Kuća ing. Vjekoslava Pilpela građena u duhu art décoa
Datum objave: 27. siječnja, 2020.
Nakon razdoblja secesije, koje je trajno obilježilo grad Osijek brojnim
stilski specifično oblikovanim kućama i javnim zgradama, te naprednim
urbanističkim ostvarenjima i vizijama, uslijedilo je nakon završetka Prvog
svjetskog rata novo stilsko razdoblje - art déco. U vremenskom rasponu od
završetka Prvog i početka Drugog svjetskog rata grad Osijek je ostao izvan
stoljetnih povijesnih okvira i prometnih pravaca, te novouređenim teritorijalnim
ustrojem ostao na margini novonastale Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, a
poslije i Kraljevine Jugoslavije. U tome je međuratnom razdoblju zbog poratne
traume, teritorijalne reorganizacije, preustroja sustava i prometne izoliranosti
u Osijeku nastupila velika kriza koja je prevladana tek za vrijeme, više
uzastopnih mandata gradonačelnika dr. Vjekoslava Hengla. U tom je razdoblju u
Osijeku sagrađena električna centrala, konjski tramvaj zamijenjen je
električnim, sagrađeno je više zdravstvenih i sportskih objekata te su se
godinama održavale proljetne i jesenske velesajamske izložbe.
Tada je urbanistički završena sjeverna strana Sakuntala parka, na kojoj su se
prije nalazila velika skladišta. Taj je potez planiran u razdoblju secesije,
kada su sagrađene dvije secesijske dvokatnice, a gradilišta između njih
sagrađena su u duhu novoga doba. Urbanistički najistaknutija i arhitektonski,
stilski, najmonumentalnija među njima je dvokatna uglovnica Pilpel. Ovu je
veliku kuću sa šest nejednako velikih stanova dao sagraditi direktor osječke
ljevaonice inženjer Vjekoslav Pilpel. Do izgradnje ove kuće ing. Pilpel stanovao
je u secesijskoj katnici koja i danas, u gotovo ruševnom stanju, stoji u krugu
osječkg OLT-a.
Kuću je u duhu moderne u travnju 1932. godine projektirao zagrebački arhitekt
Vladimir Šterk, a gradnju je izvela osječka građevinska tvrtka Dlouhy i Fulla.
Predloženi nacrti arhitekta Šterka odobreni su 25. svibnja 1932., a kuća je
dovršena do kraja godine jer je već 16. siječnja 1933. inženjer Pilpel od
Gradskog načelstva, kako je u to vrijeme preimenovano Poglavarstvo Slobodnog i
kraljevskog grada Osijeka, dobio uporabnu dozvolu. Kuća Pilpel, osim vodovoda,
kanalizacije i struje, imala je uvedenu i plinsku instalaciju, koja je u svakom
stanu bila razvučena do kupaonice za plinski bojler i kuhinje za kuhanje na
najsuvremenijim plinskim štednjacima, čija se uporaba intenzivno reklamirala u
to vrijeme. Plinske instalacije projektirala je Osječka plinara, koja je
utemeljena 1884. godine. Nakon što je kuća sagrađena inženjer Ivan Piri izmjerio
je česticu i uskladio ju u suglasju s onodobnim vlasnicima susjednih kuća
Franjom Frankom i Josipom Zimmermanom. Nekoliko godina poslije Pilpel je tražio
odobrenje za adaptaciju prizemnog stana u istočnom dijelu kuće. Ovdje je od
dviju glavnih soba četverosobnog stana okrenutih ulici nastao dvosoban stan s
kliznim vratnicama i dograđenom kupaonicom te kuhinjom minimalnih dimenzija.
Zbog ove je adaptacije u kupaonici predviđen prozor na bočnom pročelju, s
pogledom na kino Urania, zbog čega je od Grada zatraženo odobrenje izbijanja
prozora koje će estetski biti usklađeno s cijelom zgradom tako što će se kroz
sve tri etaže u istoj osi ugraditi dvokrilni prozori.
PILPEL DUGOGODIŠNJI DIREKTOR OLT-a
Inženjer Vjekoslav Pilpel godinama je
bio generalni direktor osječke ljevaonice, koja je utemeljena 15. svibnja 1912.
godine. Rođen je u Virovitici 20. studenoga 1880., a umro je u Osijeku, gdje je
i pokopan na Novogradskom groblju, nedaleko od tvornice OLT. Bio je oženjen
Marijom Zelenkom, s kojom je dobio kćer Eriku Pilpel, rođenu 14. listopada
1914., koja je od završetka Drugog svjetskog rata živjela u Engleskoj. Erika
Pilpel udala se 1938. za osječkog odvjetnika dr. Ljudevita Enderlea, a svoju
neizmjernu patriotsku ljubav pokazala je tako što od Republike Hrvatske nije
zatražila povrat konfiscirane imovine.