Kornelija Petr Balog: U 21. stoljeću knjižnice su nam potrebnije nego ikada
Datum objave: 19. rujna, 2020.
Prof. dr. sc. Kornelija Petr Balog radi na Odsjeku za informacijske znanosti
osječkog Filozofskog fakulteta. Glavna je urednica Vjesnika bibliotekara
Hrvatske, stručnjakinja za knjižnice, muzeje i arhive, mentorica brojnim
studentima od kojih izvlači maksimum usmjeravajući ih na stručni put protkan
znanstvenim, ali i ljudskim vrijednostima. Traži rad, napredak i zalaganje. sve
to pak nagrađuje, ili ne, do najsitnijih detalja razrađenim bodovnim sustavom.
Rekli bi studenti, pravedno i svakom po zasluzi.
LJUDSKI
KONTAKT
Znanstvenu je zajednicu koronavirus, kao i ostatak svijeta, zatekao
donekle nespremnu. Kakva je situacija na vašem Odsjeku i Filozofskom fakultetu
općenito?
- Koronavirus nas je iznenadio i donekle uznemirio, no
ne mislim da nas je zatekao nespremne. Odsjek za informacijske znanosti već više
od desetljeća aktivno i intenzivno koristi Moodle, sustav nastave na daljinu
koji je u vrijeme epidemije poslužio kao dominantna platforma za obavljanje
nastave. Uz njega, nastavnici na Odsjeku su koristili i Virtualnu učionicu
FFOS-a uz alat za održavanje videokonferencija Big Blue Button te su se preko te
tehnologije održavala online predavanja u realnom vremenu. Budući da je alat
omogućivao dvosmjernu komunikaciju, preko njega su održavane i vježbe i
studentske prezentacije. Osim Moodlea, kolege su koristili i druge alate poput
Loomena, Skypea i sl. Što se tiče kolokvija i ispita, oni su organizirani kao
online pismeni ispiti preko Moodlea. Međutim, u svemu ovome nedostaje ljudski
kontakt, neometana komunikacija sa studentima i kolegama.
Za
jesen se najavljuju ponovni problemi zbog koronavirusa. Kako će navedeno
utjecati na samu provedbu nastave i na zadržavanje visokih obrazovnih
standarda?
- Nisam sigurna da je održavanje nastave na daljinu na duže vrijeme dobro
rješenje. Možda bi trebalo osigurati nekakav hibridni sustav kombinacije nastave
na daljinu i nastave u učionicama. Ovo bi posebno bilo važno za vježbe, a koje
mogu svladati samo u određenom laboratoriju, vježbaonici i sl. Što se tiče
učinkovite provjere znanja i jamstva da se studenti ne služe nedopuštenim
metodama, to je problem i kod "normalne" nastave, a kod virtualne je to posebno
izraženo. Neki moji kolege inzistiraju na online usmenim ispitima, no što
napraviti kada student kaže da nema kameru ili mikrofon, da mu je internetska
veza slaba te da nije imao novca kupiti bon?! Budući da neki studenti nemaju
infrastrukturu koja bi im omogućavala nesmetano praćenje nastave i polaganje
ispita, onda mi se čini diskriminirajuće da se inzistira na tom načinu provjere.
Filozofski fakultet Osijek izdao je uputu da se svi ispiti, koliko je to god
moguće organizirati, održavaju na daljinu, no nije isključio održavanje ispita i
na Fakultetu.
Informacijske znanosti znanstveno su polje koje se
bavi izučavanjem informacija. Koja znanja i vještine stječu vaši studenti na
Odsjeku?
- Termin "informatologija" obično je problematičan za
razumijevanje i javnost često ne zna što se točno krije iza ovog studija. Sam
termin implicira da se radi o osobama koje se bave proučavanjem informacija i
djelovanjem u širokom spektru informacijsko-komunikacijskog polja. Naš je
studijski program kreiran tako da informatolozi svoje kompetencije temelje na
osnovnim predmetnim kompetencijama knjižničara kojima su pridodana znanja i
vještine uporabe i upravljanja informacijskom i komunikacijskom tehnologijom
(IKT) te digitalnim izvorima. Studenti dobivaju dragocjene stručne kompetencije
iz područja organizacije informacija, izgradnji zbirki, dizajna korisničkog
iskustva, korisničkih studija, programiranja, grafičkog dizajna i sl. Međutim,
pored stručnih kompetencija, studenti završetkom našeg programa stječu i
kompetencije javnog govorništva, pisane komunikacije, timskog rada, rješavanja
problema i sl. Naši se studenti upošljavaju u različitim vrstama informacijskih
ustanova. Osim u knjižnicama, dominantno su mjesto upošljavanja softverske
tvrtke diljem Hrvatske.
Knjizi i knjižnicama pojavom svake nove
tehnologije predviđaju propast. Vidimo da i jedno i drugo unatoč tome već
stoljećima opstaje?
- U pravu ste - već se duže vremena
prognozira propast knjige i knjižnica, no i dalje smo okruženi i jednim i
drugim. Knjiga možda i mijenja svoj format i medij, ali knjiga je u biti, kao
niz misli i ideja koje prenose neku informaciju, ili nas, jednostavno,
zabavljaju i pružaju razonodu, i dalje prisutna. Sedamdesetih je godina 20.
stoljeća jedna američka teoretičarka informacijskih znanosti, Barbara Moran,
najavila "bespapirno" društvo dolaskom 21. stoljeća. Međutim, 21. stoljeće došlo
je i sa sobom donijelo veću potrošnju papira nego ikada. S vremenom smo postali
malo ekološki osvješteniji, pa se nastoji više toga odraditi u digitalnom
obliku, no unatoč tomu ostaje činjenica da potrošnja papira raste u cijelom
svijetu. Papirnata će knjiga vjerojatno uvijek imati svoje čitatelje, one koji s
knjigom u ruci (a ne e-čitačem) odlaze u krevet ili ju čitaju na plaži. Što se
knjižnica tiče, one nikako neće nestati, dapače, potrebnije su nego ikada.
Uzmite, recimo, trenutačno najveći problem - kako pronaći relevantnu informaciju
u moru dezinformacija. Kako znati kojem izvoru i autoru vjerovati? Upravo su
knjižnice te ustanove koje nam jamče točne i vjerodostojne izvore.
MUDROST I
OPREZ
Sudjelujete na stručnim skupovima i okruglim stolovima gdje nerijetko
iznosite nove spoznaje i rezultate stručnih istraživanja. Koliko je teško
popratiti sve dostupniju stručnu građu?
- Dakako da je danas
najveći problem pronaći relevantne i točne informacije i izvore. To doista nije
jednostavno i postoje brojne tehnike, pa čak i strategije. Velika su pomoć
online baze podataka koje indeksiraju recenzirane tekstove. To je već velika
pomoć i smjernica da se tome može vjerovati, premda i tu treba biti oprezan.
Međutim, dodatni je problem što su online baze podataka obično jako velike pa
onda i tu treba biti mudar oko toga što odabrati. Ovdje je dodatna pomoć
slijeđenje izvora koje su koristili i citirali neki drugi autori. Dovoljno je
pronaći nekoliko relevantnih članaka (2-3), iz njih se onda može saznati o
drugim autorima koji su pisali o temi relevantnoj za nas. Isto tako, postoje
citatne baze podataka koje bilježe podatke i o tome tko je citirao neki rad u
budućnosti. I na kraju bih naglasila da, iako u ovom svom opisu nisam spomenula
knjižnice, one su upravo institucije koje su mi omogućile pristup tim svim
bazama podataka. Njihova je uloga u današnjem vremenu promijenjena, ali važnost
nikako nije smanjena.
Iako ste cijele godine uz knjigu, uz koje
se naslove opuštate na godišnjem odmoru i koje biste preporučili našim
čitateljima?
- Uza svu stručnu literaturu uvijek volim pročitati
i nešto lakše štivo, nešto što će me zabaviti ili potaknuti na razmišljanje. U
posljednje sam vrijeme pročitala dvije knjige koje su me se dojmile - radi se o
djelima Dobri ljudi Nira Barama i Priručnik za spremačice Lucije Berlin. Roman
Dobri ljudi ima dva glavna lika - jedan se nalazi u nacističkoj Njemačkoj, a
drugi u Sovjetskom Savezu - koji žive i djeluju uoči Njemačke invazije na
Poljsku 1939. godine. Priručnik za spremačice je zbirka kratkih priča izvanredne
Lucije Berlin i originalnim stilom priča život ove autorice. Osim ove dvije
knjige koje sam pročitala nedavno, moj je favorit Povjesničarka Elizabete
Kostove. To je djelo koje sam počela čitati nevoljko, odbijala me činjenica da
je to “još jedan” roman o vampirima. Zato sam se tijekom čitanja toliko
iznenadila i oduševila - autorica je na vrlo sofisticiran i inteligentan način
ispričala jednu ljubavnu priču, ali ujedno i povijest ovih naših krajeva. I na
kraju, za čitanje na plaži, preporučila bih autoricu Elin Hildebrand, čiji je
stil vrlo lagan i koja često piše o ljetu i jednom otoku blizu američke obale.