Secesijska grobnica obitelji Krstić s brončanim reljefnim prikazom Krista
Datum objave: 18. studenog, 2019.
Na gornjogradskom groblju svete Ane, koje je od listopada 2017. godine član
Udruge značajnih europskih groblja ASCE (Association of Significant Cemeteries
in Europe) nalazi se najveći broj osječkih secesijskih nadgrobnih spomenika.
To nije ni malo čudno s obzirom na to da je u tom dijelu grada početkom 20.
stoljeća sagrađen i najveći broj secesijskih zgrada u našem gradu. Zanimljivo je
da vlasnici najvećeg broja najreprezentativnijih osječkih secesijskih zdanja
nisu naručivali grobnice i nadgrobne spomenike u stilu secesije nego su se
pokapali u svoje starije obiteljske grobnice ili u nove koje su odisale odlikama
novog umjetničkog stila Art decoa, koji je obilježio razdoblje između dva
svjetska rata. Nažalost, znatan broj starih nadgrobnih spomenika uništen je u
najnovije vrijeme, u valu kupnje grobnica izumrlih osječkih obitelji, pri čemu
su često novi vlasnici bezdušno ‘‘prešlajfali‘‘ podatke o osobama čije su te
grobnice izvorno bile. Tako nam je unepovrat nestao dio gradskog identiteta jer
za pojedine naše prethodnike znamo isključivo zahvaljujući njihovim nadgrobnim
spomenicima. Ovi natpisi o izvornim naručiteljima grobnica, osim osnovnih
biografskih podataka o imenu i prezimenu, datumu rođenja i smrti, često nam
znaju otkriti zanimanje, titulu i društveni status pokojnika, a često i sama
slova, kojima su uklesani ti podatci, odišu značajkama umjetničkog stila vremena
u kojemu su nastala.Jedna od zanimljivih grobnica, i nadgrobnih spomenika, na
ovome groblju svakako je ona nekoć poznate osječke obitelji Krstić.
Petar Krstić bio je vlasnik osječke Tvornice ogledala i brusione stakla, koja
se nalazila na južnoj strani onodobne Desatičine ulice. Za Petra Krstića 1912.
projektirana je prizemnica secesijskih stilskih odlika s metalnim ukrasima, koji
su nadvisivali pročelje kuće. Kuća je u nekoliko navrata, 1921., 1927., 1935.,
1940. i 1941. godine pregrađivana i nadograđivana te je srušena u
socrealističkoj eri urbanizacije središta grada. Tvornica Spectrum proizvodila
je ogledala svih vrsta i veličina, izvodila je umjetna zastakljenja s mjedenim
umetcima za izloge, pokućstvo, automobile i najrazličitije druge potrebe. Jedno
je vrijeme ova tvornica bila udružena u zajedničku tvrtku Kopista, Dubsky &
Krstić, a zatim je ponovo djelovala pod nazivom Spectrum. Nakon smrti osnivača
tvornice, Petra Krstića, posao je nastavila voditi njegova supruga Jelena. U
Osijeku je do danas ostalo sačuvano samo nekoliko brušenih kristalnih ogledala
koja su proizvedena u ovoj osječkoj tvornici. Jedno od najvećih sačuvanih
ogledala, visoko gotovo dva, a široko gotovo jedan metar, čuva se u obitelji
Krstićevih nasljednika, a sastavljeno je od 40 posebno brušenih pa, na drvenoj
podlozi pričvršćenih, međusobno povezanih elemenata. Prema podatcima dobivenim
od obiteljskih nasljednika, kristalna brušena ogledala iz ove tvornice bila su
naručivana i za kraljevski dvor novoosnovane Kraljevine SHS. Ova je tvornica
svoja bogato ukrašena ogledala različitih oblika i veličina izlagala i na
Osječkom velesajmu, koji se odvijao svakog proljeća i jeseni od 1925. do 1932.
godine.
GROBNICU SAGRADIO OSJEČKI KLESAR FRANJO HENDRICH
Monumentalnu secesijsku
grobnicu s nadgrobnim spomenikom, u čijem se vrhu nalazi brončani reljefni
prikaz Krista, za obitelj Krstić izvela je znamenita osječka tvrtka Hendrich.
Osječki klesar Franjo Hendrich bio je rođen 1870. u Chvojni u Češkoj, a umro je
u Osijeku 22. siječnja 1936. Franjo Hendrich je, uz Eduarda Hausera, Dragutina
Payerlea i Antu Slavičeka, izveo najveći broj najreprezentativnijih grobnica i
nadgrobnih spomenika ne samo na groblju svete Ane nego i na drugim osječkim
grobljima, ali i na grobljima u drugim slavonskim gradovima i manjim mjestima.
Hendrichova je tvrtka u svojoj ponudi imala velik izbor nadgrobnih spomenika, od
kojih su Osječani izabirali nekoliko karakterističnih vrsta, a pojedine oblike
secesijski stiliziranih spomenika iz njegove radionice naručivane su sve do pred
sam početak Drugog svjetskog rata.