Datum objave: 18. prosinca, 2021.
Davor Bobić, skladatelj, redoviti profesor na Akademiji za umjetnost i
kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, dugogodišnji ravnatelj
Varaždinskih baroknih večeri, dobitnik Porina, bez sumnje je jedan od
najutjecajnijih glazbenika suvremenog hrvatskog glazbenog života. Osječkoj je
publici poznat po brojnim projektima, među kojima su i oni vezani uz Osječko
ljeto kulture i Koncertne cikluse grada. Maestro Bobić u Osijeku odavno nije
gost, rado je viđen i dobrodošao prijatelj našega grada. Danas razgovaramo o
maestrovim značajnim postignućima ostvarenim u pandemijskoj godini koja su
obilježila domaću, ali i svjetsku glazbenu scenu.
STALNO PIŠEM
Pandemijsko je razdoblje za Vas izuzetno plodonosno,
rezultiralo je izvrsnim reakcijama publike i kritike na sva vaša ostvarenja. Što
vas motivira?
- Stalno pišem, navika je to još od vremena
studija, čak možda ne bih rekao navika, već istinska potreba nastala u skladu sa
svjetonazorom koji su u mene utkali moji kijevski učitelji. Vrijeme izolacije i
odvojenosti djelomično sam iz inata posvetio još intenzivnijem skladanju iz čega
je nastalo pregršt novih ostvarenja među kojima su se neka djela posebno
izdvojila. Primjerice, to su svakako ciklusi Godišnja doba, Concertino
Strossmayer, Karakteristična varaždinska simfonija.
Svjetskom
je praizvedbom Prvog koncerta za glasovir i simfonijski orkestar "Esseker"
otvorena i ovacijama ispraćena manifestacija OLJK21. Kako ste se osjećali,
recite nam više i o skladbi. - Na "Essekeru" sam s manjim
prekidima intenzivno radio gotovo tri godine. Sjećam se da me je na odabir
naziva stavaka potaknula svečana sjednica osječkog Gradskog vijeća kada je
tadašnji gradonačelnik Vrkić spominjao tri gradske cjeline. Zamislio sam vožnje
osječkim tramvajem iz Gornjeg grada preko kultne Tvrđe do Donjeg grada, pa su
upravo to i nazivi odvojenih stavaka. Djelo je inspirirano Osijekom, ali
posvećeno profesoru klavira na Akademiji za umjetnost i kulturu, gospodinu
Konstantinu Krasnitskom, koji ga je uz Hrvatski komorni orkestar i pod ravnanjem
maestra Kelića maestralno praizveo na samom otvaranju ovogodišnjeg Osječkog
ljeta kulture, u nazočnosti premijera Andreja Plenkovića te ministrice kulture i
medija Nine Obuljen Koržinek i brojne publike. Bio je to uistinu jedan od
značajnih koncerata koje sam dosad ostvario u životu.
To je bilo
vaše četvrto djelo koje je svoju službenu svjetsku praizvedbu doživjelo u
Osijeku? Kakva su Osječani publika?
- Osijek je predivan grad
po mjeri čovjeka koji još k tome ima iznimno odnjegovanu publiku za klasičnu
glazbu te koja zna prepoznati prave vrijednosti. Mnogo sam se puta uvjerio u to
na mnogim koncertima Osječke glazbene srijede, a pogotovo sam bio iznenađen na
samom početku spomenutog ciklusa kada sam već na prvom koncertu ugledao prepuni
auditorij Arheološkog muzeja. Esseker je već četvrto djelo koje je službenu
praizvedbu imalo u Osijeku uz kantatu Jerihon, Concertinato za tamburu i klavir,
zborsku Slavonicu te posebno za izdvojiti hrvatsku premijeru oratorija Izaija.
Uslijedile su 51. Varaždinske barokne večeri na kojima su se
slušali doista ponajbolji slovenski glazbenici. Recite nam više o glazbenicima,
o ovogodišnjim Varaždinskim baroknim večerima? - Posebno zbog
pandemijskih razloga posljednja su dva izdanja festivala protekla u izazovnim
okolnostima. No unatoč tome ostvarili smo iznimno uspjela festivalska godišta te
se kao takvi posebno izdvojili u asocijaciji europskih festivala jer smo jedni
od rijetkih koji su uspješno ostvarili zacrtani programski koncept i zadržali
kontinuitet. Slovenija je ove godine pokazala posebnu novu snagu izvodilaštva
barokne glazbe na autentičan način, a ono što nas je posebno razveselilo je
kritična masa mladih odškolovanih glazbenika na europskim sveučilištima sa
završenom specijalizacijom izvođenja rane glazbe kao i sam odabir programa često
isprepletenog u okviru hrvatsko-slovenske glazbene baštine. Raduje nas činjenica
da će dogodine država partner biti Irska sa svim svojim specifičnostima,
folklorom, gastronomijom i njihovim autentičnim irskim plesom nošenim keltskom
glazbom. Uz Irish Baroque Orchestra posebnost će biti i Irish Youth Baroque
Orchestra kao nositelji ovog zasebnog koncepta, a Festival će obilježiti i
diplomatske suradnje Izraela i Ruske Federacije s Hrvatskom. Izbor Irske
nametnut je donekle i našim velikim iseljeništvom u toj zemlji, pa smo se
tijekom intenzivnih sastanaka dotaknuli i gostovanja Tamburaškog kvarteta naše
Akademije za umjetnost i kulturu u Dublinu i Corku iduće godine.
Na
Kogan Festivalu u Rusiji Simfonijski orkestar Oružanih snaga Ruske Federacije
izveo je Vaše djelo "Koraci kroz Yad Vashem". Emocije su još svježe?
-
Da, to je za mene jedno od većih životnih priznanja zbog toga što se na Galu
koncerta zatvaranja VIII. Kogan Festivala uz djela znamenitih autora Vivaldija,
Bacha, Rahmanjinova, Šostakoviča, Gershwina i Hačaturjana našla i moja
kompozicija Koraci kroz Yad Vashem za violinu i orkestar koje je izvodio naš
ugledni violinist i sam predstavnik Koganove violinističke škole, profesor
Končar, uz pratnju znamenitog Simfonijskog orkestra Ministarstva obrane Ruske
Federacije poznatijeg kao Orkestar ruske Crvene armije pod ravnjanjem maestra
Sergeja Djurigina. Doživjeli smo stvarne ovacije, a posebno su me ganule
čestitke i zagrljaji prve žene u svemiru u povijesti čovječanstva, gospođe
Valentine Tereškove. Nezaboravni su to trenutci!
Što biste još u
nedavnom razdoblju izdvojili kao značajan iskorak u svom radu, na što ste
ponosni?
- Ponosan sam prije svega na ostvarenje prvog
sveučilišnog studija Tambure u svijetu, kao i na diplomske sveučilišne studije
Kompozicija, Teorija glazbe i Gitara prvi put u povijesti u ovom dijelu
Hrvatske. To su uistinu veliki dosezi, a i ponosan sam što sam bio i dijelom
poslijediplomskog stručnog studija Muzikoterapija. Golema je važnost za grad i
širu regiju što smo uspjeli ostvariti pokretanje Umjetničke akademije, danas
Akademije za umjetnost i kulturu, a k tome svakako moram i pridodati Osječku
glazbenu srijedu koju smo doveli do prepoznatljivog kulturnog brenda grada
Osijeka. Svakako na tome moram najdublje zahvaliti našoj dekanici, prof. dr. sc.
Heleni Sablić Tomić, koja je prepoznala i zdušno podupirala te naume koji su
danas prepoznati u visokom školstvu kao nove posebnosti. Za to je bilo potrebno
imati snage, hrabrosti, smjelosti i upornosti. Bez nje to zasigurno ne bi bilo
moguće ostvariti.
U KOŠTAC S ROMANIMA
Trenutno proučavate
dva književna djela. Na čemu radite, kada možemo očekivati javne izvedbe?
- Ponovno čitam Gloriju Ranka Marinkovića i Uskrsnuće Lava
Nikolajeviča Tolstoja. Riječ je o genijalnim romanima za koje mi je dugogodišnja
želja pretočiti ih u glazbeni sadržaj. Dakako, za to je potrebno puno vremena i
velika snaga, kao i upornost, no nekako smatram da sam tek sada dovoljno sazrio
kako bih se uhvatio u koštac s tim velikim književnim ostvarenjima. Kako je
riječ o kompleksnim sadržajima, naravno da to zahtijeva pažljiv odabir suradnika
i ogromno znanje podcrtano dosadašnjim dosezima u njihovim područjima. Vidjet
ćemo u kojem ćemo smjeru pokušati ostvariti te suradnje te hoćemo li uspjeti
dobiti potporu neke od nacionalnih ili ruskih opernih kuća.
Prije spavanja radije birate glazbu ili knjigu, što slušate, što
čitate u slobodno vrijeme? - Nažalost, trenutno (pre)malo
čitam, što nije nikako dobro, no iznimno sam okupiran stvaralaštvom, pedagogijom
i organizacijom. Možda u idućim vremenima bude mogućnosti da ispravim ovaj
nedostatak u svakodnevnom životu. Slušanje glazbe većinom se svodi na glazbu u
autu tijekom vožnji na relacijama Varaždin - Osijek i tako već unatrag dvadeset
godina...