Dinko Romić: Nepravedno je kad vrhunsku rakiju doživljavaju kao “brlju
Datum objave: 20. ožujka, 2021.
Kada je shvatio kako ga pravo baš i ne zanima, nesuđeni ga se pravnik odriče
i preuzima obiteljski posao uzgoja voća. Nakon deset godina prodavanja voća,
nezadovoljan uloženim i dobivenim te plasmanom uroda, rješenje za njegove muke
daje mu punac. Nastaje rakija JEDNA, a Dinko Romić, uz pomoć ovoga univerzalnog
lijeka, vlasnikom jednog od prepoznatljivih domaćih brandova.
LITTLE GIPSY GIN
Dok stariji Slavonci polako odustaju od tradicionalne proizvodnje, njihov
posao nasljeđuju mlađe generacije. Koliko vrsta rakija u ovom trenutku
proizvodite? Mogu li svi koji požele "trusnuti jednu", pronaći okus za
sebe?
- Rakija je divan i nepravedno zapostavljen proizvod. Dugo su
ljudi na ovim prostorima rakiju doživljavali kao "brlju", kao proizvod koji se
pravi od onoga što se ne pojede, a divili se whiskeyu, cognacu i rumu iz
cijeloga svijeta. Polako shvaćamo da je voćni destilat u najmanju ruku jednako
kvalitetan, samo je potrebno mnogo rada, ulaganja u znanje i tehnologiju te
vremena kako bi takav destilat postao vrhunsko piće. Drago mi je da su se u
posljednjih nekoliko godina pojavili mladi proizvođači koji ovom tradicionalnom
slavonskom piću udišu novi život. U ovome trenutku proizvodimo osam vrsta rakija
i jedan liker. Dunja, kajsija, viljamovka, višnja, barrique šljiva, barrique
jabuka, barrique loza, travarica i cabernino. Mislim da svi ljubitelji voćnih
rakija mogu naći nešto za sebe u našoj ponudi. Trenutačno su u procesu
proizvodnje još četiri likera, od meda, lješnjaka, gloga i mandarine, tako da će
i ljubitelji lakših i slađih nota doći na svoje.
Kako je krenula vaša pomalo neočekivana i uzbudljiva priča? Vjerujem
da je u samom procesu bilo mnogo nepoznanica i obrata?
- Iskreno,
punac je kriv za početak ove priče. Proizvodio sam prvoklasno voće na deset
hektara vlastitih voćnjaka. Godinama je bilo problema s otkupom i naplatom te
sam odlučio stvoriti neki konačni proizvod i tako oplemeniti proizvodnju voća.
Prvotna ideja bili su prirodni sokovi, ali punac me nagovorio da se okušam u
rakijama. Smatrao je da je to proizvod koji ima mnogo prostora na tržištu, a
koji će stajanjem, ako se ne proda, biti sve bolji i bolji. Osim toga, obojica
smo tu vidjeli priliku da se dodatno umilimo svojim suprugama koje uživaju u
kvalitetnoj rakijici prije ručka. Uspješno je spojio ljubav i rakiju, i hvala mu
na tome. JEDNA rakija je svakako bolji izbor od JEDNOG soka. Počelo je pomalo
stidljivo, jer nismo znali hoćemo li dobiti proizvod koji će biti prihvaćen na
tržištu. Obilazili smo proizvođače u regiji, čitali, učili i isprobavali. Mnogo
je litara završilo kao kućno dezinfekcijsko sredstvo, jer nismo bili zadovoljni
rezultatima. Na kraju smo uvidjeli da su spoj vrhunskog voća, moderne
tehnologije pripremanja komine i dvostruka destilacija u starim bakrenim
kazanima dobitna kombinacija. Kada se na to pridoda odležavanje u barrique
bačvama od slavonskog hrasta, dobije se JEDNA.
Osim rakija, imate i
novi hit za domaće i svjetsko tržište, naime upravo ste "izbacili" prvi hrvatski
gin na bazi voćnih alkohola. Kako ste dobili željenu recepturu? Tko su bili
degustatori?
- Ideja o destiliranju gina kopkala nas je duže vrijeme.
Lani smo se konačno odvažili i na taj korak. Odlučili smo ga brandingom odvojiti
od JEDNE rakije, ali nadovezati na priču o voću iz vlastite proizvodnje.
Branding smo ponovno povjerili Studiju 33, i mislim da smo dobili još jednu
vrhunsku priču. Sada kada je gin spreman za izlazak na tržište, smijem otkriti i
ime: Little Gipsy gin. Naime, moje prezime je Romić ili mali Rom, a sorta višnje
koju proizvodimo je cigančica. Baza za gin je četverostruki destilat višnje u
koji u različitim fazama dodajemo devet botanika. Borovicu, đumbir, cimet,
kardamon, badem, pupoljke ruže, koru naranče, koru limuna i kamilicu. Sve
sastojke nabavljamo od malih proizvođača diljem Hrvatske. Do recepture smo došli
višestrukim destiliranjem u malome kotlu od deset litara koji nam služi za
eksperimente. Nakon što se sa štednjaka skloni juha, na njega dolazi kotao.
Nakon nekoliko partija bele i jamba dobijemo rezultate kuhanja. Degustatori su
naši bližnji, obitelj i prijatelji, koji su u ovih nekoliko godina popili sve i
svašta kako bi nam pomogli doći do onoga u čemu sada svi zajedno
uživamo.
Spoj slavonske tradicije i kvalitete, ali i suvremenog
dizajna te oglašavanje putem interneta, u vašem se slučaju pokazao kao pun
pogodak. Dobili ste i nekoliko značajnih nagrada?
- Rad na marketingu
i prodaji jednako je mukotrpan i važan, ako ne i važniji od same proizvodnje.
Jedna od mojih prvih želja bila je stvoriti brand koji će biti drukčiji od
tradicionalnih brandova na tržištu. Željeli smo proizvod koji će se isticati na
svakoj polici. Javili smo se osječkoj ekipi iz Studija 33, i to je bio pun
pogodak. Mnogi su me pitali zašto baš JEDNA rakija. Misao vodilja bila je da će
nas tako svakodnevno mnogi nesvjesno reklamirati kada u svome omiljenome kafiću
uzviknu: - Daj nam još jednu. Za vrijeme prvoga lockdowna naša su dva poznata
sugrađanina (podaci poznati redakciji, smijeh) lansirala online izazov
#trusniitijednu i tako na najbolji mogući način lansirali rakiju diljem Lijepe
Naše. Potvrdu za sjajan branding dobili smo na više mjesta. JEDNA rakija
proglašena je na portalu Vizkultura trećim najboljim brandom u Hrvatskoj u 2019.
Ugledni europski časopis Novum Design dodijelio nam je zlato za najbolji
packaging. Posebno smo ponosni na uspjeh na WINA-u, World Independent
Advertising Awards, gdje smo u Bogoti u konkurenciji alkoholnih brandova iz
cijeloga svijeta osvojili treće mjesto. Da ne ispadne da prodajemo samo lijepu
bocu simpatična imena, pobrinula su se i mnoga odličja s natjecanja u kvaliteti
voćnih rakija. Šampionka natjecanja na sajmu GAST u Splitu, zlata na
Međunarodnom ocjenjivanju rakija i likera u Zagrebu, medalje za sve uzorke u
Budimpešti i Gyuli u Mađarskoj i najbolja travarica po izboru HGK-a, samo su
neke od nagrada na koje smo ponosni.
OAZA HEDONIZMA
No, sam marketing nije dovoljan. Mnogo je tu marljivog rada, brige o
voćkama, praćenja napredaka u tehnologiji. Vraća li se polako našim ljudima
svijest da je zemlja ta koja nas hrani?
- Proizvodnja rakije i gina
samo je upotpunila rupu u mome godišnjem rasporedu. Kasna jesen i zima inače su
me pretvarale u medu, jer sam to vrijeme provodio u hibernaciji. Ali sada je to
vrijeme ukomljavanja, pečenja rakije, flaširanja i etiketiranja. Našim ljudima
sve više postaje jasno da je zemlja naše najveće bogatstvo. Sve se više mladih
vraća zemlji i počinje baviti proizvodnjom, uzgojem stoke, preradom i turizmom.
Posljednjih nekoliko godina u ovome sam poslu upoznao mnoštvo mladih ljudi koji
su se okrenuli zemlji i s kojima sam ostvario odličnu suradnju. Mislim da
Slavonija ima golem potencijal i da se moramo okrenuti stvaranju dodatnih
vrijednosti na zemlji i od zemlje, pogotovo sada kada su nam svima dostupna
sredstva iz fondova Europske unije. I sami smo u postupku prikupljanja
dokumentacije kako bismo izgradili malu oazu hedonizma uz samu rijeku Dravu koje
će biti dostupno svima.
Nakon napornog rada ostaje li vremena za
knjigu i čitanje? Dogodi li se rakija JEDNA, knjiga i uživanje u hladu
voćnjaka?
- Nakon napornog rada ostaje vremena samo za prošetati
mačku po stanu, druženje sa suprugom i prijateljima te malo sna. Ali ljepota je
ovoga posla u tome što dok rakija polagano curi imam vremena i za knjigu u hladu
stogodišnje kruške koja se nadvija iznad kazana. Ove je sezone bilo svega
pomalo, stručne literature profesora Nikičevića, smijeha uz Tomićevo Čudo u
Poskokovoj Dragi te Harryja Pottera na kojega me navukla nećakinja. Naravno uz
JEDNU rakijicu i mrzli Cincilator.