Inga Janjanin: Čast mi je raditi s darovitim kolegama koji ginu za teatar
Datum objave: 23. rujna, 2023.
Iako kao djevojčica nije maštala o svjetlima reflektora, glumica Inga
Janjanin na sceni sjaji već desetljećima, točnije puna tri. Htjela je biti
veterinarka, studirala je ekonomiju, no jedan ju je angažman statistice u
osječkom HNK-u opčinio i zarazio toliko da je na daskama koje život znače ostala
sve do današnjih dana. Nekada stidljivo "stvorenje", iza sebe ima brojna i
zapažena glumačka ostvarenja, a i ispred sebe projekte kojima se iznimno
veseli.
Na sceni 30 godina
Gorljivo ste htjeli biti veterinarka, usmjeravali su vas
prema nekom drugom i "praktičnijem" zanimanju, no svemir je imao za vas druge
planove. Kako je počela vaša glumačka priča?

- Tako je, cijelo sam svoje djetinjstvo i mladost htjela biti
veterinarka, baviti se životinjama, spašavati ih i liječiti. Po knjižnici sam
uvijek tražila i vadila stručne knjige vezane uz veterinu i srodne teme, no čini
se neka je viša sila imala drugi plan za mene. Roditelji su se protivili mom
odabiru, smatrali su da trebam nekakav uredniji, lakši i stabilan posao i
usmjeravali me prema ekonomiji. Studirajući ekonomiju, poželjela sam imati svoj
džeparac. Posao biljeterke u Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku koji sam
obavljala čak i u ratnim godinama to mi je omogućio. No slučajnost ili sudbina
dovele su me na scenu. Gospodin Tomislav Durbešić odabrao je četiri djevojke za
statiranje u opereti Otmica iz Saraja Wolfganga Amadeusa Mozzarta među kojima
sam bila i ja. U tim je ratnim godinama kazališni plesni ansambl bio devastiran
te sam dobila priliku zaplesati u predstavama Nikola Šubić Zrinski i Pustolov
pred vratima. Uslijedila je ponuda tadašnje ravnateljice Jasminke Mesarić da se
pridružim ansamblu Dječjeg kazališta i, eto, tako se sve zakotrljalo.
Uslijedile su brojne i zanimljive uloge, gostovanja, probe i
izvedbe. Recite nam više o predstavama koje su obilježile vaših 30 godina na
pozornici.
- Početak nije bio lagan s obzirom na to da se nisam
školovala za glumu i lutkarstvo, pa nisam o tome znala ništa. Važno je naglasiti
kako tada nije postojala lutkarska akademija. No, korak po korak, uz svesrdnu
pomoć starijih kolega, učila sam o različitim aspektima ove umjetnosti koja je
vrlo specifična i svaka je predstava bila novi izazov. Bilo je tu divnih
predstava kao što su Djevojčica sa žigicama, Badnjak u garaži, Don Quijote,
Poštarska bajka, Pepeljuga, Bijeli jelen, Kresivo, Ivica i Marica, Kneja i moja
prva uloga, mala lisice u nezaobilaznom Zeki, Zriki i Janjetu, da bih
napredovala do uloge Zeke u današnjim danima. Bilo je tu nezaboravnih gostovanja
na Tajvanu, u Kini, po cijeloj Europi, ali i napornih proba koje su trajale
ponekad i do dva u noći. Ponekad je takav tempo teško uskladiti s privatnim
životom i potrebno je puno razumijevanja među kolegama, no na kraju se sve
uvijek nekako posloži. Uvijek mi ostaju i lijepa sjećanja kao što je i naše prvo
gostovanje na Tajvanu, kada smo bili smješteni u tamošnjim obiteljima i živjeli
po njihovim običajima i "pravilima". Prekrasno iskustvo koje mi je donijelo
prijateljstvo koje i danas traje.
Uloga Maikove majke u
predstavi Čik višnja je na sladolednom kupu vašeg umjetničkog rada. Recite nam
više o predstavi, ulozi, redatelju…?
- Predstava Čik topla je
priča o odrastanju, prijateljstvu, ljubavi, o dva dječaka koja pripadaju
različitim svjetovima. Primjenjiva je u svakom prostoru i vremenu. To je
predstava za mlade nastala prema romanu koji je doživio i svoju ekranizaciju,
više je puta postavljena na scenu, a na našu ju je postavio Samo M. Strelec,
čovjek i redatelj širokog spektra sposobnosti. Nije bilo teško postati Maikova
majka, jer ju nosim u sebi i u privatnom životu. Vrlo ju emotivno proživljavam.
Kako ste proslavili jubilej?
- Proslavila sam
jubilej u krugu obitelji, kolega i prijatelja koji su mi uvijek bili podrška i
koje ne bih mijenjala nizašto, a koji su me uveselili svojom pažnjom i ugodnim
riječima. Slavlje je bilo u prigodnom okruženju Dječjeg kazališta Branka
Mihaljevića u Osijeku do duboko u noć.
Vaše iskustvo govori da
se treba boriti i nikada ne odustati od onog što vas u životu ispunjava. Jeste
li zadovoljni kako se život posložio ili u vama još negdje čuči mala
veterinarka?
- Još sam gorljivi ljubitelj životinja, kao i
prirode općenito. Živim s dva psa, moje dvije cure, a život se posložio baš
onako kako treba i ništa ne bih mijenjala. Sretna sam, zadovoljna i ispunjena.
Nisam veterinarka, ne bavim se ni ekonomijom. Rekla bih da ispred svakog od nas
postoji životni put kojeg možda nismo svjesni, ali on pronađe nas.
Niste skloni otkrivati previše o budućim projektima, možda ipak,
za nas, bar natruha.
- Moj će budući projekt biti ulaganje u
samu sebe. Voljela bih zasvirati svoju harmoniku koja već godinama skuplja
prašinu u podrumu. Želja mi je naučiti šivati, a također volim provoditi vrijeme
na svojoj Dravi, putovati, možda učiti portugalski jezik… Poželjno je da svaki
glumac radi na sebi i stječe nove vještine, dakle, želim si sve ono što me
veseli.
Velika obitelj
U karijeri ste surađivali
s mnogim redateljima, glumcima… Kako sami kažete, nije uvijek sve bilo lako, no
bilo ja čarobno. Tko je najčarobniji od vaših dosadašnjih suradnika i
kolega? - Doista ne mogu izdvojiti samo jedno ime. Cijela je
plejada zanimljivih, divnih ljudi. Voljela sam raditi s Ljudmilom Fedorovom te
sa Sašom Anočićem, uz kojeg me vezalo prijateljstvo još iz vrtićkih dana, s
Marinom Carićem i Dubravkom Crnojević-Carić, Ivanom Leom Lemom, s dragim dvojcem
Ivica Buljan i Robert Waltl, s Tamarom Kučinović, Hrvojem Seršićem... Imala sam
priliku surađivati s Arsenom Dedićem, s Krešimirom Mikićem, a najdraži su mi
kolege bili i ostali moj ansambl.
Ranije su stariji kolege bili
podrška vama, danas ste vi potpora mladim snagama. Kakav je osjećaj primati i
dijeliti znanje i iskustvo? - Kad sam prvi put zaplesala u
HNK-u, veliku sam potporu imala od mojih dragih prijateljica Zrinke i Verice,
one su me uvele u prve plesne korake i koreografije predstava. Nakon dolaska u
Dječje kazalište veliku su mi potporu pružili Ante Zubović, Lidija Helajz i
Zvjezdana Bučanin. Naučili su me prvim lutkarskim pokretima i uveli u tajne
zanata. Danas Dječje kazalište obiluje divnim, obrazovanim, pristojnim i mladim
ljudima koji su budućnost kazališne scene. To su naši Gordan, Ivana, Tena, Srki
i drugi… Velika je to obitelj koja se druži na rođendanima, roštiljima,
vikendicama, postaju kumovi, neki se zaljubljuju, neki odljubljuju. Živimo
život, mogu reći, dobar, prijateljski, pun uvažavanja. Primati i davati vrlo je
poticajno, zanimljivo, kreativno, nikad dosadno. Čast mi je raditi s vrlo
darovitim, marljivim, mladim kolegama koji ginu za ovaj posao i pravo su
osvježenje.
Koliko vam je u karijeri pomogla ljubav prema knjizi
i čitanju? Što čitate danas i kojim naslovima se rado vraćate?
- Još kao malena djevojčica voljela sam čitati. Tada mi je omiljena
literatura bila Bambi, Heidi, Vlak u snijegu. Pohađajući gimnaziju, završila sam
smjer bibliotekarstvo-arhivarstvo. Ljubav prema knjizi uspješno sam prenijela i
na svog sina Mihaela. Uvijek se rado vraćam ruskim klasicima, što možda danas
nije popularno, no mislim da kulturu i umjetnost ne treba miješati s ovim
strahotama koje se događaju danas. I dalje mi se u ruci nađu Dostojevski i
Zločin i kazna, Čehov i njegove Tri sestre, tu je još i Hemingwayev Starac i
more, također i Orwellova 1984. Kada sam bila mala, tata mi je čitao pjesmu
Petra Preradovića, Putnik. Tada ju nisam shvaćala, sada mi je puno jasnija i
neizmjerno draga. Volim se prije spavanja podružiti i s našom Ivanom Šojat.
Trenutačno mi je u rukama Kosa anđela, biografija sjajnog Kurta
Cobaina.