Više od 20 godina nastoji aktivno poticati suradnju i razumijevanje među
ljudima. Radi na osposobljavanju mladih ljudi s ciljem da preuzmu odgovornost za
sebe i razvitak društva čiji su dio, društva u kojem su njihove potrebe
prepoznate i nailaze na odgovor na svim razinama. Vedra, nasmijana, elokventna i
puna razumijevanja, tako Irenu Mikulić, voditeljicu obrazovanja osječkog PRONI
Centra, opisuju svi oni koji su se s njom bilo kada susreli.
ENERGIJA STVARALAŠTVA
Davne 1996. pokrenuli ste
inicijativu za osnivanje Centra, a 1998. organizacija se i osnovala. Od tada do
danas susreli ste se i svjedočili mnogim problemima u
zajednici?
- Od tada do danas ipak su se neke stvari
promijenile, a čemu smo intenzivno i mi pridonosili. Imamo neke nove oblike i
aktivnosti u obrazovanju, potaknuli smo i kreirali zakone i politike, rada je s
mladima u neformalnom obliku puno širi, dinamičniji, kreativniji, za mlade
poticajniji, jer otvara prostor za učenje, različite aktivnosti i zabavu, u puno
segmenata mladi su postali partneri u realizaciji svojih ideja. Davnih 90-ih u
Osijeku je bilo važno dati mladima priliku da izbace iz sebe sve ono što se u
njima, njihovoj obitelji i zajednici akumuliralo tijekom rata. Ta su vremena
neusporediva s današnjim prilikama za mlade. Mladi se danas, srećom, ne sjećaju
grada u to vrijeme, prekrivenog vrećama s pijeskom i daskama, po kojem ubrzano
hodaju tmurni ljudi, nije bilo boja, a priželjkivali smo da bar jedna irokeza
prođe gradom i unese radost. U takvom su okruženju mladi bili potpuno
zapostavljeni, a njihove aktivnosti i potrebe svedene na kartanje u podrumu,
neki tulum, povremeno neki koncert pred Kadenom, možda neki trening, no u
ukupnosti vrlo skromno. Tada smo odlučili unijeti kulturu, nova znanja i
pokretati drukčije aktivnosti, raditi u bolnici, domovima za djecu, sa
siromašnim mladima, mladima iz mješovitih brakova, prognanicima i izbjeglicama,
djecom poginulih branitelja i mnogima drugima, kojima smo bili oaza razuma i
potpore. Danas je situacija ipak drukčija. Mladi se udružuju, razvijaju
konkretne, kreativne, pametne inicijative, razvijaju festivale, razmišljaju
poduzetnički i izvor su ideja za razvoj, a njihov se glas ipak jače
čuje.
Cilj je vaše organizacije pomoći mladima u poboljšanju
kvalitete življenja, pronalaženju mogućnosti i osvješćivanju o postojanju
izbora. Kakva je situacija danas s mladima u Osijeku?
- Mislim
da današnje generacije mladih u gradu jednostavno žive svoj život. Problem je u
starijima, koji današnjicu uspoređuju s nekim prijašnjim vremenima, svojim
iskustvima i sjećanjima. No te uspomene nemaju veze s današnjim generacijama
mladih. Razlike možemo isticati u kontekstu društvenih i osobnih vrijednosti,
koje se uistinu jesu promijenile, i zapravo su devalvirale. U kontekstu mladih,
njihovih potreba, navika, ponašanja, pa i nadanja i zadovoljstava, upravo su
(ne)postojeće društvene vrijednosti možda i najveći pritisci i utjecaji koji se
zrcale u mladima. Današnji su mladi izloženi enormnoj količini informacija,
često vrlo netočnih, izloženiji su korekcijama, usporedbama, procjenama i
ocjenama koje nemaju veze s njihovim osobnim kapacitetima. S druge pak strane, u
svakom mladom čovjeku postoji golema sila, ogromna energija stvaralaštva, koja,
ako se afirmira, može dotaknuti svemir. Nju treba poticati, nju treba isticati i
njoj treba mlade usmjeravati.
Je li, prema vašem mišljenju, kod
mladih sve prisutnija apatija, nezainteresiranost, trivijalnost, inercija za
sudjelovanje u rješavanju krucijalnih pitanja?
- Na prvu se
upravo čini kako su mladi apatični, bezvoljni, neaktivni, pa onda i neljubazni,
bahati, neodgovorni, ovakvi ili onakvi. S druge pak strane, ne uči ih se dubljim
promišljanjima, donošenju odluka, u njihovo se ime odlučuje, njihov se glas, ako
se i podigne, sputava, umjesto da ih se sluša i uvaži. Ništa im drugo i ne
preostaje nego da se ne trude, jer nemaju zašto. Sve što zamisle ili žele, netko
kaže “ne može”. Okruženi su lošim primjerima, a mediji predstavljaju one
informacije koje su prepune negativnosti, siromaštva, bezvoljnosti, loših
namjera, sudskih procesa i sl. Čemu se onda mladi mogu okrenuti nego upravo
trivijalnostima i površnosti. Na takav način prazne mozak. Ako i ima razloga za
kritiku, onda bi ona trebala biti ipak malo drukčije izražena, trebala bi
potaknuti promišljanje i promjenu ponašanja, a ne služiti za etiketiranje i
svojevrsno nasilje nad mladima.
Često se upotrebljava izreka Na
mladima svijet ostaje., od njih samih očekuje se društveni angažman i
odgovornost, no istovremeno se ne uzimaju u obzir njihove potrebe, ideje i
rješenja. Kada smo i gdje kao društvo pogriješili?
- Pomalo sam
s vremenom razvila “alergiju” na formulacije “na mladima svijet ostaje”, “mladi
su naša budućnost”… Nisu! Mladi su sadašnjost i tako će uvijek biti. Mladost je
vrlo zahtjevno razdoblje razvoja svake osobe, vrlo kompleksno, izazovno, ponekad
najdivnije, a ponekad najtužnije. To društvo treba razumjeti. Kad kažem društvo,
mislim na društvo od obitelji do globalne zajednice. S druge strane, u današnjim
prilikama i u smislu razvoja, mladi znaju često puno više od “mudrijih i
pametnijih”. Od njih kao zajednica i društvo očekujemo da su uspješni, pametni,
obrazovani, da su pristojni, dobri, poslušni i odgovorni, iskreni, da su
aktivni, a zapravo im gotovo ništa kao društvo ne pružamo. Najviše griješimo
kada podcjenjujemo njihova znanja i saznanja, i kada ih isključujemo.
NAJBOLJE NASLJEĐE
Vaš osobni rad temelji se na
poštovanju vrijednosti, mišljenja i iskustava svakog pojedinca. Kakvu ulogu u
navedenome, prema vašem mišljenju, ima knjiga i čitanje? Koju stručnu literaturu
savjetujete dionicima vaših projekata?- Čitanje definitivno
utječe na razvoj kapaciteta. Utječe na emocije, potiče promišljanja, pokreće
maštu, informira, otkriva nepoznato, širi vidike za razumijevanje drukčijeg, za
razumijevanje sebe. Doživljaj knjige, kao i životnih situacija i stvarnih
događaja, osobne je naravi. Stoga s preporukama treba biti oprezan. Naslovi koje
inače predlažem vrlo su raznoliki, i uvijek ovise o pojedincima i njihovim
potrebama zbog kojih ih predlažem. Postoji jedna knjižica Marka Smitha Creators
not Consumers, koja je ostavila snažan dojam na mene, mogu slobodno reći,
utjecala na to da uvijek razmišljam, promoviram, radim i živim principe
razvojnog rada s mladima. Tu su, naravno, i drugi stručni naslovi i autori,
poput Majde Rijavec i Josipa Jankovića, zatim Paula Freirea, čija je teorija o
Potlačenima apsolutno predivna. Meni možda najvažnija literatura, koja mi tumači
znanstveno i informativno, a onda i profesionalno razvojnu psihologiju, knjiga
je Vaste, Haitha i Millera Dječja psihologija.
Uz koje se naslove
vi opuštate, uz koje ste tijekom godina rasli kao osoba, uz koje pobjegli od
svakodnevice?- Odrastala sam uz oca koji je bio nastavnik
književnosti i povijesti, i koji je imao ogromnu kućnu biblioteku, za koju smo
moje prijateljice i ja radile čak i kartoteku i šifrarnik, te smo susjedstvu
posuđivale knjige i tako učile naslove, zabavljale se i literarno međusobno
odgajale. Uz njega mi se definitivno razvila ljubav za čitanje i knjige, i
vjerujem da je to najbolje nasljeđe koje sam dobila. Odrastala sam uz različite
autore, Hessea, Nietzschea, voljela sam Márqueza, ruske klasike, sve sam ih
pročitala, ni jednu lektiru od prve do posljednje godine mog školovanja nisam
preskočila. Volim avanturističke, povijesne i triler romane, jer su često izvor
fantastičnih informacija. Trenutno sam na odmoru i čitam dvije knjige, jednu
koja mi hrani moja ljudska i glazbena uvjerenja i neopisivu ljubav prema bendu
Ekatarina Velika, knjigu Aleksandra Žikića Mjesto u mećavi - priča o Milanu
Mladenoviću, i jednu koja mi hrani um i dušu, knjigu Jorgea Bucaya Ispričat ću
ti priču.