Datum objave: 8. svibnja, 2021.
Završila je Filozofski fakultet u Osijeku i stekla zvanje diplomiranog
psihologa profesora. U odgojno-obrazovnom sustavu počela je karijeru te kao
stručni suradnik psiholog u školi provela devet godina. Trenutačno radi na
mjestu kliničkog psihologa u Poliklinici SUVAG. Udrugu Klikeraj, čija je i danas
predsjednica, osnovala je 2014. godine. Do danas je na stručnim edukacijama koje
provodi u Udruzi nazočilo više od 1500 odgojno-obrazovnih djelatnika. Upravo o
potonjem danas razgovaramo s Josipom Mamužić, kreativkom koja sve stigne, može i
hoće.
Udruga Klikeraj
Udrugu Klikeraj čini tim psihologa i nastavnika koji su okupljeni oko
ideje poticanja dječjeg kognitivnog razvoja. Možete li nam približiti vaš rad?
- Od prvih koraka u 2014., naš rad vezao se uz poticanje kreativnosti i
izradu didaktičkih sredstava za poticanje razvoja. Danas naš rad uključuje
radionice za djecu i mlade, savjetovalište za roditelje, edukacije, rad na
različitim projektima te publikacije i znanstveno-istraživački rad. Možemo reći
da su naši korisnici djeca, mladi i roditelji koji pokazuju potencijale te im je
potreban poticaj, savjet ili, jednostavno, društvo sličnih vršnjaka. S druge
strane imamo istu populaciju, ali i onih koji zbog različitih razloga ne mogu
doći i ostvariti svoje potencijale te su njihove potrebe drukčije. Rad s
potencijalno darovitom djecom vrlo je izazovan, a ono što smo naučili tijekom
posljednjih godina jest da je to vrlo heterogena skupina te je fleksibilnost
nešto što je potrebno razvijati u pristupima, metodama..., svemu.
Autorica ste didaktičkih sredstava za poticanje kreativnog mišljenja te
suautorica priručnika Kako mala djeca postaju velika. Koliko je za kvalitetno
obavljanje vašeg posla važan spoj edukacija, igračaka, stručnih seminara i
istraživanja?
- Mislim da ne mogu dovoljno naglasiti koliko je važno biti
informiran, polje psihologije konstantno evoluira i vjerujem kako znanstveni
dijalog u području darovitosti nikada neće prestati, jer će se i područja u
kojima se darovitost pokazuje mijenjati. Pri svakom poslu, pa tako i ovom, nužno
je imati adekvatne alate, u ovom slučaju igre, jer je to djeci najpoznatije
područje. Mislim kako u psihologiji ima mnogo teorijskih saznanja koje još
nemaju praktičan oblik. Mnogo se teoretizira i istražuje, ali je prijenos tih
znanja koja su neprocjenjiva u praksu vrlo spor. Edukacije su iznimno važan dio
napredovanja, i zbog znanja i zbog razmjene iskustava s drugim stručnjacima te
stvaranja mreža buduće suradnje.
Posebno su zanimljive vaših ruku djela,
igračke i didaktička sredstva koja koristite u radu s djecom. Možete li ih
opisati, koja je njihova uloga?
- Igre su nastale kao odgovor na prazan
prostor u području kreativnosti i rada s djecom koja mogu i žele više. U igrama
i aktivnostima koje ih prate sažeta su znanja iz psihologije kreativnosti i
teorija igre. Svaka igra ima koncept otvorenosti s obzirom na teme koje se uvode
u igru i stupanj težine. Podučavati vještine kreativnog mišljenja izvan domene
znanja nema velikog smisla, posebice za djecu, stoga na edukacijama podučavamo
edukatore kako svaku igru primijeniti u njihovom području rada na temi koja ih
zanima, ili djeca pokazuju interes za njom. Logika igre ostaje ista, a djeca
učeći o onome što ih zanima, vježbaju vještine kreativnog mišljenja, što je
zapravo krajnji cilj i ideja u pozadini igara. Tako znanja iz psihologije dolaze
do krajnjih korisnika, naše djece i mladih. U tome vidim nekakvu ljepotu i
zadovoljstvo.
Autorica i suautorica ste nekoliko vrlo traženih edukacija
i programa za rad s darovitom djecom. Možete li ih ukratko predstaviti?
-
Edukacije koje kreiramo imaju za cilj osnažiti učitelje i roditelje kroz
informiranje i stjecanje određenih vještina. Prva edukacija koju smo osmislili
jest Zarolaj klikere i nastala je kao potreba uz igre za poticanje kreativnog
mišljenja. Naime, kao i u mnogim drugim područjima, nije dovoljno ljudima
staviti u ruke određene alate, nego ih moramo naučiti kako iz njih dobiti
maksimum. U edukaciji Identifikacija darovitosti bavimo se prepoznavanjem
potencijala naših učenika koji su nerijetko maskirani drugim gorućim potrebama.
Iz navedene je edukacije proizišla potreba za novom edukacijom o
socioemocionalnom razvoju darovite djece. Edukacija Projektno učenje podučava
kako postaviti proces učenja u razredu za one koji su svladali postojeći
kurikulum. Sve o čemu nastojimo educirati druge povezano je s onim što radimo i
mi sami unutar udruge i na našim primarnim poslovima, tako da kada govorimo o
nečem imamo određeni kredibilitet.
Jesu li danas darovita i kreativna
djeca uspješno navođena u svom razvoju?
- I jesu i nisu. Mislim da je
odgovor na ovo pitanje zapravo jedan od najveći problema u cijeloj tematici
bavljenja darovitosti. Ja bih rekla da ovisi o entuzijazmu njihovih roditelja,
odgojitelja i učitelja. To baš i nije u redu, jer nemamo svi priliku u istom
omjeru i s potrebnim znanjima baviti se darovitošću. U posljednjih nekoliko
godina stvari se mijenjaju, ali još uvijek je to daleko od onoga što bi se sve
moglo. Recimo to ovako, u kontekstu intelektualnog, darovito dijete u vrtićkoj
dobi treba poticanje u raznovrsnosti, treba istraživati, isprobavati,
uvježbavati različite vještine i eksperimentirati njima, susretati se s
različitim iskustvenim prilikama za učenje. U osnovnoj školi intenzivno se
usvajaju znanja o svijetu koji nas okružuje i ta su znanja izvrstan poligon za
vježbe mišljenja, kreativnog i kritičkog, svega što se navodi pod krilaticom
"vještine 21. stoljeća". Kako djeca bivaju starija, potrebno im je omogućiti i
poligon gdje će pokazati ono što znaju te polako povezivati znanja i vještine s
realnim svijetom. U srednjim školama i fakultetima potreban je mentorski rad i
rad na ekspertnosti te ovladavanje stručnijim znanjima kako bi se to na kraju
sve povezalo u priču o pojedincima koji su kompetentni i pridonose razvoju
čitave zajednice. Da ne spominjemo i gospodarski razvoj koji bi trebao ležati
upravo na ovim pojedincima. Tako poticanje od vrtićke dobi dobiva puni smisao.
Kontinuirano se usavršavate u radu s djecom i mladima. Trenutačno ste na
završnom stupnju edukacije za kognitivno-bihevioralnog terapeuta. Svoja znanja
prenosite i drugima. Interes, vidimo, postoji, no jesu li uvjeti adekvatni? Gdje
vidite prostor za poboljšanja?
- Briga o mentalnom zdravlju nešto je što je
u našoj kulturi marginalizirano i zanemareno područje. Ljudi će si radije kupiti
novu majicu kako bi se osjećali bolje, a ne tražiti stručnu pomoć. Rekla bih da
funkcioniramo po principu "gašenja požara". U mnogim kontaktima s ljudima koji
traže savjetovanje i pomoć provuče se rečenica o "sramoti". Mislim da Osijek
dobro napreduje u tom području zahvaljujući mnogim kolegama koji su se odvažili
i pokrenuli pružanje skrbi o mentalnom zdravlju izvan institucija. Naš
zdravstveni sustav još ne prepoznaje mentalno zdravlje kao nešto u što se
trenutačno ulaže. Smatram vrlo važnim osigurati ovakvu vrstu pomoći djeci.
Nerijetko smo u situaciji da i nakon adekvatne procjene ne postoji prostor za
kontinuirani rad.
Poticajne biografije
Što kreativka poput vas
čita u slobodno vrijeme? Imate li možda i neku preporuku za naslove koji mogu
potaknuti kreativnost?
- Nepopravljivi sam fan fantasy žanra, ali u
posljednje sam vrijeme u prilici istraživati stručne publikacije, s jedne
strane, a zbog svoje djece razne slikovnice i priče, s druge strane. Zadnja
knjiga koju se pročitala, a koja mi je napregnula moždane vijuge, bila je
Murakamijeva Kafka na žalu, svakako preporučujem. Ujedno preporučujem i Pastele
u štrajku, Gregov dnevnik te Hrkalo i kamilica. Čitanje možda nije kreativna
aktivnost, ali ono što naš mozak radi dok čitamo svakako je kreativno. Naučila
sam mnogo i čitajući biografije ljudi čija su djela na neki način zadužila
čovječanstvo. Nađite nekoga tko vam je zanimljiv i saznajte kako su nastale neke
njegove ideje, možda vas inspirira za nešto.