Mislav Salitrežić: Isprva sam tajio da radim na stadionu da nešto ne ureknem
Datum objave: 7. listopada, 2023.
Osječani su dobili najmoderniji stadion u Hrvatskoj, reakcije građana i šire
javnosti ne stišavaju se, a posjećenost i zanimanje navijača dugo nisu bili
ovako veliki. Arhitekt Opus Arene uvjeren je da stadion Nogometnom klubu Osijek
donosi neko novo vrijeme i brojne prednosti, a posjetitelji hvale idejna
rješenja i vizuru stadiona koji se nenametljivo stopio s Pampasom, rijekom
Dravom i zelenilom koje ga okružuje. O izazovima s kojima se susretao i
rješenjima koje je primjenjivao govori magistar inženjer arhitekture i
urbanizma, Mislav Salitrežić.
Arhitekti sanjaju stadione
Stadion je već neko vrijeme u funkciji, reakcije javnosti su
sjajne. Jesu li se vaši dojmovi slegli? Biste li danas nešto
promijenili?

- Meni kao autoru iznimno je drago čuti i pročitati pozitivne komentare na
projekt stadiona. To nas je u startu plašilo, ali i snažno motiviralo. Stadioni
su nama, arhitektima, projekti koje svi sanjamo da ćemo jednoga dana dobiti
priliku projektirati tako da se dojmovi još sliježu. Uložili smo veliki napor
kako bismo stadion isprojektirali u skladu s najboljim standardima. Mislim da
možemo biti zadovoljni izgledom objekta i njegovim funkcioniranjem. Sada, nakon
nekoliko odigranih utakmica, analiziramo funkcioniranje. Mogu reći da smo puno
naučili i to ćemo primijeniti na budućim projektima, ali što se tiče stadiona,
mislim da ne bismo ništa posebno mijenjali.
Samom je
projektiranju prethodio istraživački rad. Pročitao sam da ste s timom pregledali
više od 1000 stadiona kako biste iznjedrili najadekvatnije rješenje.
- Analizirali smo stotine primjera kako bismo detektirali, više iz
tehničko-tehnološkog aspekta, zašto neki stadioni bolje, a neki lošije
funkcioniraju. U kombinaciji s analizom postojećih stadiona, postoji i opsežna
službena stručna literatura koja je priručnik za projektiranje stadiona. Kod
ovakvih analiza pokušavamo zanemariti izgled objekta i gledati prvenstveno
funkciju. Izgled je nešto što je došlo dijelom paralelno, ali ipak primarno
nakon postavljanja funkcionalne sheme stadiona. Stadion je kompletno naš
produkt, od konstrukcije do arhitekture, i na to smo posebno ponosni.
Recite nam više o timu koji je s vama radio na projektiranju
Opus Arene?
- U samom se startu tim sastojao od zaposlenika
SIRRAH projekta. Tu moram istaknuti ulogu NK Osijeka koji je ipak najzaslužniji
za to što stadion postoji. Naime, originalno je bilo zamišljeno da se na Pampasu
izgradi samo nogometni kamp s tribinom za nekoliko tisuća gledatelja. No tada se
ljudima koji su vodili klub ipak javila ambicija za nečim većim te su uspjeli
uvjeriti vlasnika kluba da Osijek treba i zaslužuje stadion. Naravno, kako se
projekt razvija iz idejnog prema izvedbenom, uz naš tim dolaze i drugi timovi
(struja, grijanje/hlađenje, požarni propisi itd.). Naš je posao kao glavnih
projektanta to sve držati na okupu i pobrinuti se da objekt funkcionira kao
cjelina. Glavni je projektant stadiona Damir Vujčić. dipl. ing. građ. koji je
ujedno i suvlasnik SIRRAH projekta, a uz Zorislava Đuraševića, dipl. ing. građ.
čini konstruktorski tim. Imam sreće da radim sa suprugom, Martinom Salitrežić,
mag.ing. prop. arch., koja je zaslužna za krajobrazno-urbanističko rješenje te
je i koautorica projekta uređenja interijera. Često slušamo ispraznice o timskom
radu, ali u ovakvim projektima, ako nema kvalitetnog timskog rada, jednostavno
neće biti projekta.
Iako su iza vas brojna i značajna
arhitektonska rješenja i objekti, nikada niste sudjelovali u ovako velikom
projektu? Jeste li u ikojem trenutku dvojili, imali sumnje?
-
Specifičnost kod stadiona je njegova vidljivost u javnosti i važnost koju
nogomet i infrastruktura ima općenito u svijesti sugrađana. Strah i sumnja tu su
od prvog dana, to je naravno normalno i služi kao svojevrsni korektiv da previše
ne zastranimo u nekakve neizvedive stvari. Prihvatili smo priliku objeručke i
mislim da smo opravdali ogromno povjerenje koje nam je dano. Sjećam se
poprilične nervoze pred prvo javno predstavljanje projekta. Čak nisam prije toga
nikome ni rekao da radim na stadionu da ne bih slučajno nešto urekao.
Kažete niste pretjerani nogometni fan. U kontekstu projektiranja
stadiona, je li to prednost ili dodatni izazov?
-Otvoreniji ste
tuđem stručnom znanju i možete ga možda nepristranije analizirati. Kada se na
nešto naviknemo, mislimo da je to jedini način i teško je objektivno sagledati
alternativu. Stvari koje znam i kod kojih imam osobni interes projektiram na
isti način tj., otvoreno. Pristup svim projektima je jednak. To je nekakva i
filozofija koju pokušavamo kao projektni biro ostvariti. Prilikom razrade
ovakvog projekta postoje službene strukture koje vas savjetuju. Stručne službe
samog kluba, a i projekt se šalje i HNS-u koji ima službene revidente za
projekte stadiona, također kolege arhitekte. Linije komunikacije na projektima
gdje radi stotine inženjera iznimno su važne tako da svaka firma u projektu ima
svog predstavnika, odnosno voditelja projekta te komuniciraju samo oni, a onda
dalje unutar vlastite kuće šire informacije po potrebi.
Kada je
riječ o vašim prijašnjim projektima, izdvaja li se koji?
-
Projekt rekonstrukcije i dogradnje Sokolskog doma od sportske infrastrukture.
Komparabilan stadionu po svom utjecaju na vizure grada je zasigurno projekt
Gospodarskog centra u Osijeku. Završena je prva zgrada i puštena u rad, a čeka
nas još kongresni centar, poslovni neboder i mnogo toga. Osobno me uvijek
fascinirala industrijska arhitektura, posebice veliki pogoni i tvornice. Tako
bih izdvojio proizvodne pogone mesne industrije DOBRO u Čepinu. Trenutno pak
završavamo projekt hotela uz restoran Crna svinja. Na ovom sam projektu koautor
projekta unutarnjeg uređenja s kolegicama Jelenom Kapravljević, mag. ing. arch.,
i Martinom Salitrežić mag. ing. prosp. arch. te projektant arhitektonskog
projekta. Tu opet moram istaknuti investitora koji je odlučio dati priliku
lokalnim projektantima i ljudima. Od svega sam vjerojatno nezahvalniji pruženim
prilikama.
Zaštita prostora
Idemo malo na urbanizam
u Osijeku, čini li vam se da neki dugoročni planovi idu u dobrom
smjeru? - Mogu samo reći kako mi se čini da smo izgubili ono
što je prije bilo, ne govorimo sada je li bilo dobro, loše ili bolje ili lošije
nego što je danas. Pogledajte npr. prostorni plan grada Osijeka koji je izradio
Radovan Miščević. Kako grad napreduje i ljudi ostvaruju neke svoje osnovne
ciljeve, otvara se interes za javnim djelovanjem. Stoga smo svjedoci da se u
mnogim gradovima javljaju inicijative upravo u svrhu zaštite prostora ili
krajolika. U Osijeku imamo sreće da postoji dobro organizirano Udruženje
arhitekta koje često daje smjernice oko razvitka urbanizma. Svjedoci smo da
građanske akcije uspijevaju spriječiti i neke izgradnje. Smatram to načelno
pozitivnim i dobrim korakom, no volio bih ipak veću uključenost stručne javnosti
oko takvih stvari. Dobra prostorna rješenja i dobra arhitektura snažniji su od
prolaska vremena i ostavljaju gradu i njegovim građanima trajnu vrijednost.
Ljudi koji rade u lijepoj, ali i funkcionalnoj zgradi, djeca koja se školuju u
modernoj školi, doktori u kvalitetnoj bolnici, radnici u tvornici koja je po
mjeri čovjeka s prirodnim svjetlom i sl. ili život u naselju sa zelenilom te
naglaskom na pješački i biciklistički promet shvaćaju kako dobar prostor
obogaćuje naš život.
Koliko je u vašoj struci važna stalna
edukacija, konzultiranje stručne literature? - Iznimno je važna
edukacija, tu mislim prvenstveno na učenje za koje smo sami odgovorni. Kao
arhitekti moramo pratiti korak sa mnogo stvari. Npr. s modernim softwareom jer
nam on omogućuje da budemo kreativniji i brži. Važno je pratiti i analizirati
duh vremena, što je trenutno u arhitekturi važno te kako se prema tome odnose
najbolji arhitekti na svijetu. Koje su društvene teme akutni problem, a da na
njih može pozitivno utjecati arhitektura. Od nekakvog štiva za opuštanje volim
samo fikciju, i to znanstvenofantastičnog karaktera, može i
fantasy.