Autoglas
PEUGEOT 208

Strujom protiv dizela, prednosti i nedostatci
Objavljeno 23. studenog, 2021.
Mi smo na testu usporedili dva izgledom jednaka, ali tehnologijom potpuno različita Peugeota 208, dizelaša i s električnim pogonom

Oko tri milijuna vozila grupacije Stellantis godišnje će biti izrađeno na kompaktnoj/srednje velikoj platformi EMP2, a 2,6 milijuna na maloj CMP platformi (Common Modular Platform), na kojoj je rođen i Peugeot 208. Posebnost te platforme je što u jednoj karoseriji i na istoj proizvodnoj liniji omogućuje ugradnju benzinskog, dizelskog ili potpuno električnog pogonskog sklopa. Mi smo odlučili testirati dva modela. Na “megdan” smo stavili električni model, e-208 Allure i verziju s 1,5-litrenim BlueHDI turbodizelom.



Strujić je teži


Kao i druga Stellantisova električna vozila, i e-208 ima elektromotor od 100 kW (136 KS) i 260 Nm momenta koji je trenutačno dostupan. Prijenos je bestupanjski, a snagu crpi iz baterijskog sklopa od 50 kWh. Može ostvariti autonomiju do 350 km s jednim punjenjem. Zbog toga što nema lokalne emisije (0 g CO2/km), u mnogim zemljama vozači uživaju olakšice, od subvencija prilikom kupnje, besplatnog parkiranja, slobodnog pristupa centrima gradova...

Nasuprot njemu je turbodizel, 1,5-litreni BlueHDi sa 102 KS i 250 Nm @ 1750 o/min i ručnim 6-stupanjskim mjenjačem. Potrošnja mu je od 2,8 do 4,3 litre, što i ovdje ovisi o težini noge na papučici gasa. Dizelska verzija na vagi pokazuje 1165 kg, dok je električni model zbog baterija za trećinu teži, mjeri 1560 kg. No snažni okretni moment elektromotora omogućuje trenutačno ispaljivanje s mjesta, pa će do “stotke” doći za 8,1 sekundu. Dizelskom 208, u kojemu se osjeća snažan moment i rad turbopunjača, trebat će 10,2 sekunde. S Hdi motorom ubrzavat će do 188 km/h, dok je električnom 208 krajnja brzina limitirana na 150 km/h.

Kakvi su u praksi na cesti? Dizelaš na magistralnoj cesti prošaranoj zavojima, usponima i nizbrdicama pokazuje zdravu snagu dizelskog motora kojoj ide naruku relativno mala masa. Uz njegovu relativno skromnu izlaznu snagu, morate unositi što je moguće više brzine u svaki zavoj. Ako pretjerate, nos će poželjeti povući prema vani, ali ne bez prethodne najave. Početno bježanje nosom prema van lagano se kroz zavoj pretvara u zanošenje stražnjeg dijela, što zna biti vrlo zabavno. Mali upravljač, kao za videoigru, pritom odlično leži u rukama, precizan je i brz.

Na repu smo mu bili s e-208 koji ima više snage i zakretnog momenta. U zavojima teško prikriva dodatne kilograme, ali se bar ta masa nalazi nisko, što pomaže u ograničavanju ljuljanja karoserije. I električni 208 straga ima klasične bubanj-kočnice, no usporavanju veće mase pomaže regenerativni kočni sustav. Kad se zavoji otvore, jurne bez ustezanja i na ravnici dizela ostavi daleko iza sebe.

Jeftina struja


Šokantno je brz, a ujedno tih i profinjen u vožnji. Kakvu god HDI imao zaštitu od buke i vibracija, električni automobil je u tom području nedostižan. I jeftiniji je za vožnju, unatoč osjetno većoj nabavnoj cijeni. Ako ga se redovito koristi, vremenom će se isplatiti. Naime, BlueHDI za 100 km puta treba 47 kuna, dok uz jeftinu noćnu tarifu e-208 na 100 kilometara potroši samo oko 11 kuna. Da dočaramo, dizel će od Zagreba do Splita potrošiti nafte za 199 kuna, dok će električni 208 tih 420 kilometara prijeći za 46 kuna. Zgodno.

I dok rezervoar automobila s ICE motorom napunite za nekoliko minuta na benzinskoj postaji, kod električnih je to malo drukčije; uobičajeno je da svi, pa i Peugeot, nude nekoliko načina punjenja baterije. A to je cijela mala znanost. Kod kuće ili na radnom mjestu e-208 može se puniti preko standardne utičnice (punjač od 3,3 kW, 8 A) ili s pomoću sigurne utičnice Green’up (punjač od 3,3 kW, 14 A), što je opcija koja pruža nešto brže punjenje od standardne utičnice. Kako bi se dodatno skratilo vrijeme punjenja, može se ugraditi zidni punjač (Wallbox), s kojim se baterija može potpuno napuniti za osam sati. Posebnim kabelom vrijeme punjenja može se smanjiti na pet sati. Na javnim stanicama za brzo punjenje 80 % baterije može se napuniti u roku od 30 minuta. No intenzivno korištenje snažnog punjenja može smanjiti životni vijek i kapacitet baterije.

Nakon svega, nije teško raščlaniti kojoj publici odgovara struja, a kojoj dizel. Električni 208 je tako idealan za gradske, prigradske i ne duge međugradske relacije. Turbodizel, pak, više voli otvorenu cestu i autocestu, dok ga grad guši. Ako češće vozite udaljenosti na kojima bi pauziranje za punjenje baterije omelo putni komfor, onda je svakako dizel bolji izbor. Veću cijenu e-208 osim niskim troškovima vožnje kompenzira i održavanjem koje je 30 % jeftinije u usporedbi s vozilom s motorom s unutarnjim izgaranjem.



Mato Pavličević
// USPOREDNI TEST //
PEUGEOT 208 BLUEHDI GT LINE
Motor       4 cilindra, turbodizel

Obujam       1499 ccm

Snaga       75 kW (102 KS) @ 3500 o/min

Moment       250 Nm @ 1750 o/min

Mjenjač       ručni, 6 brzina

Ubrzanje 0-100 km/h       10,2 s

Maksimalna brzina       188 km/h

Dimenzije       4055X1745X1430 mm

Prtljažnik       265-1106 l

Potrošnja       2,8-4,3 l/100 km (WLTP)

Potrošnja na testu       4,5 l/100 km

Emisija CO2       109 g/km

Cijena       166.785 kn (testni model)

PEUGEOT E-208 ALLURE
Motor       elektromotor

Obujam       -

Snaga       100 kW (136 KS)

Moment       260 Nm

Mjenjač       1 stupanj

Ubrzanje 0-100 km/h       8,1 s

Maksimalna brzina       150 km/h

Dimenzije       4055X1745X1430 mm

Prtljažnik       265-1106 l

Potrošnja       16,3 kWh/100 km (WLTP)

Emisija CO2       0 g/km

Cijena       272.000 kn (testni model)

Možda ste propustili...

IZVEDEN KAO TRKAĆI AUTOMOBIL S JEDNIM SJEDALOM

Nissan Ariya Single Seater

DUGOROČNI STRATEŠKI PLAN ZA JAČANJE MOBILNOSTI

Nissan predstavio Ambition 2030.

KARAVAN OPELOVA PRODUŽENA USPJEŠNICA

Stigla je nova Opel Astra Sports Tourer