Vuk Ognjenović: Osijek vidim kao baletni grad jer on to zaslužuje
Respektabilan umjetnički obiteljski pedigre dao mu je dobre gene i time
predispoziciju da svjetla pozornice kad-tad budu uperena prema njemu. Puno
truda, vježbe i odricanja ono je zbog čega je u tome i uspio, i to vrlo rano.
Vuk Ognjenović, čovjek koji živi balet, ples i scensku umjetnost, otkriva kako
je počeo baviti se baletom, na kakve je predrasude nailazio na svojem
umjetničkom puti i kakvu budućnost vidi za osječku baletnu scenu.
SAVRŠEN(STV)O ZA MENE
Umjetnost je u vašem životu stalno prisutna od najranijih dana, što
kroz obitelj, što kroz formalno i neformalno obrazovanje. U Glazbenoj školi
Franje Kuhača stekli ste diplome glazbenika klavirista i glazbenika teoretičara.
No jeste li oduvijek znali da će ples i balet postati vaše velike profesionalne
ljubavi?
- Da, to kako sam se počeo baviti baletom upravo
dokazuje da smo svi povezani i da je pozitivan utjecaj drugih na naš život i nas
na živote drugih bit življenja. Kako si već rekao, moja mi je umjetnička obitelj
odredila put, ali put klavirista, i moram priznati da sad s odmakom vidim zašto.
No ja sam uvijek bio sportski duh u sportskom tijelu, pa me je s vremenom
vježbanje klavira počelo gušiti, trebao sam nešto drugo. E, tu je Stanka
Džambić, moja profesorica klavira koja je i pedagog suvremenog plesa, došla u
pravi trenutak. Pitala me je bih li htio sudjelovati u jednoj plesnoj predstavi,
i to je bilo to, spoj umjetnosti i sporta, glazbe i plesa… savršen(stv)o za
mene.
Naravno, velike zasluge idu i Sonji Kastl, koja me povukla u
Zagreb, odnosno baletnu školu, te Štefaniji Heller, koja je bila moja prva
učiteljica baleta.
Spominjete spoj umjetnosti i sporta, znamo da su baletni treninzi
iznimno naporni i zahtjevni. Što sve trening podrazumijeva i kako se u navedeno
uklapa prehrana?
- Vrlo su naporni, ali kada si u stalnom
treningu, to se ne osjeti toliko. Baletni se trening ili, kako ga mi plesači
zovemo, klass sastoji od zagrijavanja, vježbi na štapu, na sredini i skokova.
Tek nakon toga tijelo je spremno za probe koje često traju po nekoliko sati. Što
se tiče prehrane, mora se paziti, pogotovo s vremenom kako metabolizam usporava.
Tako od nekadašnjih pet porcija najdražeg jela sada smijem pojesti dvije. Ne
jedem meso već 23 godine, što mislim da itekako ima utjecaja na razinu energije
kojom raspolažem tijekom vježbanja.
Muškarac koji izvodi piruete
i klizi pozornicom uz taktove klasične glazbe zacijelo za mnoge nije sinonim za
muževno. Iako ste se tijekom karijere vrlo uspješno (iz)borili s predrasudama,
kako vam je bilo odrastati u takvom okruženju? Jesmo li kao društvo danas
nadrasli takva razmišljanja?
- Istina, svijet je prepun
predrasuda. Nažalost, mnogima tako odgovara, manipulira se lakše kada se stvari
svedu na niske vibracije, zovem to titranjem gluposti. No, osobno, moram
priznati da gotovo i nisam imao negativnih iskustava, dijelom zacijelo zbog toga
što sam uvijek bio okružen prijateljima umjetnicima, ali i zato što sam u
početku naviknuo kao klavirist na komentare kako je to samo za curice i slično.
Kasnije sam shvatio da je to oblik nerazumijevanja, zavisti i ostalih ljudskih
mana. Danas mi više smeta jedna velika predrasuda u vezi s plesom, a to je da
puno ljudi misli kako za to ne treba neka škola, "... pa što se tu ima učiti,
staneš i plešeš… " E... u tome se najviše očituje ta predrasuda.
SAD JE
TRENUTAK...
Godinama predano radite na oživljavanju baletno-plesne scene grada
Osijeka, ponovnom otvaranju profesionalnog baletnog ansambla pri HNK-u u Osijeku
te otvaranju osnovne baletne škole. Čini li vam se to kao borba s vjetrenjačama
ili vidite pomake?
- Evo, na meni ono najvažnije odgovaram
egzaktno. Osijek vidim kao baletni grad jer on to zaslužuje. Mislim da je sada
već svima jasno kako je zanimanje Osječana za baletnu i plesnu umjetnost više
nego ogromno. U mom svijetu, svijetu umjetnosti i kulture, Osijek je Grad s
velikim G tek onda kada ima baletnu scenu. On ju ima već sada, no ne i službeno,
formalno i pravno. Ono što većina publike zapravo ne zna jest da u HNK-u u
Osijeku NE postoje radna mjesta za plesače, štoviše, ni jedna kuna proračunskog
novca trenutno ne ide za treću granu kazališne umjetnosti koja tvori umjetnički
trolist svih drugih velikih nacionalnih teatara u Hrvatskoj. Operna i operetna
smo kuća, s naglaskom na mjuzikl, no nemamo baletni ansambl, tragedija je da
zagrebačka "Komedija" ima, a mi ne. Cijelim srcem vjerujem kako će se to, svim
krizama unatoč, uskoro promijeniti, jer i povijesno gledano Osijek je po
nastanku drugi grad u Hrvatskoj koji je imao baletnu umjetnost na sceni.
Službena, pak, radna mjesta otvorena su nakon 2. svjetskog rata, dakle najveće
krize 20. stoljeća, financijske ali i moralne, baš zato što je umjetnost
pokretač duha, a duh tijela. Vjerujem u Osijek i ljudima koji ga vode, i mislim
da su svjesni kako je uzlazna putanja kojom već punih 27 godina ide naš mali
baletni ansambl nevjerojatna, pa imamo najprodavaniju predstavu u povijesti
teatra! Podrška tim i drugim plesačima koji će doći i oplemeniti naš grad,
potaknuti druge umjetnike, publiku, djecu svojim redom, radom i disciplinom, a
prvenstveno ljubavlju za onim čime se bave, mislim da je neizbježna i već debelo
zaslužena. Sada je trenutak za vjetar u leđa, hvala…
Uz plesne
angažmane predajete i na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku? Što
predajete, jeste li strog profesor, ima li mladih nada koje vaše stručno oko
usmjerava prema profesionalnom baletu?
- Da, volim rad sa
studentima, kojima predajem Scenski pokret, Osnove baleta i još neke kolegije
vezane uz scensko kretanje i plesnu umjetnost. No, kako su to studenti glume,
solo pjevanja ili glazbe, teško da će se itko od njih kasnije baviti baletom,
premda indirektno hoće svi. Zato se i trudim prenositi im znanja, ali i ljubav i
razumijevanje za plesnu umjetnost. Eh da, i nisam strog (secondo me), ali
trebalo bi i njih pitati, pa da odgovor bude politički
korektan.
Tijekom karijere imali ste brojne suradnje s priznatim
imenima iz kulture. Koja vam je suradnja, predstava, izvedba ostala u najboljem
sjećanju? Koliko je naporna priprema nekog novog djela i postavljanje na
kazališne daske?
- Nevezano uz predstave izdvojio bih svakako
Guya Perkova i Silvu Muradori, moje baletne mentore i inspiracije. Predstava je
bilo puno, nadam se da će ih biti još i više, a izdvojio bih Svebora Sečaka,
autora moje prve baletne predstave u Osijeku Licitarsko srce K. Baranovića, te
Dinka Bogdanića, koji me je još dok sam plesao u HNK-u Zagreb uvijek znao
dodatno motivirati, što je kasnije i rezultiralo postavljanjem Orašara, Petra
Pana i mnogih drugih baletnih ulomaka u opernim/operetnim predstavama u
Osijeku.
Vaša je obiteljska knjižnica bogata zanimljivim stručnim
djelima, što biste od svega kao profesionalac izdvojili? Uz koje literarne
naslove i žanrove se opuštate, a što čitate kćeri prije
spavanja?
- Da, tatina je biblioteka na Sjenjaku uistinu velika,
ja imam mini verziju u svom stanu, u kojoj ima dosta stručne literature. Pod
stručnom mislim na onu usko vezanu uz ples i baletnu umjetnost, ali imam i
duhovne literature vezane uz budizam i hinduizam, yogu i ayurvedu kojima se
godinama bavim i koje se trudim živjeti. Sinu čitam Ježevu kućicu (glumeći razne
karaktere, pa je tako jednom medo reper, drugi put fini gospodin, lija je dama,
pa je stara baka, a ponekad je i svinja fina, smijeh), naravno Malog princa, ali
i Životinjsku farmu da što prije nauči o svijetu u kojemu živimo. Kćeri pjevam,
za sada, iako znam da za čitanje nikad nije rano. Ja čitam kad stignem, ljeti
najviše, beletristiku najmanje, volim filozofsku i duhovnu literaturu. Svakako
mi je jedna od najdražih knjiga Hesseov Siddhartha - jednostavna, a genijalna,
dobrim me je dijelom usmjerila na životni put kojim plovim. Trenutno čitam
knjigu Ravnoteža ili razaranje F. J. Radermachera.