Tatjana Pernarčić: Prvi sam roman ostavila da se “hladi” dok ne sazrijem
Datum objave: 28. siječnja, 2023.
Tatjana Pernarčić diplomirala je u Osijeku na Ekonomskom fakultetu, nakon
čega završava i specijalistički studij poduzetništva. Danas radi u banci, a
dobru energiju vraća trčanjem i pisanjem. Pisanjem se bavi od osnovne škole,
kada je dobila i svoje prve nagrade za pjesme i kratke priče. Nakon dužeg
vremena pohađala je i nekoliko tečajeva kreativnog pisanja, kako sama kaže,
ponešto napredovala i objavila svoj prvi roman. Nije život Norveška vrlo je
dobro prihvaćen društveni roman, tražen na policama GISKO-a.
Nije život Norveška
Roman Nije život Norveška zapravo je vaš drugi roman koji ste
napisali, ali je prvi objavljeni! Gdje je zapelo s prvim, koju temu pokriva i
zbog čega nije spreman za objavljivanje?

- S prvim je zapelo baš to što je prvi. Htjela sam sve sažeti u jednu
priču. Kao da sabijete sve okuse sladoleda u jednu kuglicu. I trenirala sam
pisanje. No htjela bih srediti dinamiku. A možda ga i podijelim na dvije priče.
Zato sam ga ostavila neka se "hladi", a ja dovoljno sazrijem da ga završim sa
zadovoljstvom.
O čemu govori vaš objavljeni prvijenac? Čini se
da stvari nisu onakve kakvima se na početku čine?
- To je
suvremeni roman koji na satiričan način prikazuje ljudske odnose (što se može
pretrpjeti ili ne), kao i samo društvo u cjelini, začinjeno bizarnim momentima.
Zapravo dosta progovara o licemjerstvu, bipolarnosti suvremenog društva i
njegovoj prošlosti, čiji sistem teško napuštamo još uvijek naričući za njim. Na
početku je na snazi marketing, što znači, likovi se prikazuju kakvi bi trebali
biti, a ne kakvi zapravo jesu, što isplivava tijekom priče. Iskreno i ogoljeno
do kosti.
Zbog čega naslov Nije život Norveška?
- Od početka romana provlači se sporedni lik koji snatri o životu u
"savršenoj" zemlji, njegovoj Dembeliji, Norveškoj. A život je zapravo više od
lagodne sfere uljuljkane u zonu sigurnosti, lakoće, komfora, izobilja. Naslov je
zapravo metafora idealnog svijeta kakav si svatko za sebe može skrojiti. Satira
na društvo gdje se postiže puno uz malo rada. A drugi smisao, zemlja gdje su
društvena stabilnost, ekonomska sigurnost na visokoj razini ne znači nužno i
emocionalno ispunjenje.
Gdje ste pronašli inspiraciju? Vaši
likovi prolaze svojevrsnu katarzu, koliko je teško ili lako prenijeti emocije na
papir?
- Krenula sam od jednostavne ideje. Dvije prijateljice
idu na more. Sljedeća misao, nisu se dugo vidjele i odlaze iz Slavonije u
Dubrovnik. Dvije ekonomski i mentalno potpuno različite regije. I tako se počela
slagati struktura ostatka priče inspirirana člancima i raspravama s blogova,
nepresušnim komentarima s popularnih društvenih mreža. One su neiscrpan izvor
dijaloga i elemenata satire. Tako i glavni likovi, dvije žene, od početne
ljubazne, zanesene ideje o opuštenom godišnjem na kakvom zajedno nikad nisu
bile, osim u mašti, u sedam dana transformacije pretvore se u ono što zapravo
jesu. Što svojom voljom, a ponešto i izvan kontrole. Govoreći za sebe, emocije
su posljednje koje iznosim na papir. Bar dosad. Moja me "učiteljica" izluđivala
izjavama tipa: "Fali emocija.", "Ovo je dobro, ali... ne osjetim." Na spomen
"fali" i "ne osjetim" osjetila bih iznenadnu, neizbježnu bujicu progresivnog
negiranja i inih podvrsta ljutnje. Određene su emocije zapravo posljednji sloj
koji unosim u tekst. Tako mi je najlakše pogoditi balans između onog što sam
htjela i uspjela postići. Kad bih stalno pisala preplavljena emocijama,
vjerojatno bih poludjela. I ovako se uhvatim ponekad kako pričam sa sobom.
Ponekad, da.
Radite li na još kojem tekstu uz onaj prvi roman,
koji dorađujete?
- Zapravo, počela sam raditi na novom romanu.
Zahtjevnije strukture, više likova. Još gradim priču, njezin vremenski slijed,
iako su poneki likovi već dobrano zaživjeli i čujem sve jasnije njihov glas. To
mi trenutno zauzima sve veći fokus.
Koliko vam u pisanju pomažu
radionice i tečajevi kreativnog pisanja koje ste pohađali? O kakvim je
radionicama odnosno tečajevima riječ, kakvi se procesi na njima
odvijaju?
- Bez škole Kreativno pisanje Osijek i Darije
Klaričić Veg teško da bih završila romane. Kada se povežete s nekim tko vas
razumije kao čovjeka, pa razumije što želite postići u kombinaciji s odlukom i
voljom, onda je to dobitna kombinacija. Imala sam sreće upoznati Učiteljicu i
zaslužiti prijateljicu. U takvim su me uvjetima neizbježno okolnosti pogurale do
romana. Dobila sam sve potrebne alate i tehnike da dođem do svog glasa.
Internet je pun oglasa za kreativno pisanje, kako odabrati pravi
tečaj?
- Prvo treba sebi jasno odgovoriti što zapravo želimo
napisati. A onda, već prema preferencijama, potražiti radionicu koja bi nam dala
alate da ostvarimo cilj. Ovisno o tome preferiramo li rad uživo ili online.
Svejedno mislim da je najvažnije odrediti cilj, zatim donijeti odluku da ćemo uz
puno volje, truda i rada doći do željenog...
S druge strane,
nagrađivani je književnik Hanif Kureishi izjavio da su tečajevi pisanja "gubitak
vremena". Iako i sam podučava studente pisanju romana, scenarija i drama, kaže
da pisati ili znaš ili ne znaš. Kakvo je vaše mišljenje o navedenom? Je li u
današnjem vremenu dovoljna "želja"?
- Krv, znoj i suze,
figurativno. Ili ne? Želja, doduše, može biti motiv. Slažem se s tim da netko
ima talent ili nema. Onda ovi koji pak imaju talent (uz klik s voditeljem koji
se meni dogodio) i uz to su Sizifovi rođaci mogu odgurati svoj tekst do korica.
Ovi koji pak nemaju talent, s pomoću tečaja mogu to osvijestiti. Također,
radionice pomažu vrijednim mravima i zato što ih pohađaju osobe lišene književne
struke, koja može postati i teret u obliku nepotrebnog perfekcionizma i
kompleksa struke, što guši kreativnost. Na kraju (kao što je i dotični pisac
rekao): Pisanje je vještina i pisati nije lako kao ni znati ispričati priču a da
ne bude dosadno. Teoretičari književnosti i pisci ne moraju biti i nisu nužno
iste osobe. Sve u svemu, smatram da nitko s radionice ne ode praznih ruku.
Kako sam naveo u uvodu, vaš je prvijenac izvrsno prihvaćen od
korisnika GISKO-a, pa me zanima kada možemo očekivati predstavljanje romana u
Knjižnici?
- Roman je ljetos objavljen i prva promocija održana
je u Galeriji Waldinger u Tvrđi. Rado bih ga predstavila zainteresiranim
čitateljima i kod vas u GISKO-u. Otvorena sam za pozive i dogovore.
Kad trčim - ne razmišljam
Strastveno se
bavite i trčanjem. Razvijaju li se vaši literarni likovi tijekom treninga i
polumaratona?
- Zapravo, u vrijeme trčanja lišavam se
razmišljanja i punim baterije. Često ne razmišljam ama baš ni o čemu. I kad se
trudim misliti, fragmenti isparavaju. Blaženo stanje disanja i neopterećenog
postojanja. Sad mi je jasno zašto ne trčim maraton! Mislila sam da mi je dosadno
toliko dugo trčati, a zapravo ne mogu toliko dugo biti u stanju bezbrižnog
bestežinskog nerazmišljanja.
Kakve romane volite čitati, za
kojim žanrom najčešće posežete? Preporučite nam nekoliko naslova.
- Magični je realizam ono što najviše volim čitati i gdje se najviše
volim izgubiti. U pripovijednim strujama južnoameričkih pisaca, čije su linije
baš poput moćne Amazone. Posebno Isabel Allende - Kći sreće i Portret u sepiji.
Zatim španjolski pisac Carlos Ruiz Zafon i njegova Sjena vjetra. Od domaćih
autora Kristian Novak i njegov Ciganin, ali najljepši. Nadahnuće nalazim i u
znanstvenopopularnim knjigama i, da, zaokuplja me i zabavlja čitanje različitih
rječnika, stranih riječi, sinonima... Na preskok pa ispočetka. I svaki put me
neka nova riječ ugodno iznenadi. Kako mi je, mustra, samo promaknula. A valjda
ovisno o potrebama teksta...