Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Europom jeftinije, Hrvatskom skuplje
Datum objave: 24. ožujka, 2021.

Nedavno su Hrvatske željeznice korigirale cijene željezničkih karata nagore. Usluga je, kao što znate, i dalje ostala – nadolje. Epska putovanja našim prugama uskoro bi mogla postati turistička atrakcija poput Transsibirske željeznice. S druge strane, dok Europska unija razbija glavu s načinima prelaska granice između država članica i s problemima cijepljenja, mladi diljem Europe planiraju svoje ljeto.

Poljaci u Aziji
Tako npr. poljska mladež, čitam u nekim njihovim novinama, najtoplije godišnje doba planira provesti u Aziji, mnogi od njih na Jadranu, a velika većina putujući vlakom po onim državama Europe u koje se može. Tako mlade Poljakinje i Poljaci, inače veliki svjetski putnici, vikende provode u prirodi, automobilima ulaze u rusku Kalinjingradsku oblast i uživaju kupajući se na Baltiku, usputno tražeći jantar za novu ogrlicu, a mnogi od njih obilaze Litvu, Latviju i Estoniju. Putovanja autobusom u stari Lavov, nekoć poljski grad, prava im je poslastica jer je jeftin. Da sumiram, Poljaci vole cijenom prihvatljiva i lako dostupna mjesta, baš kao i Rusi! A što voli naša mladež? Kada bi se provela nekakva anketa, mislim da bi rezultati bili poražavajući. Teška financijska situacija dovela je do toga da se i pizza sa sokom smatra luksuzom. Iznenadili biste se kada biste doznali koliko se naših ljudi nikada u životu nije vozilo vlakom, a o putovanjima na more tim staromodnim prijevozom – da i ne govorim. Vlakom sam proputovao veliki dio Europe i azijskog dijela Rusije i tvrdim da nema ljepšeg načina putovanja ako imaš vremena, dobro društvo i nešto novca u džepu i na računu. Dok se zrakoplovna putovanja uglavnom vežu uz interkontinentalne letove, vlakovi su savršeni transport za mlade, druženja u kupeu, sviranje gitare i pijuckanje zabranjenih pića. Pretpostavljam da će se većina država, unatoč poraznim koronabrojkama, otvoriti za ljetne praznike (Grčka već počinje, a i tamo se može željeznicom!). Valjda će se uskoro otvoriti i željeznički promet sa Srbijom, pa će se preko Beograda moći putovati dalje prema Bukureštu, Sofiji, Skopju, Istanbulu, Solunu… Unatoč tomu što su karte za vlak u unutarnjem prometu skuplje (pa i kad se zbroje razni popusti), čini mi se da su cijene međunarodnih putovanja prava bagatela. Tako npr. doznajem na internetskim stranicama Hrvatskih željeznica da se u švicarski Zuerich može putovati već od 29,90 eura u jednom smjeru, a putnici koji putuju u vagonu za spavanje ili vagonu s ležajima u jutarnjim satima bivaju posluženi doručkom uključenim u cijenu karte. Tijekom putovanja nude se bezalkoholna i alkoholna pića, kava, čaj, čokoladice i grickalice. Primamljive su i cijene za češki Prag - 52 eura, ili npr. do talijanske Ville Opicine samo 21 euro.A čujte i počujte ovo! Od Zagreba do Budimpešte za samo 15 eura, a na svim relacijama iz Hrvatske u Mađarsku ostvaruje se 30 posto popusta na jednosmjerne i 60 posto popusta na povratne karte. Ako iz Osijeka namjeravate u Pečuh i Budimpeštu kada se granica otvori, tu je informaciju dobro znati. Pitoreskni su ti mađarski šinobusi koji uz miris dizela i ulja na tračnicama doista podsjećaju na neka prošla vremena. Za one koji putuju u Njemačku, cijena nije navedena, ali sam uvjeren da je pristojna. Ipak tu destinaciju sada ne preporučujem vlakom jer se od Ljubljana do Villacha do 10. srpnja 2021. treba voziti autobusom u organizaciji Slovenskih željeznica. Ako imate puno stvari, baš i nije praktično.
Najveći popust

I šećer na kraju, za devet eura iz Zagreba ili Rijeke do Ljubljane, a do Maribora za 12 eura. O karti Interrail već sam pisao i prava je poslastica za ljubitelje željeznice i vlakova. Njezina cijena ovisi o dobnoj skupini koja je kupuje, pa mladi do 26 godina starosti imaju najveći popust. Omogućuje putovanja vlakom u 27 zemalja te nudi i popuste za određene ulaznice u muzeje ili za trajekte. Tako npr. InterRail Globa Pass vrijedi u vlakovima 30 zemalja i trajektima u Grčkoj i Italiji, a postoji petodnevna karta koja vrijedi za putovanja od deset dana ili karte za vožnju od manje od 22 dana. Za one koji žele putovati još više, dostupne su i karte koje vrijede mjesec dana. InterRail One Country Pass dopušta putovanje odabranih 3, 4, 6 ili 8 dana unutar mjesec dana, osim za Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu. U Interrail organizaciji sudjeluju i željeznice Velike Britanije, Francuske, Njemačke, Švedske, Finske pa je kupnja takve karte pravi pogodak jer su te zemlje poznate po skupljem željezničkom prometu!

Samo da se otvore te proklete granice i vrate dobra, stara vremena, za kojima svakodnevno žalimo. Europom je jeftinije, Hrvatskom skuplje. Može li gluplje?