Objavljeno 16. studenog, 2023.
U 2022. u BiH je zabilježeno više od 31.000 prometnih nesreća, ili 85 dnevno, a glavni su razlog loše ceste i neprilagođene brzine, istaknula je voditeljica Ureda Europske investicijske banke (EIB) u BiH Sandrine Friscia. Za rješenje tog problema nužna je gradnja novih i boljih prometnica, pri čemu je najvažniji dovršetak autoceste na koridoru 5C, koji će povezati Budimpeštu i Ploče. EIB sufinancira tu gradnju povoljnim kreditima.
Voditelj odjela za suradnju pri Delegaciji EU-a u BiH Stefano Ellero kaže da EU ostaje zainteresiran za dovršetak tog projekta, vrijednog 4,1 milijarde eura. EU je dosad osigurao 870 milijuna eura nepovratnih sredstava, a posljednjih deset godina njegovi stručnjaci za nadzor nastoje pomoći bržoj gradnji. “Koridor 5C smatra se ključnim korakom k integraciji BiH u EU”, ističe. Autocesta je kroz BiH projektirana u duljini od 325 kilometara, gradnja je počela prije više od dva desetljeća, a izgrađeno je tek nešto manje od 130 kilometara. Projekcije su da će radovi trajati do kraja 2030. godine. To bi bilo važno i za Hrvatsku zbog aktiviranja potencijala luke Ploče i bržeg pristupa od Slavonije moru. Dovršetak radova vezan je uz izgradnju tunela kroz planinu Prenj, što će, kaže Ellero, stajati oko milijardu eura. Trenutno se provodi financijska revizija gradnje dionice sa znatnim povećanjem troškova, gdje je prolongirano puštanje u promet velikog mosta preko Neretve kod Počitelja jer su se pojavile pukotine i traže rješenje. U kolovozu je jedan od lidera vladajuće koalicije Elmedin Konaković rekao da su utvrdili postojanje “bahatog kriminala”, a troškovi gradnje povećavani su i za 150 %. Za zloporabe je optužio bivšu upravu Autocesta Federacije BiH, koju je postavio SDA.
U izgradnji je 61 kilometar autoceste od Zenice k Doboju i oko 11 kilometara od Počitelja prema RH. Traju natječaji za gradnju dionica dugih gotovo 90 kilometara.
H