Autoglas
DVOJBA

Isplati li se ulagati u klasične automobile
Objavljeno 18. lipnja, 2024.
Pomno odabrani, besprijekorni modeli klasičnih automobila mogu višestruko povećati svoju vrijednost već nakon nekoliko godina
Dok jedni ulažu na burzi, drugi više vole predvidljivija ulaganja, poput klasičnih automobila. Proizvedeni prije više od 30 godina, klasični automobili postaju sve popularniji među onima koji traže prilike za ulaganje. Prema riječima Matasa Buzelisa, automobilskog stručnjaka u carVerticalu, pomno odabrani, besprijekorni modeli mogu višestruko povećati svoju vrijednost već nakon nekoliko godina.

Da bi se automobil smatrao klasikom, treba biti proizveden prije više od 30 godina. Međutim, nije svaki automobil star 30 godina buduća vrijedna investicija. Opseg proizvodnje, cijena i razlozi koji stoje iza proizvodnje mogu objasniti zašto se neka vozila smatraju pravim klasikom, a neka ne.

Ford Sierra bio je popularan automobil 80-ih i 90-ih, ali to nije model koji bi kolekcionari klasičnih vozila poželjeli. Međutim, drukčije je s Cosworthom, verzijom Forda Sierre s vrhunskim performansama, koji je bio namijenjen utrkama i koji je imao ograničenu proizvodnju.

Evo nekoliko sjajnih primjera po različitim cijenama koji bi trebali povećati svoju vrijednost u budućnosti:

Mercedes-Benz 500SL ili 600SL (šasija R129) – bezvremenski dizajn iz Mercedes-Benza. Ovi su roadsteri bili vrlo sofisticirani za svoje vrijeme i često su traženi među njemačkim zaljubljenicima u automobile.

Audi S2 Coupe – opremljen kultnim 2.2 5-cilindričnim motorom s 20 ventila, ima obilje snage i pritom zadržava kultni Audi izgled.

Peugeot 205 GTI 1.9 – možda je začetnik u segmentu hot-hatch automobila. Automobil koji pruža puno zabave unatoč zastarjeloj snazi prema modernim standardima.

Citroen SM – kultna kombinacija Citroena i Maseratija. Vrlo poseban automobil s ovjesom profinjenijim od onih kakve imaju moderni luksuzni automobili.

Lancia Delta Integrale EVO (ili EVO2) - iznimno skup automobil koji je u više navrata osvajao svjetsko prvenstvo u reliju. Vrlo vrijedna imovina za svakog kolekcionara automobila.

Kupci klasičnih automobila mogu se podijeliti u dvije skupine: oni koji kupuju i prodaju automobile radi zarade i oni koji takva vozila kupuju radi iskustva i voze ih samo u iznimnim slučajevima. Vozače koji razmišljaju o kupnji klasičnog automobila često zavara ideja da će uživati u vožnji tog vozila, a zatim ga prodati po sjajnoj cijeni. Međutim, mogli bi se naći u situaciji da njihov automobil bude zlorabljen i izgubiti vrijednost. Ljudi koji kupuju automobile kao investiciju ne voze ih po gradu jer žele biti sigurni da će ostati u savršenom stanju i da neće pretrpjeti kvarove ili nesreće. Voze ih samo u iznimnim prilikama, i čuvaju ih u suhoj, izoliranoj garaži s kontroliranom temperaturom, što zahtijeva dodatna ulaganja.

Mladi i neiskusni vozači često imaju različite motive za kupnju starijeg automobila. Nekima je vozilo samo prijevozno sredstvo od točke A do točke B. Neki ne vjeruju svojim vozačkim sposobnostima, pa se odlučuju za stari i jeftini automobil kako bi izbjegli financijske gubitke u slučaju nesreće. Međutim, postoje i mladi entuzijasti koji žele osjetiti iskustvo klasičnih automobila koje su možda vozili njihovi roditelji te bake i djedovi.

Dok kupci očekuju da će naići na rijedak automobil čiji vlasnik ne razumije njegovu vrijednost, šanse za nalaženje takve ponude su malene. Trgovci uglavnom znaju što prodaju jer su profesionalci u svom području. Stoga su stariji i dobro očuvani automobili znatno skuplji kada se prodaju u zastupništvu.

Cijeli postupak kupnje transparentniji je pri kupnji automobila u zastupništvu jer oni provjeravaju svoja vozila prije prodaje. Kupnja automobila od privatnih prodavača nije bez rizika, jer na prvi pogled može biti teško reći kako je vozilo održavano i voženo.

Klasični automobili mogu imati vrlo dugu povijest održavanja, a neki od tih zapisa možda nikada nisu digitalizirani. Stoga je jedini dostupni dokaz dobrog stanja servisna dokumentacija. Kupci klasičnih automobila trebali bi obratiti pozornost na dokumente vozila, jer oni mogu biti lažni i stvoriti iluziju da automobil nema nedostataka. Neki su povijesni zapisi možda ipak digitalizirani, tako da nije teško pregledati povijest na mreži s pomoću broja šasije i provjeriti ima li preklapanja.

Milan Bugarić
Klasici skuplji na zapadnom tržištu
 
 
U zapadnoeuropskim je zemljama kultura klasičnih automobila afirmiranija, a u istočnoj Europi neki vlasnici ne znaju kakav dragulj možda imaju i kolika je stvarna vrijednost starog Mercedes-Benza. Stoga, ako je za vozilom velika potražnja, preporučuje se prodaja na zapadnom tržištu, poput Italije, Francuske, Njemačke, Belgije ili Ujedinjenog Kraljevstva. “Kultura klasičnih automobila izraženija je na Zapadu, gdje svjetski poznati sajmovi privlače vrhunske kolekcionare koji izlažu svoje klasične automobile i traže poslovne prilike. To također naglašava potencijal za međunarodnu prodaju klasičnih vozila. U današnjem međusobno povezanom svijetu internetske aukcije čine taj proces lakšim nego ikad prije”, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile i voditelj komunikacija u tvrtki carVertical.

IZVORNI DIZAJN VRIJEDAN JE CIJENE
 
 
I kolekcionarski klasični automobili često se prepravljaju i prebojavaju, pa od njihova izvornog izgleda gotovo ne ostane traga. Kako bi se održala maksimalna vrijednost starog klasičnog automobila, mora biti što originalniji i u najboljem mogućem stanju. “Nema ništa gore nego imati automobil s nekim jeftinim popravcima, pogotovo ako uzmete u obzir automobile koji su vrlo teški i skupi za održavanje. Na primjer, stariji modeli Mercedes-Benz bili su vrlo napredni za svoje vrijeme, ali je popravak tih modela noćna mora jer je hidraulička kontrola bila u gotovo svemu. Stoga to danas mogu popraviti samo kvalificirani mehaničari”, objašnjava Buzelis.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike