Autoglas
AMERIČKE CARINE KINI

Carinski rat mogao bi poremetiti autotržište
Objavljeno 21. svibnja, 2024.
Joe Biden carine je opravdao brigom za američke radnike, jer Kina preplavljuje svjetska tržišta umjetno stvorenim jeftinim izvozom
Nema tu nikakve dvojbe, globalni trgovinski rat je počeo, i samo se čeka kakve će posljedice postići odluka Sjedinjenih Država da nametne carine na električna vozila iz Kine s 25 posto na 100 posto. Odluku o maksimalnim carinama Bijela kuća je donijela prošlog utorka, i to nakon niza oštrih mjera kojima administracija Joea Bidena nastoji ograničiti uvoz iz te zemlje. Nove carine primjenjivat će se ne samo na električna vozila nego i na baterije i solarne panele, poluvodiče, lučke dizalice i neke medicinske proizvode poput zaštitnih maski.

- Ova objava odraz je predanosti predsjednika Joea Bidena brizi za američke radnike. Kada smo suočeni s nepoštovanjem pravila konkurentnosti i nepoštenim praksama iz inozemstva, predsjednik će iskoristiti sve što mu je na raspolaganju da zaštiti američke radnike i industriju - dodaje Bijela kuća u priopćenju. Objasnili su kako su te mjere potrebne jer Kina preplavljuje svjetska tržišta umjetno stvorenim jeftinim izvozom.

Odmazda?


- Predsjednik Biden reagirao je usprkos tome što nastoji stabilizirati odnose s Pekingom - rekla je Lael Brainard, direktorica Nacionalnog gospodarskog vijeća. Biden je, rekla je, posjetio svoje rodno mjesto Scranton, u Pennsylvaniji, i na vlastite oči vidio što se događa kada se proizvodnja izmjesti u druge zemlje i zato želi osigurati poštenu konkurenciju.

- Važno nam je da preduhitrimo novi porast kineskog izvoza i njihov kontinuirani pritisak na cijene koji otežavaju konkurentnost američkih čeličana - rekao je čelni čovjek SAD-a tijekom posjeta Pennsylvaniji i dodao da njegovi postupci nemaju "nikakve veze s izborima".

Elon Musk, izvršni direktor tvrtke za proizvodnju električnih automobila Tesla, također je neprestano upozoravao da kineski proizvođači imaju nepoštenu prednost. Prema podacima američke vlade, ove mjere utjecat će na izvoz iz Kine, koji iznosi 18 milijardi dolara. Može se očekivati da će Peking uzvratiti mjerama odmazde. Donesene odluke rezultat su četverogodišnje revizije postojećih carina koje je bivši predsjednik Donald Trump uveo u svom trgovinskom ratu protiv Kine.

Nije dugo trebalo čekati na odgovor iz najmnogoljudnije zemlje svijeta. Kineski proizvođač električnih vozila Xpeng u petak je priopćio da nove američke carine na uvoz kineskih električnih vozila dovode u pitanje postizanje ugljične neutralnosti i tranzicije na zelenu energiju, te se nada da će američko tržište postati otvorenije. "Nadam se da će veliko američko tržište postati otvorenije, dopuštajući globalnim proizvodima da uđu i natječu se", izjavio je supredsjednik Xpenga Brian Gu. Trenutno se u SAD uvozi relativno malo vozila kineske proizvodnje.

Scholz upozorava


Gu je govorio u Hong Kongu na predstavljanju Xpengova dva električna sportska terenska vozila, osmišljena u suradnji s malezijskim Sime Darby Motorsom. Oštar cjenovni rat i usporavanje potražnje u Kini štete kineskim proizvođačima automobila, koji žele ublažiti udarac rastom izvoza. Njihovo inozemno širenje zasjenjeno je eropskom istragom kineskih subvencija za uvoz električnih vozila iz Kine, najvećeg svjetskog tržišta automobila, kao i ovotjednim povećanjem američkih carina. XPeng već prodaje električna vozila u Nizozemskoj, Norveškoj i Njemačkoj te je priopćio da planira ući na druga europska tržišta, uključujući Italiju i Ujedinjeno Kraljevstvo. Kompanija je ovaj tjedan priopćila da unatoč prjetećim carinama ulazi na francusko tržište.

Njemački kancelar Olaf Scholz upozorio je na odvajanje njemačkog gospodarstva od potencijalnih inozemnih tržišta, u kontekstu rasprave o kaznenim carinama za kineske proizvode. “Protekcionizam sve na kraju samo čini skupljim. Ono što nam treba je pravedna i slobodna globalna trgovina”, rekao je u srijedu na konferenciji Gospodarske i industrijske komore u Berlinu. Scholz je na konferenciji naglasio da je slobodna globalna trgovina posebno važna za njemačko gospodarstvo, koje se suočava s izazovima bez presedana nakon ruskog napada na Ukrajinu.

Milan Bugarić
KINA: INOVACIJE A NE SUBVENCIJE
Kinesko Ministarstvo vanjskih poslova priopćilo je kako se Peking protivi jednostranom povećanju carina jer je to u suprotnosti s pravilima Svjetske trgovinske organizacije. Ministar trgovine Wang Wentao rekao je još u travnju da do brzog rasta tvrtki za proizvodnju električnih automobila u Kini nije bio došlo zbog državnih subvencija, već zbog stalnih inovacija. “Američke i europske tvrdnje o narušavanju tržišta kroz državne subvencije i višak kapaciteta su neutemeljene”, rekao je Wentao i pripisao kinesku prednost na polju električnih vozila dobro uspostavljenom sustavu lanca opskrbe i tržišnoj konkurenciji.

EU BI MOGAO POSTATI - TAMPON-ZONA
Savez njemačkih industrijalaca (BDI) upozorio je na moguć utjecaj američkog povećanja carina na njemačko tržište. Član uprave toga udruženja Wolfgang Niedermark ustvrdio je na konferenciji da bi “Njemačka i Europska unija sada trebale biti oprezne kako bi osigurale da unutarnje tržište EU-a ne postane tampon za kineske viškove kapaciteta”. No, prema simulaciji Instituta za svjetsko gospodarstvo iz Kiela (IfW) objavljenoj u srijedu, više američke carine imat će tek mali utjecaj na trgovinu između EU-a i Kine. Zajednički je stav da EU ne smije biti talac ni jedne strane, ni SAD-a ni Kine.

Možda ste propustili...

PAD PRODAJE I DOBITI U PRVOM TROMJESEČJU

Loš start njemačkih proizvođača

EU ĆE UVESTI CARINE NA UVOZ

Volvo se iz Kine seli u Belgiju