Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Kad se prijatelji rastaju, i još o LATAM-u
Datum objave: 29. travnja, 2020.

Nema tu prevelike filozofije. Putnici koji često lete skupljaju nagradne milje, a onda plaćajući miljama kupuju aviokarte, tako je to od svijeta i vijeka. Tri najveće aviogrupacije su Oneworld, Star Alliance i SkyTeam. Preksutra, točnije od 1. svibnja, najveća južnoamerička zrakoplovna kompanija LATAM napušta baš onu najveću grupaciju, Oneworld, pa se postavlja pitanje hoće li taj div, kojeg predvodi British Airways, i dalje biti najveći?

Iako ta vijest nekom čitatelju koji putovanje možda zamišlja kao kupnju povratne autobusne karte od Našica do Osijeka ne znači ništa, ona donosi veliki grmljavinu kod inače potresenih i od koronovirusa osiromašenih aviokompanija, a i šok i nevjericu na licima frequent flyera (čestih putnika) koji su uživali u LATAM-ovim pogodnostima diljem Latinske Amerike.
Vjerni putnici
Iako se prelasci iz aviogrupacija ili u samostalne vode događaju, ipak su rijetki i plod su čvrstih razloga, od kojih jedan može biti i cijena članstva. A bilo ih je. Tako je nedavno marokanski avioprijevoznik Royal Air Maroc iz Star Alliancea prešao u Oneworld, a kineski China Southern Airlines prošle je godine izašao iz SkyTeama. Pri kupnji aviokarata uvijek mi je posebno važno kojom ću kompanijom letjeti. Tako gotovo nikada (osim ako baš nemam druge opcije ili ako koristim kratki Wizzairov let) ne biram one u kojima nemam nikakav frequent flyer status. Ako ga imam, taj se zlatni ili platinasti status letovima treba održavati, prilikom čega je svaka milja iznimno važna kako bih i sljedećih godina mogao uživati u pogodnostima. Savezi kompanijama daju vjerne putnike, to jako dobro znam!Što se onda zapravo događa s LATAM-om? Ništa negativno za kompaniju, dapače! Godinama u Oneworldu, čijih 13 kompanija članica imaju više od 3500 zrakoplova, lete na tisuću aerodroma i svoje česte putnike obilato goste u više od 650 poslovnih salona. Osim British Airwaysa, s njima su i moćni American Airlines, Finnair, Cathay Pacific, Qantas, Japan Airlines, Qatar Airways, ruski S7, pa i mali Fiji Airways. Trude se sve te asocijacije da na svim kontinentima imaju svoje članove. Međutim, sada se dogodila glavobolja, jer bez LATAM-a ostaju bez velikog partnera na tržištu Južne Amerike. Da stvar bude gora, Dvadeset posto kompanije za 1,9 milijardi američkih dolara kupila je američka Delta, ljuti konkurent American Airlinesa na američkom tržištu. A Delta je, uz KLM i Air France, osnivač SkyTeama pa je ta akvizicija i strategija jedan od najplodonosnijih poslovnih poduhvata kompanije s gledišta širenja na rastuće tržište juga Amerike. Upravo je Delta imala prilično loše veze prema dolje, a sada se stanje u cijelosti mijenja. Odlazak LATAM-a u ruke neprijatelja čistokrvni je gubitak za American Airlines i aviogrupaciju Oneworld, iako Uprava potonjeg naglašava da će i nakon 1. svibnja održati poslovne veze s većinom dosadašnjih partnera, osim s onim američkim?! Baš me zanima kako?
Samostalni ili ne?
Zapravo, razumljiva je to odluka jer je uvijek na kraju prijateljstva lijepo reći koju simpatičnu rečenicu, ali nama putnicima nije razumljiva objava da se još uvijek ne zna kojemu će se frequent flyer programu LATAM sada prikloniti. Najavljuju da će ostati samostalni i s Deltom krojiti sudbinu, ali ništa posebno ne kažu hoće li se možda (a što bi bilo logično) – priključiti SkyTeamu, koji bi ih objeručke dočekao. Sky Team inače ima 19 članica (Delta, KLM, Air France, Aeroflot, Alitalia, TAROM, ČSA…), lete na 1036 destinacija u 170 zemalja, a svoje putnike ugošćuju u 790 poslovnih salona.Koliko god sam se prije trudio ne letjeti LATAM-om, u Južnoj Americi ih je teško izbjeći. Inače, Oneworld izbjegavam zbog toga što je iznimno teško doći od njihova statusa Sapphire ili Emerald, koji daju određene prednosti, poput besplatnog dodatnog kofera pri čekiranju, ulaska u poslovni salon ili salon prve klase. Posljednji sam put tom kompanijom letio protekle godine iz Čilea na Uskršnji otok, a ne mogu reći da je to bio neki posebno izdašni let. Osrednji, rekao bih, s hrvatskim pilotom jer naših pilota i moreplovaca ima svugdje.Vrijeme će pokazati što će menadžment LATAM-a i Delte napraviti glede pridruživanja SkyTeamu, ali imam osjećaj da će mi kao korisniku tog programa život na putovanjima prema jugu u doglednoj budućnosti biti mnogo lakši. A sada pustimo da se prijatelji u miru rastanu, pa onda svatko svojim putem…