Jednokatna kuća Füller s ružičastim stubištem od šikloškog kamena
Datum objave: 21. rujna, 2020.
Jednokatna ugrađena ranohistoricistička kuća Heinricha Füllera, Županijska 3,
sagrađena je 1866. prema projektu osječkog graditelja Aloisa Flambacha na kojemu
je naznačeno da je riječ o novogradnji od solidnog materijala pokrivenoj
crijepom. Plan predočava tlocrte prizemlja i kata, pročelje i presjek s
pripadajućim legendama i potrebnim potpisima.Na mjestu na kojemu je sagrađena do
1860-ih godina bio je neizgrađen prostor nepravilno izduženog glavnog
gornjogradskog trga čija su istočna granica bili barokna katnica i prostrani
hortikulturno uređen vrt baruna Prandaua. Nakon izgradnje monumentalne
klasicističke palače Virovitičke županije, 1842. godine, započeo je proces
urbanizacije Gornjeg grada pri čemu je najznačajniji pomak učinjen izgradnjom
ranohistoricističkog niza kuća sa zgradom kazališta i sinagoge u Županijskoj
ulici.
Kuća Füller zauzima cijelu površinu čestice oblikovane u obliku kvadra
zakošene stražnje strane, a projektom izgradnje predviđeno je da sredinom
prizemlja vodi široki kolni ulaz simetrično flankiran sa po jednim velikim
dućanom. Dućani su prema ulici otvoreni dvama velikim izlozima koji ujedno služe
i kao ulazi. Iza dućana slijedi trijem koji s obje strane završava dvojim
toaletima. Iz trijema sa svake strane po jedna vrata vode u sjeverno i južno
prizemno dvorišno krilo. Tlocrtno su oba krila istovjetno oblikovana, a sadrže
po tri velike prostorije međusobno povezane vratima u istoj osi. U stražnjem
dvorišnom krilu nalaze se četiri stambena, uredska i skladišna prostora.
Trokrako stubište od ružičastog šikloškog kamena, s rukohvatom koji nose
lijevani željezni balusteri, vodi na prvi kat koji se sastojao od dva prostrana
nejednako velika stana. Na krajevima hodnika smješten je po jedan toalet s
pretprostorom i po jedno pomoćno stubište koje vodi na tavan. Projektom je u oba
stana naznačen položaj bračnih kreveta spavaonice u tzv. alkovenu.Pročelje ove
ranohistoricističke katnice riješeno je vrlo jednostavno s minimumom dekoracije.
Prizemlje je od kata razdvojeno plitkim vijencem koji kontinuirano teče i preko
središnjeg, blago istaknutog, rizalita, a katom se niže deset dvokrilnih prozora
od kojih su srednja dva bifora.
Tijekom vremena izmijenjena je tlocrtna osnova dućana i stambenog dijela
kuće, a najveće promjene izvana, vidljive na pročelju, svakako su promjene
izgleda dućana. Mijene izgleda dućana kretale su se od izvornih koje su ucrtane
u projektu, a potvrđuju ih pojedine povijesne fotografije grada iz 1870-ih
godina. Na tim je fotografijama zorno predočeno da su dućanski otvori bili u
okvirima zidanih otvora, a tek u razdoblju kasnog historicizma, pred kraj 19.
stoljeća, cijela je prizemna površina pročelja “obučena” u historicističke
drvene ostakljene konstrukcije koje su se zadržale do iza Prvog svjetskog
rata.Stilske promjene i na ovoj su kući ostavile vidljiv trag jer je u razdoblju
između dva svjetska rata došlo do devastacije historicističkih izloga koji su
uklonjeni, a na njihovo mjesto postavljeni su moderni, znatno jednostavniji, u
stilu art decoa. Najneprimjerenije devastacije prizemnog dijela pročelja
izvedene su nakon Drugog svjetskog rata kada su uklonjeni posljednji tragovi
starih dućana, a na njihovom se mjestu otvaraju i pregrađuju izlozi novih oblika
u potpunom neskladu s pročeljem zgrade.
FÜLLER UVAŽENI OSJEČKI TRGOVAC
Vlasnik kuće Heinrich Füller bio je uvaženi osječki trgovac i jedan od
suosnivača dioničkog društva kojemu je bila svrha izgradnja zgrade osječkog
kasina i kazališta u kojemu se, nakon izgradnje 1866., okupljalo na kazališnim
predstavama, balovima, kartanju, čitanju novina ili samo piću i razgovoru visoko
osječko građanstvo i slavonsko plemstvo. Portret trgovca Füllera sačuvao nam se,
kao i portreti ostalih dioničara i suvlasnika, na lepezi koju je u svrhu
promidžbe i prikupljanja sredstava prodavalo “Društvo gradjevno Osiečko
gornjogradske Kasine i Kazališta”.