Zdravlje
ISTRAŽIVANJE RITAM PREHRANE I MRŠAVLJENJE

Doručak i večera ne utječu na gubitak težine
Objavljeno 19. rujna, 2022.
Obrada kalorija u tijelu ujutro u odnosu prema večeri ne utječe na smanjenje težine

Dugo se vjerovalo da je, želite li smršavjeti, najbolje pojesti obilan doručak, a svi bi vaši kasniji obroci trebali biti manje obilni. No najnovije istraživanje upućuje na to da doba dana kada konzumirate najobilniji obrok nije toliko važno za ‘skidanje kilograma‘ kao što se prije mislilo. Posljednjih godina najpopularniji savjeti o prehrani temelje se na pretpostavci po kojoj točno određeno vrijeme konzumiranja obroka može napraviti veliku razliku kada je posrijedi gubitak kilograma.



Logika iza ove teorije je razumljiva, posebice uzme li se u obzir da gotovo svaka stanica u našem organizmu slijedi isti 24-satni ciklus kao i mi. Cirkadijalni satovi nalaze se u cijelom organizmu i reguliraju dnevni ritam većine naših bioloških funkcija, uključujući i metabolizam. Zbog tih metaboličkih ritmova znanstvenici su iznijeli mogućnost prema kojoj je način na koji procesuiramo obroke različit u različito doba dana. Ovo područje istraživanja naziva se “kronoprehrana” i ima velik potencijal kada je posrijedi doprinos poboljšanju zdravlja ljudi. Dvije studije iz 2013. upućivale su na to da unos većeg broja kalorija u jutarnjim satima i konzumacija manje količine kalorija navečer pomaže ljudima da smršave. No najnovija velika studija otkriva da, premda relativna količina hrane koju pojedemo za doručak i večeru utječe na apetit pojedinca, ona nema utjecaja na metabolizam ni na gubitak težine. Rezultati eksperimenta nisu otkrili razlike u tjelesnoj težini ili bilo kakvim biološkim mjerama potrošnje energije bez obzira na primijenjeni obrazac prehrane. Mjere potrošnje energije uključivale su bazalni metabolizam, tjelesnu aktivnost i upotrebu kemijskog oblika vode koji omogućuje procjenu ukupne dnevne potrošnje energije. Nema razlika ni u dnevnoj razini glukoze u krvi, inzulina ili lipida. Način na koji naše tijelo obrađuje kalorije ujutro u odnosu prema večeri ne utječe na gubitak težine onako kako su ranije pokazivale druge studije. Jedina razlika između prethodnih i najnovije studije bila je subjektivna promjena kada se radilo o osjećaju gladi. Sudionici su tijekom dana, nakon obilnog doručka i količinski manje večere prijavili manji osjećaj gladi, što može biti korisno za sve one koji žele smršavjeti, jer im može pomoći da učinkovitije kontroliraju glad i manje jedu. Kao i kod svih istraživanja, i ovo je imalo određeno ograničenje. Utjecaj ritma prehrane proučavan je tijekom samo četiri tjedna. No činjenica da u ta četiri tjedna nije uočena promjena ni unesenih ni potrošenih kalorija upozorava na to da se tjelesna težina pojedinca vjerojatno ne bi promijenila ni da je studija trajala dulje. Kronoprehrana je zanimljivo istraživačko područje i sve je više dokaza da raspored obroka može odigrati važnu ulogu u poboljšanju zdravlja mnogih ljudi.
Jasminka Knežević
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana