Zdravlje
NUTRICIONIZAM POSEGNITE ZA DAROVIMA PRIRODE

Uz jesensko voće i povrće do savršenog zdravlja
Objavljeno 6. rujna, 2021.
Jabuka smanjuje apsorpciju masnoća u crijevima i potrebu za grickanjem jer daje jak osjećaj sitosti, a može se konzumirati posvuda

Obilje jesenskog voća i povrća, poput šipka, jabuke, grožđa, kruške, kukuruza, bundeva, graha - sve to i još toliko toga čeka nas na tržnicama u ranu jesen. Iskoristite blagodati voća i povrća plodne jesenske sezone i "napumpajte" vitalnost organizma. Isplatit će vam se višestruko.



Koktel antioksidansa


Jabuka sadržava brojne vitamine, koji se nalaze u njezinoj kožici: zato je treba jesti s kožicom ili u kompotu. Sadržava i mineralne soli: kalij, magnezij, fosfor... Smanjuje apsorpciju kolesterola i masnoća u crijevima i potrebu za grickanjem jer daje jak osjećaj sitosti. Praktična je - vrlo ju je lako transportirati i može se konzumirati posvuda. Omogućava održavanje idealne razine šećera u krvi tijekom fizičke aktivnosti, zahvaljujući fruktozi (voćnom šećeru) i ugljikohidratima koje sadržava. A smanjuje i rizik od raka debelog crijeva i kardiovaskularnih bolesti (prema studiji koju je objavio njemački znanstveni časopis Journal of Nutrition).

Šipak obiluje antioksidansima iz obitelji tanina ili polifenola (punikalagina, elaginske kiseline i antocijanina, koji mu daju crvenu boju). Uostalom, sok ima više antioksidansa od same svježe pulpe jer se za dobivanje soka tiješte i opne koje sadržavaju mnogo tanina (koji im i daje gorkost). Sok od šipka je još bogatiji antioksidansima od zelenog čaja (trostruko), kao i od crnog vina! Sok od šipka, zahvaljujući svojim antioksidansima, sprječava oksidaciju LDL kolesterola (tzv. lošeg), što povećava djelovanje enzima paraoksonaza (PON 1). A uloga tog enzima je sprječavanje nastajanja naslaga masnoće u arterijama (ili ateromskog plaka, odgovornog za aterosklerozu).

Jako bogato šećerom, grožđe ima malo proteina i malo masnih tvari. A što se tiče minerala i vitamina, mjesto mu je u sredini ljestvice u usporedbi s ostalim vrstama voća. Ključ je njegova djelovanja, bez sumnje, u nekim drugim sastojcima - organskim kiselinama, taninu antocijaninu, flavonoidima... - a njihovo djelovanje na organizam iznimno je dobro. Kesteni prosječno daju 175 kalorija na 100 g. Sadržavaju od 34 do 38 % ugljikohidrata, sastavljenih od dvije trećine škroba i trećine saharoze, što im i daje slatkast okus. Također sadržavaju 2-3 % masnoća, od kojih većinu čine nezasićene masne kiseline, i 3 % proteina. Važno je istaknuti da ne sadržavaju gluten. Zbog toga je taj plod zanimljiv u svim svojim oblicima, uključujući i njegovo brašno, osobama koje boluju od celijakije (nepodnošenje glutena). Bogati su vlaknima: 5-6 %, kao i mineralnim solima i oligoelementima: kalijem, fosforom, magnezijem, kalcijem, željezom. Sadržavaju i vitamine B-grupe te vitamin E.

Smokve nisu tako jako kalorične kao što se obično vjeruje - svježa smokva ima 57 kcal/100 g, znači, isto koliko jabuka ili šljiva. Smokva je voće vrlo bogato mineralima koji efikasno uspostavljaju prehrambenu ravnotežu. Ona, kao i sva biljna hrana, sadržava veću količinu kalija (232 mg/100 g), ali ono što nju posebno karakterizira znatna je količina kalcija, fosfora i magnezija.

Slast i zdravlje


Šljiva je niskokalorično voće. Valja je jesti najviše zbog njezinih nutritivnih svojstava: vitamina C, magnezija, željeza i kalcija, a posebice je treba uzimati zbog velike količine kalija (240 mg na 100 g). Šljiva nam daje i vlakna u velikim količinama (2 g na 100 g). Ali u slučaju unakrsne alergije treba je svakako izbjegavati. To se posebno događa u kombinaciji s aspirinom, jer šjliva sadržava salicilnu kiselinu. Konzumacija suhih šljiva mogla bi također učinkovito djelovati na zdravlje kostiju kod žena u menopauzi. S tim u vezi, jedna je studija pokazala da je svakodnevno uzimanje 100 g suhih šljiva (što je po prilici 12 suhih šljiva) tijekom tri mjeseca znatno povećalo vrijednosti markera u krvi koji pokazuju gustoću kostiju.



Jasminka Knežević
Možda ste propustili...

KAMPANJA POSVEĆENA DISFAGIJI

Svakome treba zagrljaj

RANO OTKRIVANJE SPAŠAVA ŽIVOT

Probno testiranje krvi na 50 tipova raka

SAVJET AKO NE VOLITE VJEŽBE I SPORT

Kalorije možete potrošiti i uz kućanske poslove

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

RANO OTKRIVANJE SPAŠAVA ŽIVOT

Probno testiranje krvi na 50 tipova raka

2

KAMPANJA POSVEĆENA DISFAGIJI

Svakome treba zagrljaj

3

SAVJET AKO NE VOLITE VJEŽBE I SPORT

Kalorije možete potrošiti i uz kućanske poslove