Zdravlje
NUTRICIONIZAM ZDRAVO LJETO

Osvježavajuća jela sa što manje soli i ulja
Objavljeno 18. srpnja, 2022.
Juhe često možete posluživati hladne ili rashlađene, s dodatkom svježeg začinskog bilja

Ljetna jela trebaju biti osvježavajuća, lagana, sa što manje soli i ulja. Tjestenina od cjelovitog brašna, kukuruz i kukuruzna krupica te amarant i kvinoja mogu biti češće na vašem jelovniku, sami ili u kombinaciji s drugim žitaricama. Smeđa riža dugog zrna, bulgur i kus-kus također su odlični za lagana ljetna jela od žitarica i brzo se pripremaju. Juhe često možete posluživati hladne ili rashlađene, s dodatkom svježeg začinskog bilja.



Pojačano znojenje


Ljetne vrućine imaju snažan utjecaj na stanje našeg organizma. Visoke temperature zraka prouzročuju pojačano znojenje, a time i povećan gubitak tjelesne tekućine i elektrolita. Rajčica, krastavac, paprika, zeleno lisnato povrće, lubenica, dinja i breskva, koji su bogati vodom, vitaminima i mineralima, čine idealan ljetni obrok. Vrijeme je da uživamo u laganim, osvježavajućim i raznobojnim obrocima koji se brzo pripremaju. Umjesto slane, masne i teške hrane na stolu neka se nađu šarene salate, tople i hladne juhe, svježi voćni i povrtni sokovi.

Zbog jednostavnosti i brzine pripreme salate mogu poslužiti kao mali obroci i predjela te kao prilozi brojnim jelima. Osim što su okrepljujuće i što njima vlada šarenilo boja, kombiniranjem različitih ali vrlo skladnih namirnica dobit ćete ukusan i zdrav obrok primamljiva okusa i izgleda. Koje povrće odabrati? Tu ne možete pogriješiti – sezonsko! Kombinirajte povrće s mesom kao što su piletina ili puretina, s ribom, žitaricama, rižom, tjesteninom i voćem, začinite s malo maslinova ili bučina ulja i limunova soka te uživajte u svježini i bogatstvu okusa. Ljetni su mjeseci mnogima nezamislivi bez roštiljanja, a roštilja se na plinskome plamenu, drvu, drvenome ugljenu ili na električnim roštiljima. Savjeti koji bi vam mogli dobro doći tijekom pripreme roštilja jesu da izbjegavate drva bogata smolom i spriječite kapanje masnoće na izvor topline, jer se tako stvaraju štetni kemijski spojevi. Marinada uvelike pridonosi okusu jela, ali i omekšavanju mesa. Mariniranje mesa za roštilj u trajanju od 30 minuta u limunovu soku, octu, začinima (poput ružmarina, kadulje, senfa, metvice...) smanjuje stvaranje štetnih spojeva u pregorenim dijelovima mesa. Pazite da hranu pečete dovoljno dugo, jer dobro pečena hrana smanjuje mogućnost zaraze uzročnicima bolesti.

Povrće na žaru


Uz tradicionalna jela s roštilja ispecite ribu na žaru ili sezonsko povrće (npr. tikvice, paprike, rajčice, kukuruz...). Visoka toplina pripreme tek je dijelom zaslužna za jedinstveni okus hrane pripremljene na roštilju, koji je mnogima nenadmašiv.

Kad osjetite žeđ, već ste dehidrirali. Osim na lagane obroke i biranje sezonskih namirnica ljeti je ključno paziti i na dovoljan unos vode. Naime, čak i sasvim mala dehidracija može prouzročiti glavobolju, opći umor ili manjak koncentracije. Osobe koje piju premalo vode imaju dugotrajno rizik od bolesti bubrega, srca, poremećaja mentalnih funkcija i probavnog sustava. Smanjenim unosom tekućine smanjuje se dotok kisika koji pritječe u srce, mozak, mišiće i sve važne organe, pa su oni manje sposobni obavljati svoje funkcije. Voda, osvježavajuće vode s dodatkom limuna, mente, matičnjaka ili đumbira i nezaslađeni čajevi spriječit će dehidraciju i nagradit će nas lijepom i zdravom kožom. Za kraj važno je spomenuti da su na dehidraciju posebno osjetljiva djeca, osobe starije životne dobi i osobe oslabljenoga imunosnoga statusa.
Jasminka Knežević
Aromatizirana voda
Aromatizirana voda s narančom i mentom osvježit će u tople dane. U litru vode stavite dvije naranče izrezane na kolutove, šaku mente ili matičnjaka te pomiješajte i ohladite u hladnjaku.

Možda ste propustili...

PRIMJENA HIJALURONSKE KISELINE

Nema velike koristi kod artroze koljena

TJELOVJEŽBA U ZDRAVOM TIJELU ZDRAV DUH

Šetnja mora biti dio svaog dana i produžit će vam život

NJEMAČKA STUDIJA OTKRILA GEN

Manji rizik od smrti

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana