TvObzor
ESG

Sestre oblikovateljice minimalističkog funka
Objavljeno 9. travnja, 2021.

Djevojke iz južnog Bronxa ESG zastupale su do-it-yourself pristup plesnoj glazbi, koja je krajem 70-ih godina prošloga stoljeća postala nevjerojatno ispeglana i neprirodna. Na taj način stekle su pozornost umjetnički nastrojenih Njujorčana željnih istinske i uzbudljive glazbe poput punka, ali koja bi mogla funkcionirati i kao poziv na plesni podij. Jasnom i prirodnom vizijom te sposobnošću premošćivanja stilskih razgraničenja ponudile su njujoršku protutežu britanskim ženskim postpunk-sastavima The Slits i The Raincoats. Njihov jednostavni i repetitivni plesni groove predstavljao je sjajan predložak za hip-hop DJ-eve i repere, tako da su postale omiljeni izvor sempliranja brojnim izvođačima, a u isto vrijeme njihove su neukrašene, iskrene funk-pjesme nadahnule mladu i ekletičnu njujoršku alternativnu glazbenu scenu s početka 80-ih.

Sestre Scroggins odrasle su u stanu prepunom bluesa i jazza, glazbe njihovog oca bijelca, glazbenika u neprestanoj potrazi za uspjehom i majke crnkinje, nekadašnje pjevačice. Kad su djevojke ušle u rane tinejdžerske godine, njihova majka trudila se provesti što manje vremena na nesigurnim okolnim ulicama te im je, želeći ih nečime zabaviti, kupila instrumente i poticala ih na sviranje. Renee je počela učiti gitaru, a mlađe sestre Deborah i Valerie, odlučile se se za bas i bubnjeve. Nakon što su ovladale instrumentima, 1978. osnovale su obiteljski bend nazvan po draguljima koji simboliziraju mjesece njihova rođenja (emerald, sapphire) i njihovoj omiljenoj, zlatnoj (gold) boji, što su skratile u ESG. Djevojke su bile pod neposrednim utjecajem funka i rane diskoglazbe, koja je odzvanjala susjedstvom te su upravo to zvukovlje željele stvoriti u vlastitim skladbama, no s obzirom na ograničenost umijeća i okvira male grupe proisteklo je nešto potpuno drugačije. Glazba je posjedovala ključne odlike plesne glazbe - funky-ritam i bas-dionice, kao i vokale u diskostilu - no odisala je jednostavnošću i amaterizmom izvedbe garažnog rock-sastava.

Kad su se ESG, kojima se u međuvremenu pridružio i njihov prijatelj perkusionist Tito Libran, uvježbale dovoljno za javno nastupanje, počele su sudjelovati na brojnim natjecanjima mladih talenata u Bronxu i okolici te su ubrzo postale gradski hit. Jedan od onih koji su bili zadivljeni njihovom svirkom bio je Tony Wilson, rukovoditelj britanske etikete Factory Records, za koju su ESG 1981. snimile nastupni singl “Moody”/”UFO”, nešto kasnije proširen na šest pjesama za prvi američki EP. I singl i produženi remiks pjesme “Moody” u vrlo su kratkom vremenu postali hitovi u londonskim i njujorškim klubovima, a nakon još jednog EP-ja, ESG su za izdavačku kuću 99 Records 1983. objavile i prvi (i najznačajniji) dugosvirajući studijski uradak “Come Away with ESG”, sa sjajnim pjesmama kakve su, primjerice, “It’s Alright”, “Dance”, “The Beat”, i završna “My Love for You”. Na albumu je, osim Renee, Deborah i Valerie bila i četvrta sestra Marie na udaraljkama, da bi se bend uskoro proširio s prijateljima iz susjedstva, basistom Leroyjem Gloverom i gitaristom Davidom Milesom.

ESG su nesumljivo dale veliki doprinos preplitanju plesne glazbe i punka. U doba svoje najveće popularnosti bile su predgrupa izođačima kao što su Gang of Four, Joe Jackson i The Clash, međutim, 99 Records je 1984. godine zapao u pravne zavrzlame koje nisu bile neposredno povezane s grupom ESG, no i sestre su ušle u spor s menadžerom Edom Bahlmanom. Kako bi bile u mogućnosti objaviti sljedeći album, Renee je pokrenula vlastitu etiketu Emerald, Sapphire & Gold Records. Iako su skladbom “Standing in Line” ostvarile novi klupski hit, unutarnji problemi ubrzo su razdvojili sestre Scroggins, pa je grupa prestala djelovati (kasnije se okupljala u raznim postavama te snimila nekoliko studijskih izdanja). Kool Moe Dee, Gang Starr, Unrest, TLC, Wu-Tang Clan, Big Daddy Kane, Tricky, Jay-Dee, Beastie Boys, Liars, pa čak i Miles Davis, neki su od brojnih glazbenika koji su priznali sempliranje grupe ESG, a mnogi su to učinili i bez dopuštenja.

Piše: Danijel MIKLIĆ
Možda ste propustili...

THE LIMIT - SINGL KOJI NAJAVLJUJE DRUGI ALBUM DARKSIDEA

Jedinstvena i originalna suradnja Nicolása Jaara i Davea Harringtona

HRT 1: DVODIJELNI DOKUMENTARAC

Tajne noći