postaje svjesno toga i koristi sve
dostupnija znanja koja su im na raspolaganju. Franšiza "Odgoj s glazbom"
jedinstvena je po tome što u sebi ujedinjuje glazbeno obrazovanje s učenjem o
povezujućem roditeljstvu. To je za mene bila dobitna kombinacija jer također
obožavam glazbu i znam koliko dobrobiti ona može donijeti dječjem razvoju.
Smatram da je od izuzetne vrijednosti i važnosti promicati nove koncepte o
roditeljstvu koji čine djetinjstvo sretnijim i utječu na to da sadašnja djeca
izrastaju u sretnije osobe koje će graditi zdravije društvo.
Program
stimulira cjelokupan razvoj djeteta i pozitivno utječe na razvijanje
senzomotoričkih, jezično-govornih i socioemocionalnih vještina. Možete li nam
reći više?
- Tako je, glazbene su aktivnosti izvrsne za poticanje
razvoja govora, a mnoge aktivnosti koje radimo potiču razvoj senzorne ravnoteže
te fine i grube motorike. Isto tako, kroz glazbu djeca od najranijih dana uče
lakše izraziti emocije te se kroz nju opuštenije uče socijalnim vještinama. Jako
je lijepo i vrijedno u ovom pristupu to što se laičkom oku aktivnosti na
radionicama čine poput igre - što i trebaju biti - djeca u njima uživaju i
zabavljaju se, no svaki je segment programa osmišljen kako bi razvijao određenu
sposobnost ili vještinu djeteta. Tako se npr. ljuljamo, vrtimo ili tresemo kako
bismo razvijali vestibularni sustav, zadužen za ravnotežu u prostoru, kao i
propriocepciju, svjesnost o kretnjama tijela, što djecu čini spretnijom.
Naravno, uz ranu izloženost glazbi razvijamo sluh i osjećaj za metar i ritam, no
čak i ako nam djeca ne krenu u smjeru ozbiljnijeg bavljenja glazbom, ove
radionice potiču razvoj mnogih aspekata njihove osobnosti. Također, naše su
radionice izvrsna prilika da provedemo kvalitetno i posvećeno vrijeme s
djetetom.
Možete li nam dodatno pojasniti pojam Povezujuće
roditeljstvo?
- Povezujuće roditeljstvo (attachment parenting)
nazvala bih stilom roditeljstva u kojemu roditelj primarno nastoji razumjeti
svoje dijete. Educira se o njegovu razvoju te shvaća biološke uvjetovanosti kao
što je npr. razvoj određenih dijelova mozga zaduženih za samoregulaciju (koji se
ne događa do treće ili četvrte godine), ili značenje tantruma kroz koje dijete
izbacuje osjećaje s kojima još nije sposobno nositi se. Takav način roditeljstva
stavlja naglasak na čvrstu povezanost između djeteta i roditelja kao temelj za
buduću dobrobit djeteta, te njeguje prakse koje to potiču kao što su odgovaranje
na djetetove potrebe, nošenje, dojenje, co-sleeping i sl. Također njeguje
pozitivnu disciplinu, što je način učenja kroz pozitivno usmjeravanje, bez
kažnjavanja, koji mi prakticiramo na našim radionicama. Potrebno je naglasiti da
to nije popuštajuće roditeljstvo (permissive parenting), gdje se djeci ne
postavljaju granice. Djeci su one vrlo potrebne jer im daju sigurnost i količinu
odgovornosti primjerenu njihovoj dobi i uzrastu.
Smijemo li o ovom
programu govoriti i kao o svojevrsnom terapeutskom pristupu za obitelji s
određenim problemima? Pomaže li program da se, primjerice, prevladaju
strahovi?
- Iako mi nismo specijalizirani za djecu s poteškoćama u
razvoju, radionice mogu djelovati terapeutski za djecu s određenim poteškoćama,
često nas preporučuju upravo logopedi ili stručnjaci za senzomotoriku. S obzirom
na to da veliku pozornost stavljamo na emotivni razvoj, naše radionice mogu
imati blagotvorno djelovanje na taj aspekt.
Kako izgledaju vaše
radionice, tko ih vodi, kakva se glazba sluša?
- Voditeljice su
akademske glazbenice, u nas u Osijeku to je sopranistica Andrea Paić. Svaku
radionicu prati i korepetitorica na klaviru. Slušamo klasičnu glazbu i koristimo
Orffov instrumentarij (udaraljke i ksilofoni). Također, svi smo kontinuirano
educirani o ranom razvoju i povezujućem roditeljstvu pri IPD centru, te smo
pohađali edukaciju u Splitu, gdje su nam program prenosile osnivačica Lana
Marasović i voditeljice u splitskoj franšizi. Osim toga, ondje smo pohađale i
edukaciju iz senzomotoričkog razvoja djece te iz tjelesno integrativne
psihoterapije.
Do sedam godina
Recite nam više o
radionicama, komu su namijenjene, imate li dobnih ograničenja i koliko često se
održavaju? Kako se može doći do vas? - Radionice su kontinuiran
program namijenjen djeci od četiri mjeseca do sedam godina. Program za najmlađe
je Musica & baby, namijenjen bebama do 12 mjeseci, zatim imamo radionice za
jednogodišnjake, dvogodišnjake, trogodišnjake te grupu za djecu od četiri do
sedam godina. Osim u grupi djece najstarije dobi, prisutnost je roditelja
obvezna. Radionice se održavaju jednom tjedno u našem prostoru u Vukovarskoj 10.
Možete nas kontaktirati mailom odgojsglazbom.osijek@gmail.com ili preko
Instagram i Facebook profila Odgoj s glazbom Osijek.
Koristite li u
radu s djecom i roditeljima možda knjige i čitanje? O kakvim je naslovima
riječ? - Naravno, samo neke od knjiga o roditeljstvu koje bih
preporučila su Od odgoja do odnosa i Vaše kompetentno dijete Jespera Juula,
Osviještena obitelj Shefali Tsabary, Zločesta djeca ne postoje Janet Lansbury te
Smiren roditelj, sretna braća i sestre Laure Markham.
Kakvu glazbu
osobno volite i kakve naslove čitate za svoju dušu? - Osobno slušam
doista različite vrste glazbe, volim poletnu glazbu koja podiže raspoloženje,
bilo da su to pop-hitovi ili klasične arije. Što se tiče čitanja, u ovoj fazi s
malim djetetom moj interes u najvećoj mjeri okupiraju knjige o roditeljstvu. No,
osim teorije, rijetko stignem, ali volim pročitati i fikciju koja se bavi
sličnim temama, npr. roman Majčinstvo Sheile Heti ili priče Polly Rosenwaike
Koliko te činim sretnom te Priručnik za spremačice Lucie Berlin.