Datum objave: 14. kolovoza, 2023.
Nedaleko od glavnog osječkog trga, u nekadašnjoj Njemačkoj, a danas
Pejačevićevoj ulici, nakon samostojeće katnice župnog dvora nalazi se dugačka
prizemnica s kolnim ulazom i visokim četveroslijevnim krovom. Kuća je sredinom
19. stoljeća bila u vlasništvu Franje Dragutina Jande, a dvorište joj je
dosezalo do Ulice svete Ane. Danas se na mjestu stražnjeg Jandina dvorišta
nalazi dvokatna prigradnja bivše Osnovne škole “Ivan Goran Kovačić”, odnosno
prije Drugog svjetskog rata Pučke škole svete Ane, u građanstvu zvane Anina
škola. Škola je nakon osamostaljenja Republike Hrvatske ponovo dobila svoje
staro, među Osječanima uvriježeno, ime Sveta Ana.
Ova vrlo stara prizemnica s neuobičajenim krovom u Pejačevićevoj
ulici u vlasništvu obitelji Janda ostala je sve do kraja 19. stoljeća, kada je
od Jandinih nasljednika prešla u vlasništvo slobodnog i kraljevskog grada
Osijeka, u čijem je vlasništvu bila i poslije.

Kuća je u 19. stoljeću bila poznata i kao gostionica K zlatnom bunaru, a osim
za okrjepu jelom i pićem služila je i kao umjetničko sjedište. Još dok je kuća
bila u Jandinu vlasništvu, u toj je slavnoj gostionici, od kolovoza 1866., dok
je osječko kazalište bilo u završnoj fazi gradnje, narudžbe za svoje slike
primao poznati putujući slikar, portretist, Franjo Giffinger. U prosincu iste
godine na istoj se adresi u istim osječkim novinama oglašava i akademski
umjetnik iz Pečuha Sigmund Nachod, koji se oglašava kao portretist i slikar
historijskih scena u ulju i akvarelu i u svim veličinama. Svoje je umjetnine
izlagao u knjižari Karla Lehmanna, a djela su mu se odlikovala finoćom poteza,
živim koloritom i frapantnom sličnošću s modelima.
Osobito je zanimljiv podatak da je u kući Janda krajem 19. stoljeća
djelovala i osječka Košaračka škola. Ta specifična obrtnička škola svoje je
izvrsne raznorodne proizvode izlagala 1889. na velikoj Gospodarskoj izložbi u
osječkom Gradskom vrtu, gdje je imala svoj veliki štand unutar jednog od
izložbenih paviljona. Proizvodi su bili posloženi pod hrvatskim, a ne, kako je
tada bilo u Osijeku ustaljeno, njemačkim, natpisom Košaračka škola. Izlaganje na
osječkoj Gospodarskoj izložbi ostalo je trajno zabilježeno objektivom osječkog
fotografa Georga Knittela, a više se fotografija te izložbe čuva u Zbirci
fotografija Muzeja Slavonije u Osijeku. Uspješnost osječke Košaračke škole
okrunjena je izlaganjem 15 učeničkih radova na Svjetskoj izložbi u Parizu 1900.
Koliko su bili vrijedni ti radovi osječke Košaračke škole, svjedoči i zamolba
Odbora Hrvatskog pedagoškog književnog zbora u Zagrebu, koje je te pariške
izloške zatražilo za fundus Školskog muzeja u Zagrebu, današnjeg Hrvatskog
školskog muzeja, koji je svečano otvoren 19. kolovoza 1901. u povodu tridesete
obljetnice djelovanja Hrvatskog pedagoškog književnog zbora, utemeljenog 1871. u
Zagrebu. Dio te slavne kolekcije minijaturnih primjeraka namještaja, visine 12
centimetara, izložen je u stalnom postavu Hrvatskog školskog muzeja, s naznakom
da je u Muzej pristigao kao dar Poglavarstva grada Osijeka 1901. godine. Ti su
učenički radovi nastali 1898. pod mentorstvom učitelja Antuna Martića.
OGLAS SLIKARA FRANJE GIFFINGERA
Oglas slikara Franje Giffingera u osječkim novinama Esseker Lokalblatt
und Landbote u kolovozu 1866., u prijevodu povjesničara umjetnosti Ota Švajcera,
glasi: “Franjo Giffinger slikar portreta i historija. Na mojem proputovanju
slobodan sam upozoriti poštovanu publiku na moju umjetnost u slikanju portreta,
te umoljavam one koji su voljni dati se od mene slikati, da me što prije počaste
svojim narudžbama. Ja sam, nažalost, rođen gluhonijem, pitomac Bečke slikarske
akademije, gdje se nalazi od mene uljem naslikani vlastiti portret, koji se kao
veoma uspjeli čuva u galeriji akademije. Slikam u ulju u svim veličinama i mogu
dati jamstvo, da će po meni izrađeni portreti odgovarati svim zahtjevima
umjetnosti i sličnosti. Narudžbe se primaju prije podne do 12 sati i poslije
podne od 2 do 5 sati. Stan: u gostionici k Zlatnom bunaru, Njemačka ulica,
Gornji grad.”