Mozaik
TOMISLAV ŠOBAN GOST OSIJEKA NA FILMSKOJ RUNDI

Predivna je ravnica koja okružuje Osijek, kao i Tvrđa, bunkeri, Drava...
Objavljeno 27. listopada, 2022.
Počiva ili na entuzijazmu ili na ideji autora, taj autor ili redatelj je pokretač, ali nije svaki redatelj autor...

Gužva je bila u Osijeku ovog listopada - ulice, parkovi i trgovi u trenu su se pretvorili u filmsku kulisu, a dvorana kina Urania jednakom se brzinom ispunila filmašima i filmoljupcima. Dok smo mi svoju pozornost usmjeravali dvodnevnom programu Filmske RUNDE, Osijek je nekolicini filmaša u centru pozornosti bio punih devet dana. U Osijeku ih se, na inicijativu Kinokluba Zagreb, okupilo četvero te su u sklopu "Rezidencije autorskog amaterskog filma", istraživali, otkrivali i na kraju snimili male autorske projekte. Jedan od njih bio je Tomislav Šoban.



Na inicijativu Kinokluba Zagreb okupilo se osam organizacija, a rezultat je "Rezidencija autorskog amaterskog filma". Kako ste osmislili projekt? O čemu je riječ?

- Projekt je nastao iz potrebe da omogućimo nekom autoru da se deset dana stacionira na nekom mjestu i da se bavi samo svojom idejom. Živimo u tom nekom hektičnom vremenu, u kojem se većinom bavimo s četiri-pet stvari u isto vrijeme i onda se ne možeš zapravo posvetiti filmu. Ovdje ti je sve plaćeno: dolazak, odlazak, smještaj, hrana i oprema koju pokrivamo iz Blank filmskog inkubatora i Kinokluba Zagreb. Rezidencije nikako ne bi smjele biti u Zagrebu, jer je Zagreb prekonfuzan da zapravo možeš izolirati ljude, a Hrvatska je, sad ispadam ko neki domoljub (smijeh), toliko raznolika i bogata da svaka regija nudi neku ljepotu.

S druge strane, moraš specifično pristupiti ljudima u Istri, u Slavoniji, Baranji, Dalmaciji, Zagorju, i ti razni krajolici mogu pričati neku svoju priču. Bazirani smo na osam udruga i htjeli smo zapravo napraviti šest rezidencija kroz tri godine, ali nije nam prošao taj veliki projekt, već smo dobili financijsku podlogu za nekoliko manjih. Tako da izvodimo rezidencije u Klanjcu i Osijeku za početak, pa ćemo nakon toga napraviti analizu i vidjeti što dalje.

Iako zvuči egzotično, u filmskom su svijetu rezidencije relativno ustaljena praksa. Koliko su efektna praksa?

- Jako mi je zanimljivo da ljudi ne znaju za pojam rezidencije. To je više, ja mislim, ustaljeno u likovnom svijetu, scenaristi i pisci također imaju neke svoje rezidencije, za filmaše nema toliko. Dosta je to autorski koncept, jer si usmjeren samo na sebe, sam snimaš, sam montiraš, sam probaš, sam se vratiš ponovno snimati nešto drugo, upoznaješ ljude i situacije. U Klanjcu je bio specifičan slučaj, to je puno manji grad, bili smo smješteni u kući Klajn i tamo smo praktički imali sve, još je bilo tijekom ljeta, pa se ljudi mogu više posvetiti isključivo rezidenciji. Domaćini su nam kuhali, tako da je to na neki način baš mala komunica bila. Ovdje je malo drukčije, ali to je to, svaki grad nudi različitu kombinaciju i svi se trebaju prilagoditi. Tu smo sad u desetom mjesecu, i tu je bio već veći problem naći ljude koji se mogu odvojiti od posla, tako da je brojka pala na nas troje i mene kao moderatora. Navečer imamo sastanke da vidimo što tko radi, koje su preokupacije i u trenutku kad imaju neki materijal, onda ga prikazuju.

Što bi to bio autorski amaterski film?

- Definirat ću prvo amaterski. Amaterski je nešto što nastaje izvan financijskih relacija. U profesionalnom svijetu imaš ideju, prijavljuješ ju na natječaj i onda zapravo tražiš i čekaš financije, pa onda realiziraš kad ih imaš. U amaterskom filmu nema čekanja, odmah se hvataš ukoštac i snimaš. Počiva ili na entuzijazmu ljudi ili na nekoj ideji autora, taj autor ili redatelj je obično pokretač, ali nije svaki redatelj autor jer redatelji ipak uzimaju ekipu koja obavlja za njih posao. Autor pokušava većinu stvari provesti sam.

Kada se bavite autorskim filmom, onda većinom tražite suradnju s drugim ljudima, a ne možete ju tražiti svaki put pa onda ili idete na financiranje pa tim ljudima omogućite plaću ili sami isprobavate, snimate i montirate. Na kraju je uvijek, u amaterskom filmu, ili mali tim ili autor koji sam sve realizira.

Kako je izgledao dan u osječkoj rezidenciji?

- Stiglo nas je četvero: Josipa Henizelman, Filip Zadro, Ivan Tripar i ja, i već smo prvi dan prezentirali svoje ideje. Uz rezidentski program, upoznavali smo prostor gdje smo snimali; meni je predivna ta ravnica koja okružuje Osijek. Tvrđa je isto jako zanimljiva, bunkeri, Drava… Prvih nekoliko dana smo šetali i dopustili si da budemo inspirirani prostorom i doživljajima. Nakon toga kreće snimanje i svaku smo večer razgovarali o idejama i snimljenom materijalu.

U konačnici će onda sve filmove povezivati taj motiv Osijeka?

- Apsolutno! Lokacija, ambijent i podneblje je presudno. Po meni je baš to bogatstvo, a glavna stvar koju će vam reći filmaši u Zagrebu je da se ti eksterijeri ili interijeri počnu ponavljati. Cijelo vrijeme smo osuđeni na iste stvari, a život se u Hrvatskoj događa mimo Zagreba. S druge strane, lokalna zajednica isto može vidjeti da i u nekim skromnim uvjetima mogu nastati ozbiljne ideje i filmovi.

Matea Bartulović
Možda ste propustili...

NOVI ALBUM “72 SEASONS” STIŽE U PRODAJU 14. TRAVNJA 2023. GODINE

Metallica: Nova pjesma i turneja

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

MLADI GLAZBENIK NAJAVIO SVOJ PRVI ALBUM

ToMa: Ispostavilo se da je pravi trenutak da objavim nešto moje

2

SLAVNI IZRAELSKI AUTOR TVRDI

Grupa Ogenj je savršen
kandidat za Eurosong

3

UMRLA JE KIRSTIE ALLEY

Nagrađivana glumica i voljena komičarka