Zdravlje
PRAVA LJETNA POSLASTICA

Patlidžan potiče mršavljenje, jer vlakna daju osjećaj sitosti
Objavljeno 25. srpnja, 2022.
Kora patlidžana sadrži mnogo hranjivih tvari te se ne preporučuje guljenje

Cijenjene, sjajne i ljubičaste plodove patlidžana, jedinstvenog i ugodnog gorkog okusa i spužvaste teksture, najbolje je konzumirati dok su mladi i svježi. Mogu pomoći u prevenciji osteoporoze, ublažiti simptome anemije, poboljšati kognitivne funkcije i zdravlje kardiovaskularnog sustava. Patlidžani štite zdravlje probavnog sustava, potiču mršavljenje, pomažu u boljoj kontroli dijabetesa, reguliraju razinu stresa i mogu smanjiti rizik od nastanka raka. Osim kao hranjiva povrtna kultura, patlidžan se u pojedinim zemljama primjenjuje i u medicinske svrhe. Tradicionalna kineska medicina priznaje ovu biljku kao odlično sredstvo za liječenje gastritisa, kostobolje, reume, opeklina kože, pa čak i raka. U mnogim istočnim kulturama vrlo je cijenjen čaj od svježe ili od sušene kore patlidžana. Poznata je i primjena obloga od lišća biljke, ili od mesa ploda u svrhu ublažavanja upala. Ovo povrće odličan je izvor vitamina K, C, A, B1, B3, B6 i B9 (folna kiselina). Bogato je i mineralima kalijem, kalcijem, fosforom, bakrom i magnezijem. Obiluje vlaknima koja imaju višestruko značenje za organizam. Poseban interes znanstvenika izazvao je nasunin - fitonutrijent iz patlidžana snažnog antioksidativnog djelovanja. Dokazano je da taj sastojak pospješuje izlučivanje viška željeza iz organizma, što je od velikog značaja u prevenciji kardiovaskularnih bolesti. Patlidžan sadrži i karotenoide koji imaju blagotvoran učinak na vid i zdravlje očiju. Sok iscijeđen iz patlidžana odlično je sredstvo za poticanje mokrenja te izvrsna pomoć kod slabokrvnosti i srčanih tegoba. Već stoljećima patlidžani su poznati kao odlična pomoć u kontroli dijabetesa. Patlidžan je povrće s niskim udjelom ugljikohidrata, ne sadrži masti i ima svega 20 kalorija po šalici. Bogat je vlaknima, zbog čega pridonosi osjećaju sitosti. Plodovi patlidžana bogati su vlaknima koja štite probavni trakt i pomažu u održavanju funkcionalnosti i zdravlja cijelog probavnog sustava. Prema istraživanjima, nasunin, antioksidans prisutan u kori patlidžana, ima snažnu ulogu u prevenciji i širenju raka. U kori patlidžana sadržana je velika koncentracija hranjivih tvari te se prilikom pripreme ne preporuča guljenje i bacanje kore, jer tako umanjujete njegove hranjive vrijednosti. Patlidžan možete pripremati na različite načine - kuhanjem na pari, pirjanjem, prženjem, pohanjem, a osobito je popularna priprema na roštilju. Možete ga i kiseliti, ili pripremiti u obliku namaza.



Za jednostavnu tortu od patlidžana napravite smjesu za palačinke, nešto gušću, umjesto soli stavite malo Vegete i papra te ispecite pet debljih palačinki. Četiri patlidžana srednje veličine ogulite i narežite na ploške, malo posolite i nakapajte limunovim sokom da puste vodu. Ispecite ih na grill tavi, ili u pećnici bez ulja. U međuvremenu ispirjajte rajčicu narezanu na kockice na malo maslinovog ulja i češnjaka. Prema želji začinite bosiljkom, origanom i s malo ljute paprike. Umjesto svježe rajčice možete upotrijebiti pelat. Kušajte, jer okus mora biti pikantan. Kalup za tortu namažite maslacem i pospite s malo mrvica. Stavite palačinku, premažite je s malo rajčice, poslažite ploške patlidžana, potom stavite još malo pirjane rajčice, i na krupni ribež naribajte polutvrdi sir da pokrije površinu. Pokrijte drugom palačinkom i tako slažite do kraja, a završite palačinkom. Stavite u ugrijanu pećnicu i neka se peče na srednjoj rešetki oko 40 minuta. Pred kraj naribajte sir i pustite da se zapeče. Ohladite i držite u hladnjaku nekoliko sati. Maknite iz kalupa i režite kao tortu. Ovo jelo izvrsno je samostalno uz sezonsku salatu, ali i kao prilog. Umjesto palačinki možete skuhati špagete i na isti način slagati u okruglu ili četvrtastu posudu. Na ploške patlidžana možete poslagati i tanko narezane kolutove svježe rajčice ili tikvice.

Odaberite lagane primjerke srednje veličine koji sadrže manje sjemenki, jer one izazivaju gorčinu. Vanjska kora treba biti sjajna i čvrsta, bez oštećenja, smeđih mrlja ili rupica. Ako je unutrašnjost zelene boje, patlidžan nije dozrio. Čuvajte ih u hladnjaku, u plastičnoj vrećici do pet dana.

Jasminka Knežević
Punjeni patlidžani
Patlidžane prerežite popola i izdubite sredinu, posolite i nakapajte uljem. Pecite ih dok ne omekšaju. Izrežite crveni i bijeli luk, nasjeckajte sredinu patlidžana koji ste izdubili te pirjajte zajedno dok povrće ne omekša. Dodajte papar, sol, peršin, bosiljak i origano te pola rajčice. Napunite izdubljene patlidžane, prekrijte ploškama rajčice, naribajte malo sira i zapecite u pećnici.

Rolnice sa sirom i šunkom
Neoguljen patlidžan izrežite na ploške, posolite i popaprite te ostavite da puste vlastiti sok. Ispecite ih, premažite s malo maslinovog ulja u kojem je bio izrezan češnjak. Pripremite štapiće polutvrdog sira i ploške kuhane šunke. Zamotajte u rolnicu i pričvrstite čačkalicom. Poslažite u vatrostalni pladanj, nakapajte i malo maslinovog ulja te malo zapecite u pećnici.

Raznobojna salata s rajčicom
Ploške patlidžana posolite i nakapajte limunovim sokom. Ispecite ih na grill tavi, ili u pećnici. Rajčicu izrežite na kolutove, jedan mladi luk. Još tople ploške naizmjence poslažite s kolutovima rajčice. Začinite s malo soli, papra, začinskih trava, peršina, malo češnjaka i maslinovog ulja. Ukrasite kolutovima luka i s nekoliko maslina, a prema želji s kockicama fete, ili polutvrdog sira.

Možda ste propustili...

IMA PROTUUPALNA, ANTIBAKTERIJSKA I PROTUGLJIVIČNA SVOJSTVA

Med pomaže kod opeklina

HLADNJAK, LEDENICA I ORMAR MOGU POSTATI SVE ŠTO ŽELIMO U POGLEDU KVALITETNE PREHRANE

Odmrznuta hrana ima više mikroorganizama pa se ne smije ponovno zamrznuti, jer se može pokvariti

DJELUJE PROTIV GLJIVICA

Jabučni ocat protiv peruti

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana