Osijek
DOC. DR. SC. SILVIJA CANECKI-VARŽIĆ

KBC Osijek prvi je po broju
online konzultacija u Hrvatskoj
Objavljeno 24. studenog, 2021.
Godišnje se u Klinici za unutarnje bolesti hospitalizira oko 7000 bolesnika

Ravnateljstvo KBC-a Osijek nedavno je predstojnicom Klinike za unutarnje bolesti imenovalo doc. dr. sc. Silviju Canecki-Varžić, dr. med., specijalisticu interne medicine, endokrinologinju - dijabetologinju. Doc. Canecki-Varžić diplomirala je na Medicinskom fakultetu u Zagrebu 1996. godine i potom položila specijalistički ispit iz interne medicine. Pet godina poslije postaje subspecijalist endokrinologije s dijabetologijom. Doktorirala je na temi Polimofrizam gena za citokine u šećernoj bolesti tipa 2, pod mantorstvom prof. dr. sc. Jerka Barbića s Medicinskog fakulteta u Osijeku.



Pacijenti vas poznaju kao liječnicu sa Zavoda za endokrinologiju.

- Da, nakon odrađenog pripravničkoga staža postala sam odjelna liječnica Zavoda za endokrinologiju Klinike za unutarnje bolesti KBC-a Osijek, a potom i njegova voditeljica, kao i voditeljica Regionalnog centra za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma Klinike za unutarnje bolesti KBC-a Osijek, a tu funkciju obavljam i danas. Nedavno sam imenovana predstojnicom Klinike za unutarnje bolesti.

Virtualna ambulanta


Koliko građana, prema vašoj procjeni, boluje od šećerne bolesti?

- U Republici Hrvatskoj od šećerne bolesti boluje gotovo 310 tisuća građana, no, uzevši u obzir i one u kojih je bolest nedijagnosticirana, procjenjuje se da je stvarni broj oboljelih 500.000. Šećerna bolest kroničnog je i progresivnog tijeka te povezana s rizikom razvitka niza akutnih i kroničnih komplikacija, zbog čega su od iznimne važnosti redovite liječničke kontrole.

Zbog toga ste u razoblju lockdowna uveli virtualnu dijabetološu ambulantu?

- Regionalni centar za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma KBC-a Osijek prvi je u Republici Hrvatskoj, još 18. ožujka 2020. godine, počeo s radom tzv. virtualnih ambulanti. U novonastalim okolnostima, dok se cijeli svijet ujedinjuje u borbi protiv nevidljivog neprijatelja, zbog zaštite zdravlja i života ljudi bili smo prisiljeni iznaći alternativne načine provođenja redovnih, planiranih kontrolnih pregleda naših bolesnika u dijabetološkim ambulantama. Telemedicina se logično nametnula kao iznimno vrijedna alternativa klasičnom dosadašnjem načinu rada, jer može pomoći osigurati kontinuitet dijabetološke skrbi na jednostavan i siguran način.

Kako funkcionira virtualna ambulanta i koje su tehnološke pretpostavke za njezin rad?

- Osnovne su pretpostavke za ovakav oblik rada već postojale, naime preko A5 uputnica bilo je moguće realizirati pregled bez prisutnosti pacijenata, a CEZIH sustav omogućavao je dvosmjernu elektronsku komunikaciju između liječnika obiteljske medicine i dijabetologa. Naš je bolnički informacijski sustav (BIS) zahtijevao manju nadogradnju, što smo u kraćem razdoblju uspjeli riješiti. Od tada naše virtualne ambulante kontinuirano funkcioniraju, kao komplementaran oblik rada klasičnim dijabetološkim ambulantama.


U virtualnoj dijabetološkoj ambulanti konzultacije s dijabetologom obavljaju se bez fizičke prisutnosti bolesnika. Liječnik obiteljske medicine šalje dijabetologu sve potrebne informacije, kao što su rezultati laboratorijskih i dijagnostičkih pretraga te podaci o kliničkom statusu bolesnika, a dijabetolog nakon pregleda dokumentacije šalje liječniku obiteljske medicine svoju preporuku vezanu uz nastavak liječenja.

Kako su ovu komplementarnu ambulantu prihvatili obiteljski liječnici?

- Danas je KBC Osijek prvi po broju online konzultacija u Republici Hrvatskoj, uz napomenu da su ovakav oblik rada prihvatili i drugi zavodi i klinike u našoj ustanovi. Jedan od ključnih elemenata uspjeha bilo je to što su ga prihvatili liječnici obiteljske medicine. Oni na ovaj način praktični odgovor, odnosno konzultaciju, mogu realizirati unutar nekoliko radnih dana. Ono što je, s jedne strane, ograničavajuće jest to da liječnik obiteljske medicine za ovakvu vrstu konzultacije treba ipak nešto više vremena za pripremu i slanje adekvatne dokumentacije dijabetologu, tako da je ovaj oblik rada za liječnike obiteljske medicine nešto zahtjevniji.

Dijabetološki pregled


Kao Regionalni centar za dijabetes, endokrinologiju i bolesti metabolizma pokrivate čak pet županija. Je li na ovaj način većini zainteresiranih oboljelih od dijabetesa, unatoč pandemijskim uvjetima funkcioniranja zdravstvenih ustanova, ali i otežanim uvjetima putovanja, dijabetolog ipak dostupan?

- Ovaj su način organizacije rada dobro prihvatili i sami bolesnici. Njima je omogućeno da se dijabetološki pregled ostvari bez potrebe putovanja, izostajanja s radnog mjesta, odnosno napuštanja dnevnih obaveza, a znatno se smanjuje i rizik infekcije virusom COVID-19, tako da su online konzultacije odlično prihvatili i sami bolesnici. Moderne tehnologije za praćenje vrijednosti glukoze omogućavaju detaljnu analizu i slanje podataka elektronskim putem, tako da nam je i tehnološki napredak u tome području uvelike olakšao posao.

Što se postiglo ovakvim načinom rada?

- Omogućili smo našim bolesnicima kontinuitet dijabetološke skrbi, što je, uz napore koje ulažu i liječnici obiteljske medicine, iznimno važno radi postizanja dobre regulacije šećerne bolesti, a time i smanjenja rizika razvitka odnosno progresije komplikacija šećerne bolesti.

Planirate unaprijediti rad virtualne ambulante kako bi se bolesnici mogli uključiti u pregled u stvarnom vremenu i kako bi mogli postavljati pitanja? Kako i kada?

- Naši su bolesnici zadovoljni što smo im omogućili komplementaran način dijabetoloških kontrola, no definitivno im nedostaje direktan kontakt i mogućnost postavljanja pitanja, odnosno razgovor sa svojim dijabetologom. Upravo zato planiramo unaprijediti rad naših virtualnih ambulanti. Do kraja godine imat ćemo mogućnost direktnog uključivanja bolesnika tijekom samog pregleda korištenjem jedne od softverskih platformi za online komunikaciju. Na taj bismo način omogućili bolesnicima aktivno sudjelovanje tijekom samoga pregleda, što bi svakako unaprijedilo kvalitetu ovakvog oblika rada. Tehnološke preduvjete imamo, a u tijeku je finalizacija pravnih rješenja vezanih uz GDPR i sigurnosna pitanja.


Liste nisu produljene


Dugogodišnji su problem Klinike za unutarnje bolesti liste čekanja. Kako će to biti riješeno?

- Klinika za unutarnje bolesti prva je i najveća klinika Kliničkog bolničkog centra u Osijeku i jedna od najvećih klinika u Republici Hrvatskoj. Tijekom godine u Klinici za unutarnje bolesti KBC-a Osijek hospitalizira se više od 7000 bolesnika, a preko polikliničkih ambulanti i dnevnih bolnica Klinike obradi više od 120.000 bolesnika. Moram naglasiti da su kao referentni podaci korišteni oni za 2019. godinu. Osnivanje virtualnih ambulanti omogućilo nam je da povećamo kapacitete rada, a ono što bih izdvojila kao velik uspjeh jest da smo ovakvom organizacijom rada uspjeli postići to da se postojeće liste čekanja ne produljuju. Smatram to uistinu velikim uspjehom, s obzirom na sve izazove vezane uz COVID-19 pandemiju i činjenicu da internisti svojim radom znatno pridonose borbi protiv pandemije. Od iznimne je važnosti naglasiti i osvijestiti činjenicu da, što je u većoj mjeri sustav angažiran u skrbi za oboljele od COVID-19, to više otežava se skrb za sve druge bolesnike s obzirom na to da su, kao i u svim drugim, pa tako i u zdravstvenom sustavu humani, prostorni i financijski resursi ograničeni. Stoga apeliram na odgovorno ponašanje svih naših sugrađana, u prvom redu odazivom na cijepljenje.

Jesu li riješene određene kadrovske poteškoće, primjerice na Zavodu za gastroenterologiju?

- Trenutačno je na Zavodu za gastroenterologiju i hepatologiju uposleno šest specijalista/subspecijalista te pet specijalizanata gastroenterologije, a uskoro se planira prijem još jednoga specijalizanta. U obavljanju svakodnevnih poslova i radnih zadataka ugovorenih radilišta, na temelju ugovora o poslovnoj suradnji, također sudjeluju i specijalisti/subspecijalisti iz vanjskih zdravstvenih ustanova. Kad god je potrebno, pomažu i liječnici unutar same Klinike. Pandemija nas je ujedinila i ponovno podsjetila koliko je iznimno važno biti solidaran. Stoga se funkcioniranje Zavoda neometano odvija, uz optimalan spoj mladosti i iskustva.

U pandemijskim je uvjetima teško planirati, no pretpostavljam da ipak razmišljate o unaprjeđenju rada na Klinici za unutarnje bolesti?

- Klinika je danas ustrojena kao zajednica zavoda s ukupno 340 uposlenih djelatnika, među kojima je 56 liječnika specijalista/subspecijalista, 37 specijalizanata i 238 medicinskih sestara i tehničara. Moja je vizija dodatno unaprijediti rad Klinike za unutarnje bolesti KBC-a Osijek na način da je ona u svim svojim segmentima u mogućnosti provoditi zlatne standarde moderne medicine u dijagnostici i liječenju svojih bolesnika, koristeći najnovija tehnološka dostignuća i znanstvene spoznaje. Pri tome daleko najvažniji, zapravo strateški cilj, koji je ujedno i osnovni preduvjet ostvarenja svih preostalih ciljeva, jest brižno planirati prijem i osigurati dovoljan broj zdravstvenih djelatnika, u prvome redu liječnika i medicinskih sestara. Posebno me veseli činjenica da trećinu našeg liječničkog kadra čine mladi ljudi, naši specijalizanti, te smatram da je potrebno učiniti sve kako bi im se omogućili adekvatni uvjeti rada i napredovanja, jer to je naša budućnost.



Marija Mihelić
Možda ste propustili...

ERASMUS+ PROJEKT U "RUĐERICI" ODUŠEVIO GOSTE IZ ITALIJE, PORTUGALA I TURSKE

Učili o HTML-u, uživali na izletima, ali i u gastronomiji

HEP POKRENUO PROJEKT ZAMJENE VRELOVODA

Pouzdana opskrba za 1.500 krajnjih korisnika

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

PREDSTAVILI SU SE USPJEŠNI

Zahvaljujući sredstvima iz EU fondova Osijek i županija se mijenjaju

2

GRAD RJEŠAVA PROBLEM SLOBODNIH MJESTA ZA AUTOMOBILE

Grade se parkirališta na "Vijencu"

3

PRIJEDLOG KOREKCIJE

Komunalna naknada
ide gore za 15 lipa