Autoglas
BUDUĆNOST

Gase li radna mjesta električni automobili?
Objavljeno 19. listopada, 2021.
Volkswagen razmatra otpuštanje do 30.000 radnika kako bi smanjio troškove i poboljšao konkurentnost, pogotovo u usporedbi s Teslom

Počinje lagana, ali i sigurna borba benzina i dizela s jedne te struje s druge strane. Neprijeporno je da se sve više globalnih proizvođača automobila okreće hibridima, a potom i potpuno električnim automobilima. Za to je potrebno vrijeme, naravno, i jako mnogo novca, pa sve više zaposlenika automobilske industrije nakon najava smanjivanja broja proizvodnih radnika strahuje hoće li se i za nekoliko godina baviti tim poslom.



O tome se već otvoreno govori u Njemačkoj. Kako piše tamošnji list Handelsblat, div Volkswagen razmatra otpuštanje do 30 tisuća radnika kako bi smanjio troškove i poboljšao konkurentnost, pogotovo u usporedbi s Teslom. Naime, za proizvodnju jednog ID.3 treba im 30 sati, a Tesla Model 3 napravi za samo deset. List se poziva na prezentaciju izvršnog direktora tvrtke Herberta Diesa Nadzornom odboru. "Nema sumnje da se moramo pozabaviti konkurentnošću naše tvornice u Wolfsburgu s obzirom na nove sudionike na tržištu!" rekao je glasnogovornik VW-a Michael Manske upitan za komentar.

Dodao je kako se o tome raspravlja i kako već postoji mnogo dobrih ideja, ali bez konkretnih scenarija. Glasnogovornik Volkswagenova Vijeća radnika rekao je da je, iako neće komentirati nagađanja o tome je li Diess to prezentirao, "ukidanje 30.000 radnih mjesta apsurdno i neutemeljeno".

Tesla udara


Konkurencija novih sudionika na njemačkom tržištu, poput Tesle, potaknula je tvrtku da ubrza svoju transformaciju, rekao je Diess prisutnima. Naime, Tesla svoj automobil Model 3 proizvede za deset sati, a Volkswagenu treba 30 sati da napravi ID.3. Nadalje, američki proizvođač električnih vozila planira u Njemačkoj proizvoditi 500.000 automobila godišnje s 12.000 zaposlenih, a Volkswagenovih 25.000 u svojoj tvornici u Wolfsburgu proizvede 700.000 automobila.

Električni automobili imaju znatno manje dijelova od automobila s ICE motorima, pa zahtijevaju manje radnika za proizvodnju. Prema jednoj procjeni, do 2025. godine u njemačkoj bi automobilskoj industriji kao posljedica elektrifikacije moglo biti izgubljeno 100.000 radnih mjesta.

Pad prodaje


S druge strane, nije zanemariva ni činjenica da je potražnja za automobilima u Europskoj uniji u rujnu oslabjela, odražavajući nestašicu poluvodiča, koja je utjecala na prodaju na svim velikim tržištima, pokazalo je nedavno izvješće europske udruge proizvođača ACEA. U rujnu je u 26 zemalja EU-a (bez Malte) registrirano ukupno 718.598 novih autonomobila, najmanje u prvom jesenskom mjesecu od 1995. godine, i 23,1 posto manje nego u istom mjesecu prošle godine. U kolovozu njihov je broj smanjen za 19,1 posto. Uzrok naglog slabljenja potražnje nestašica je poluvodiča, ističu u ACEA-i, upozoravajući na dvoznamenkasti pad na svim velikim tržištima.

Najviše je u prošlom mjesecu pala potražnja u Italiji, za trećinu u odnosu prema prošlogodišnjem rujnu. U Njemačkoj je smanjena za četvrtinu, a u Francuskoj za petinu. Najblaži je pad bilježila Španjolska, 15,7 posto. Poljska, najveće tržište "nove" Europe, bilježila je 13,3-postotni pad. U Hrvatskoj je u rujnu, prema podatcima ACEA-em registrirano 2749 novih automobila, 10,1 posto manje nego u istom prošlogodišnjem mjesecu, čime je prekinut šestomjesečni trend rasta potražnje. U kolovozu njihov je broj porastao za 8,3 posto.

U razdoblju od siječnja do rujna u EU-u je registrirano 7,5 milijuna novih automobila, 6,6 posto više nego u istom razdoblju 2020., zahvaljujući skoku u proljetnim mjesecima, što odražava urušavanje potražnje u proljeće prošle godine, na početku pandemije COVID-19.

Italija je posebno teško stradala u prvom valu pandemije i prva je uvela stroga ograničenja kako bi suzbila širenje virusa. U prvih devet mjeseci ove godine bilježila je tako najveći rast potražnje među vodećim tržištima, za petinu, u odnosu prema istom prošlogodišnjem razdoblju. U Španjolskoj je porasla za 8,8 posto, a u Francuskoj 8 posto. Najveće europsko tržište, ono Njemačke, bilježilo je pak 1,2-postotni pad, a u Poljskoj je broj registriranih novih automobila porastao za 17,7 posto. U Hrvatskoj je u razdoblju od siječnja do rujna, prema ACEA-i, registrirano 31.135 novih automobila, 31,5 posto više nego u istom prošlogodišnjem razdoblju.



Mato Pavličević / Milan Bugarić
POVEĆANI POTICAJI ZA ŠTEDNA VOZILA
Talijanska vlada izdvojila je dodatnih 100 milijuna eura za poticaje građanima koji ove godine žele kupiti vozilo manje štetno za okoliš. Poticaji, uglavnom namijenjeni kupnji električnih i hibridnih vozila, dio su šireg programa poticaja za gospodarstvo koji je vlada odobrila u petak. Novac će najvećim dijelom biti dodijeljen za kupnju električnih i hibridnih automobila, ali će biti dostupan i za kupnju malih i automobila srednje veličine Euro6 te gospodarskih i rabljenih vozila s niskom emisijom štetnih plinova. Rim je ove godine već izdvojio 800 milijuna eura kako bi pomogao u kupnji vozila s niskim emisijama štetnih plinova, podsjeća Reuters. Prema podatcima ministarstva gospodarstva, registracija vozila u Italiji u rujnu je pala za gotovo 33 posto, što je treći mjesec zaredom da se bilježi pad u odnosu prema prethodnom mjesecu.

REVOZ ĆE OTPUŠTATI RADNIKE?
I Renault bi mogao krenuti u smanjivanje broja zaposlenih zbog nedostatka poluvodiča. Francuska tvrtka namjerava smanjiti broj zaposlenih i u tvornici Revoz u Sloveniji, koja zapošljava oko 2400 ljudi, a sada ih želi otpustiti 350. Time će se radna snaga smanjiti za 14,5 posto. Inače, u Revozu se dnevno proizvede 650 automobila, a od studenoga će se ta brojka smanjiti na 490. Osim toga, proizvođač očekuje da će do kraja godine moći proizvesti 105.000 vozila. Prošle godine tvornica je proizvela 140.000 automobila, među kojima Renault Clio, Twingo i Smart Forfour.