Ekonomija
TEN-T MREŽA

Modernizacija željeznice dovest
će do jačeg razvoja gospodarstva
Objavljeno 15. studenog, 2023.
Otvara se mogućnost da RH postane logistički centar za središnju i jugoistočnu Europu u uvozu i izvozu roba

Novim prijedlogom TEN-T mreže, čiji su amandmani usvojeni u travnju, Hrvatska se službeno nalazi na četiri europska prometna koridora, čime se otvara velika mogućnost da postane logistički centar za središnju i jugoistočnu Europu u uvozu i izvozu roba.



Te izmjene također imaju implikacije i kada govorimo o infrastrukturi alternativnih goriva, upravljanju prometom, novim tehnologijama, povećanju sigurnosti i digitalizaciji.

Poruke su to s nedavno održane konferencije Prometna budućnost RH – Što nam donose TEN-T koridori, koja je u organizaciji Hrvatske gosppodarske komore (HGK) održana u Rijeci.

Demografska obnova


"HGK se preko svog Udruženja luka i brodara aktivno uključio u problematiku revizije TEN-T mreže jer znamo da bez prometa nema razvoja gospodarstva i rasta standarda građana. Kad je transport tereta pouzdan, točan i redovit na određenom pravcu, uz taj se pravac otvaraju velike mogućnosti za sve vrste industrije i usluga, pa onda i za samu logistiku. Svaki razvoj nove i modernizacija postojeće prometne infrastrukture dovodi do razvoja gospodarstva, ali i do demografske obnove. Smanjuje se pritisak na gradove, pa tako padaju i cijene nekretnina i najma. Vremena putovanja putnika i robe se skraćuju, pa onda i cijene prijevoza padaju", rekla je potpredsjednica HGK-a za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj, istaknuvši da su sve to dijelovi velikog projekta, koji je jedan od najvažnijih za prometni sustav Hrvatske i planira se dugi niz godina.

"Na konferenciji HGK-a govorili smo o jako važnoj temi, reviziji TEN-T uredbe, koja je u tijeku. To je tema koja će odrediti, obilježiti budućnost Hrvatske kada govorimo o prometnoj infrastrukturi i prometnom položaju Hrvatske. Kad završi proces trijaloga i ako se usvoji predložena revizija uredbe, RH će uz postojeća dva koridora biti pozicionirana na dva dodatna: Baltičko more - Jadransko more i zapadni Balkan - istočni Mediteran. To će nam otvoriti vrata za nova ulaganja, dodatne mogućnosti EU financiranja velikih infrastrukturnih projekata i na područjima Istre, Dalmacije i Slavonije, koja nisu bila adekvatno prepoznata u postojećoj TEN-T uredbi, što će nakon ispunjenja strateških ciljeva ove vlade značiti i daljnje pokretanje našeg gospodarstva", rekao je potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, istaknuvši kako je dobro da o ovoj temi postoji konsenzus između Vlade Republike Hrvatske i europskih zastupnika, svih sudionika i aktera, s obzirom na značenje prihvaćanja svih izmjena uredbe.

"Riječki prometni pravac od strateškog je značenja za cijelu državu i važan stup gospodarskog razvoja Primorsko-goranske županije. Riječka luka najvažnija je i najveća luka za robni promet u Republici Hrvatskoj, čiji potencijali sasvim sigurno nadilaze promet koji se danas ostvaruje. Nakon velikih investicija u nove lučke kapacitete, u cestovnu mrežu koja luku izravno povezuje sa sustavom autocesta, s ovom mrežom europskih koridora, koji obvezuju države da ih uvrste u nacionalne prioritete, očekujemo da se konačno izgrade nedostajući kilometri autoceste od Postojne do Rupe, te modernizira željeznička pruga od Rijeke prema zapadu i do Zagreba i Budimpešte. Time se riječke luka može dalje razvijati u svom punom potencijalu, a bit će to i snažan input našem gospodarstvu i turizmu, jednoj od najvažnijih poluga rasta", rekao je župan Primorsko-goranske županije Zlatko Komadina.

Dugoročna ulaganja


Radi se najmanje deset godina izgradnje nove i moderniziranja postojeće željezničke infrastrukture. Za to vrijeme potrebno je posebnim mjerama zadržati postojeće robne tokove, a istovremeno se početi pripremati i za nove. Bit će potrebno i dovoljno stručne radne snage, pa se mora voditi računa da država i privatni sektor zajedno sa sustavom školovanja odgovore tim izazovima.

"Ulaganja u infrastrukturu bit će dugoročna. Nije za očekivati da će se riješiti u nekom kraćem periodu, te bi trebalo mudro organizirati sinergiju upravitelja infrastrukture, izvođača radova i željezničkih prijevoznika. Dok traju radovi na obnovi i izgradnji željezničke infrastrukture, mora postojati što bolje prilagođena organizacija prijevoza robe željeznicom kako bismo zadržali klijente/kupce koji se koriste željezničkim uslugama", rekao je direktor tvrtke ENNA transport Petar Glavaš.

Inače, APM Terminals, tvrtka kći najvećeg kontejnerskog brodara A. P. Moller-Maersk, i Enna Logic, hrvatska logistička tvrtka koja posluje u sastavu PPD grupe, investirat će ukupno 500 milijuna eura, s koncesijom za idućih 50 godina, u jedan od najmodernijih terminala u svijetu s potpunom automatizacijom - projekt Rijeka Gateway.

Novi prometni pravci idu ruku pod ruku s primjenom tehnologija strojnog učenja i umjetne inteligencije s ciljem sigurnijeg i brže cestovnog i željezničkog prometa, što je bila jedna od tema panela na konferenciji. Jedan od četiri posebna cilja Nacionalnog plana razvoja širokopojasnog pristupa u Hrvatskoj od 2021. do 2027. jest uvođenje 5G mreže na urbanim područjima i uzduž glavnih prometnih pravaca.

“Potrebna je kvalitetna infrastruktura, a prije svega 5G infrastruktura, koja je ključni pokretač za povezanu i automatiziranu mobilnost. Očekuje se da će ulaganje u 5G mrežu biti izazovno jer će na širokom području zahtijevati gušću mrežu”, rekao je predsjednik Uprave tvrtke Odašiljači i veze (OIV) Mate Botica.

Zdenka Rupčić
Novi prometni pravci idu ruku pod ruku s primjenom tehnologija strojnog učenja i umjetne inteligencije

Priključenje na transeuropske prometne mreže
Konferencija HGK-a okupila je uspješne hrvatske tvrtke iz područja transporta roba i putnika, kao i sva ključna tijela javne uprave s ciljem boljeg određivanja prioriteta buduće modernizacije prometne infrastrukture u Hrvatskoj u sljedećih 20 godina, što će svakako pomoći tvrtkama u lakšem planiranju razvoja, kao i korisnicima prijevoznih usluga. U tom će procesu HGK i njegova udruženja otpremništva i logistike, cestovnog prometa, luka i brodara i željezničkog prometa nastaviti raditi na razvoju nove regulative i poticajnih mjera. Odbor za promet i turizam Europskog parlamenta prihvatio je sve prijedloge o priključenju nekoliko trasa hrvatskih cesta i željeznica na transeuropske prometne mreže (TEN-T). Ako se države članice suglase oko teksta Uredbe i pripadajućih TEN-T karti, sljedeći je korak slanje prijedloga uredbe na usvajanje Vijeću početkom prosinca ove godine. Partner konferencije bio je Croatia Airlines. Sponzori konferencije bili su Altpro, Arriva Hrvatska Autotrans, ENNA transport, Hrvatske autoceste, HŽ Infrastruktura, Luka Split, Primaco šped, Rail Cargo Carrier Croatia, Odašiljači i veze te Quehenberger logistics.

Možda ste propustili...

GRADSKA RAZVOJNA AGENCIJA SLATINE

Velik interes za potpore za samozapošljavanje

RAST IMOVINE, PAD NEPRIHODUJUĆIH KREDITA

Banke u prvih devet mjeseci s dobiti od 1,1 milijardu eura

OPEC I NJEGOVI SAVEZNICI POZVALI BRAZIL DA POSTANE ČLAN GRUPE

Vodeći "naftaši" planiraju dodatno smanjiti opskrbu početkom 2024.

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

GRADSKA RAZVOJNA AGENCIJA SLATINE

Velik interes za potpore za samozapošljavanje

2

TRŽIŠTE RADA 21. STOLJEĆA

U hrvatskoj gig ekonomiji radi oko 100.000 osoba

3

IZABRANI NAJBOLJI MLADI POLJOPRIVREDNICI U EU-U

Predstavnik Hrvatske David Pejić imao zapažen nastup