Zdravlje
SEZONSKA DEPRESIJA

Zimski blues donosi pad energije, loše raspoloženje, umor...
Objavljeno 13. studenog, 2023.

Sve manje Sunčeve svjetlosti, hladniji dani, duže noći i manje vremena provedenog na otvorenom, sve to može utjecati na naše mentalno zdravlje. U ovim kasnijim mjesecima u godini, a posebno kad ulazimo sve dublje u jesen i počinjemo razmišljati o zimi, mnogi ljudi, svih dobi, mogu doživjeti promjenu raspoloženja - to je uobičajeno.



Zdravstveni stručnjaci otkrili su zašto se to događa, kako možemo podnijeti promjene u svom psihičkom, emocionalnom i fiziološkom zdravlju te čime poboljšati simptome i raspoloženje. Zimski blues, koji se često naziva sezonski afektivni poremećaj (SAD), odnosi se na vrstu depresije koja se obično javlja tijekom jesenskih i zimskih mjeseci, kad je smanjeno izlaganje prirodnoj Sunčevoj svjetlosti. Ryan Sultan, istraživač i psihijatar na Sveučilištu Columbia u New Yorku, ističe da je to je prepoznato stanje mentalnog zdravlja koje karakteriziraju promjene raspoloženja i ponašanja koje prate sezonski obrazac.

- Dok mnogi ljudi doživljavaju blaže promjene raspoloženja tijekom zime, poremećaj SAD teži je i klinički važniji oblik ovog stanja - napomenuo je dr. Sultan.

Točan uzrok zimskog bluesa nije potpuno shvaćen, ali se vjeruje da nekoliko faktora pridononosi njegovu razvoju. Jedan je od primarnih faktora, kako je rekao, smanjena izloženost Sunčevoj svjetlosti tijekom jesenskih i zimskih mjeseci. Upravo nam sunce donosi lijepu energiju i optimistične poletne trenutke u kojima uživamo tijekom toplijih dana. Mrak koji počinje već oko 17 sati može potaknuti razvoj sezonske depresije, odnosno tzv. zimskog bluesa.

Zimski blues, osim pada energije i lošeg raspoloženja, može donijeti i niz drugih emocija i stanja poput pojačane zabrinutosti, umora, anksioznosti, pospanosti, bezvoljnosti, slabije koncentracije i slično. Simptomi zimskog bluesa ili sezonskog afektivnog poremećaja mogu varirati po težini, ali obično uključuju sljedeće: uporni osjećaj tuge, beznađa ili anksioznosti; niska energija i povećan umor; povećana potreba za snom i otežano buđenje ujutro; žudnja za ugljikohidratima i debljanje; poteškoće u koncentraciji i donošenju odluka; društveno povlačenje i smanjen interes za aktivnosti i razdražljivost i povećanu osjetljivost na odbijanje.

Ovi simptomi obično se javljaju u kasnu jesen ili ranu zimu i popuštaju u proljeće. Ipak, zimu treba preživjeti, bilo da ste njezin pobornik ili ne jer je ona također dio godišnjeg ciklusa i ne može se izbjeći u slučaju da to želimo. Kako biste si olakšali to razdoblje i kako ne biste zapali u potpunu depresiju, potrudite se svaki dan učiniti nešto lijepo za sebe za što znate da će vam donijeti osmijeh na lice i toplinu u srcu. Pojačajte fizičku aktivnost tijekom zimskih mjeseci neovisno o vremenskim prilikama, svaku priliku sunčanog vremena iskoristite kako bi vaše tijelo prirodno proizvodilo vitamin D i izlučivalo hormon serotonin, svjesno se fokusirajte na aktivnosti koje volite - bilo da je riječ o druženju s bliskim ljudima ili hobijima, konzumirajte hranu koja ne "uspavljuje" i vodite računa o unosu šećera. T.K.
Možda ste propustili...

VIŠI RIZIK OD RAZNIH BOLESTI

Ni dijetalna gazirana pića nisu neopasna

POGLEDAJTE SE U ZRCALO

Obrve upozoravaju na razne bolesti

HONOR 90, HONOR WATCH 4 I HEALTH

Idealna aplikacija za one koji prate zdravlje

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

NOVA OTKRIĆA ULIJEVAJU NADU

Talog od kave kao lijek za Alzheimera i Parkinsona

2

KORISNI SAVJETI U NUŽDI

Brzo snizite krvni tlak bez odlaska liječniku

3

30 GODINA PROGRAMA PROMICANJA DOJENJA U RH

Zaključak: Dojenje mora biti javnozdravstveni prioritet