Osijek
MARIJAN GRADIŠTANAC - NAŠ KAMPER, NAŠA SLOBODICA

Preinačio gospodarski kombi u kamper i sada s obitelji niže kilometre i najljepše uspomene
Objavljeno 8. veljače, 2024.
- Kamper je potpuno neovisan, možeš u njemu boraviti gdje god hoćeš, sve u njemu radi bilo gdje, na solarnu ploču, osim klime - objašnjava Gradištanac

Svi oni koji su iskusili čari kampera ili kamp-kućica reći će vam da nema boljeg načina putovanja i odmora. Putovanje kamperom, dodat će, puno je više od putovanja, kamperi nude onaj pravi, istinski odmor, oni su, u konačnici, način života. Kada jednom počnete živjeti tu priču, mala je vjerojatnost da ćete se iz nje željeti izvući. Blagodati svega što kampiranje sa sobom donosi, pri čemu je osjećaj nesputanosti na vrhu piramide, posljednjih godina otkriva sve više ljudi. Među njima je i Osječanin Marijan Gradištanac (44), koji je prošloga ljeta sa suprugom Zlatom (42) i sinom Matom (5) zaplovio u taj svijet, te odradio prvi "đir", i to kamperom koji je njegovih ruku djelo!

Dom na kotačima

Naime, Marijan je Ford Transit, inače gospodarski kombi, preinačio u pravi mali dom na kotačima. Transformacija takvih vozila u kampere nije novost, riječ je o rješenju koje je jeftinije od kupnje pravih kampera, a tu je i mogućnost da ga uredite prema vlastitim potrebama, kao što je to učinio ovaj Osječanin.

Za sve je, kako to često biva, "kriva" supruga, s kojom dijeli ljubav prema putovanjima. Na popisu destinacija koje su obišli u posljednjih deset godina nalaze se Zanzibar, Vijetnam, Tajland, Bali, Sejšeli, Maldivi, Meksiko... Izradu kampera najprije je prihvatio kao izazov, a nakon što je vidio konačan rezultat, koji je, priznat ćemo i mi, uistinu fantastičan, pomislio je kako bi se time mogao baviti i od toga živjeti.

- Na ideju je došla supruga. Budući da prati razne stranice o putovanjima, vidjela je da mnogi putuju kamperom, pa me pitala bih li mogao jedan takav napraviti za nas. "To je običan kombi, unutra je nekakva drvenarija, to ne bi trebao biti nikakav problem", pomislio sam. Struja, voda... ništa mi nije djelovalo komplicirano, te sam zaključio da bih definitivno mogao napraviti jedan takav kamper. I tako je sve polako krenulo - upućuje nas u začetak ove lijepe priče.

- Radio sam donedavno sa suprugom u njezinu butiku, i danas ponekad pomognem, no otkako se opseg posla malo smanjio, razmišljao sam čime bih se mogao baviti. Kako me je tata, koji je majstor za sve, puno toga naučio, oduvijek sam raspolagao raznim vještinama, nije mi ništa bilo strano, uzeti brusilicu, ubodnu pilu... Ma sve..., pogotovo danas, kada na internetu možeš pronaći detaljne upute za sve što te zanima. Pa ja sam pola kampera napravio preko YouTubea! - kaže Marijan.

Dodaje kako je najprije razradio ideju što će i kako će.

- Srećom, imao sam novca, bez čega, naravno, ne ide, jer sve je to prilično skupo, te sam odlučio napraviti kamper baš za nas, a tada sve mora biti kako treba, mora imati klimu i sve ostalo. Po kombi sam otišao u Njemačku, gledao sam da prođem jeftinije, i pronašao sam lijepi Ford Transit star pet godina. Bio je malo udaren, no to su mi sve majstori popravili, to je jedino što ne radim. I malo-pomalo cijeli sam ga raskupusio. Kamper je potpuno neovisan, možeš u njemu boraviti gdje god hoćeš, sve u njemu radi bilo gdje, osim klime, jer ona je isključivo za kamp, gdje se možeš uštekati na 220 volti. Sve drugo radi na solarnu ploču. U njega bez problema stanu dvije odrasle osobe i dvoje male djece, jer imamo veliki bračni krevet.

Razmišljam da napravim još jedan ležaj iznad tog postojećeg, izvedivo je, no gubiš prostor za elemente za odjeću i sl. Ovaj sam kamper radio baš za nas, za naše potrebe. Nasuprot vozačevu i suvozačevu sjedalu, koja se mogu okrenuti za 180, još su dva sjedala i stol u sredini, tako da se četvero ljudi može prevoziti, ali i komotno spavati ako bih za četvrtu osobu napravio još jedan ležaj. Sve se to može, ima puno kombinacija, svakome mogu složiti kamper prema njegovim željama, a ovaj je naš idealan za naše potrebe - opisuje svoj prvi projekt, koji je izazvao oduševljenje u svih kojima ga je pokazao.

Pedantno i funkcionalno

- Skužio sam da je priča svima zanimljiva, kome bih god počeo pričati o tome i pokazao mu fotografije kampera, upitao bi me tko mi je to radio. "Sve si to sam napravio!" ostali bi u nevjerici kada bih im potvrdno odgovorio - kaže.

Iako će reći da napraviti ovako lijep i funkcionalan kamper nije pretežak zadatak, i mi smo ostali pomalo iznenađeni vidjevši Marijanovih ruku djelo. Kamper je uistinu lijepo uređen i opremljen, uz veliki ležaj, 2x2 metra, u njemu je i sve ostalo što je potrebno za ugodan boravak: bojler za toplu vodu, klima, hladnjak za hranu i piće, pećnica..., a osobito nas se dojmila unutrašnja obloga od drva. Cijeli kamper izgleda kao zgodan apartmančić na kotačima. Doista, nemoguće je ne zaključiti: Što čovjeku više treba? Iako vrlo vještih ruku, jer "šarafao" je, kaže, odmalena, u ovom mu je projektu puno pomogla jedna osoba.

- To je moj mentor Branimir Čuturdić. Stariji je, majstor je za sve, ali zaista. Limar, stolar, električar, vodoinstaletar, krojač, tapetar... Znači, čovjek sve zna, sve radi! I stvarno mi je puno pomogao, bez njega ne bi bilo mog kampera i cijele ove priče. I on i žena rado putuju kamperom, obišli su tako cijelu Europu... Bili su nedavno u Gruziji i Azerbajdžanu, napravili su 10.000 kilometara, nevjerojatno! Supruga i ja napravili smo ljetos 4000 km i umro sam, no mi smo žurili, a ne smije se žuriti, to mora biti polagani ritam, s kamperom i kampiranjem nema žurbe, jer inače nema smisla. Kada već ideš na tako dalek put, nema smisla da se zadržavaš kratko. No još sam nov u tome, polako... - govori Marijan, koji između rečenica kojima nam uzbuđeno opisuje svoju novu strast često ponavlja uzrečicu: "To je to!" I doista jest.

Da bi napravio svoj prvi kamper, trebalo mu je, kaže, oko pet mjeseci, no već idući, koji je u pripremi, trebao bi, kaže, izraditi puno brže.

- Sad već imam puno toga razrađenog, no uvijek je puno detalja, a i ja sam jako pedantan. Ne volim vidjeti da nešto visi ili se klima. Sve mora biti na svome mjestu, izrađeno onako kako treba. Volio bih izbaciti dva-tri kampera godišnje, kako bih nešto zaradio, a opet uvijek imao jedan na raspolaganju za putovanje. Baš bih se volio time baviti! Da me netko sada pita čime bih se želio baviti u životu, odgovorio bih - želim praviti kampere. To je to! Naravno, nema ništa bolje nego raditi ono što voliš, pa ni ja nisam iznimka. Do prije sedam-osam godina aktivno sam igrao nogomet, poluprofesionalno, i usto završio i trenersku školu te sedam-osam godina radio s djecom. Volio sam to raditi, a sve ono nakon toga bilo je “jer se mora”, jer moraš nešto zaraditi. Mislim da sam uređujući ovaj kamper pronašao rješenje, vidjet ćemo, to je totalno druga priča - iskreno će.

Ivan Alilović
U GRČKOJ PARKIRALI NA SAMOJ PLAŽI

Završetak prvog kampera stigao je u pravo vrijeme, pred godišnji odmor u kolovozu prošle godine, kada je Marijanov kamper imao i “krštenje”.

- Krajem kolovoza išli smo najprije u Istanbul, u kojem smo zbog posla već bili sto puta, a ovom smo prigodom spojili posao i užitak. Krenuli smo lagano, već je bio mrak, pa smo morali stati i prespavati negdje u Srbiji. To je najbolji dio, staneš i spavaš gdje hoćeš. Kada se umoriš, samo se parkiraš, zaključaš i legneš. Tako da smo prespavali u Srbiji, pa nastavili kroz Bugarsku, gdje smo ručali, i zatim stigli u Istanbul. Brzo smo se smjestili jer već dobro znam gdje mogu pronaći parking. Smjestili smo se i posvuda dalje putovali metroom ili taksijem, jer bi bilo suludo voziti po Istanbulu, nema smisla, to su nezamislive gužve. Nakon što smo u dva-tri dana odradili posao, krenuli smo u smjeru Izmira. Htjeli smo vidjeti Pamukkale (Pamučnu palaču, kompleks jedinstvenih mineralnih izvora u jugozapadnoj Turskoj, nap. a.), no nismo stigli, bilo je malo nezgodno zbog stiske s vremenom, stoga smo pošli prema obalnom resortu Kuşadasıju, te dalje uz obalu nastavili lagano sjeverno prema Grčkoj - opisuje put kroz Tursku, koja je zbog cijena, ali i prirodnih ljepota, sve popularnija destinacija.

Na putu do Grčke prešli su preko tjesnaca Dardaneli impresivnim mostom “1915 Çanakkale”, dugim 4,6 km, što ga čini najduljim u Turskoj.

- Grčka je s cijenama poput Hrvatske, ali je puno opuštenija, ondje smo mogli parkirati i spavati gdje god smo htjeli i bilo je super. Turska je isto O.K., pogotovo Turci, svi su opušteni, susretljivi, a i sve je jeftino. Bicikli, recimo. Kako na kamperu imamo nosač za bicikle, a jedan smo bicikli već imali, u Turskoj smo za malo novca kupili odličan mali bicikli i vratili se u Osijek s dva. Hrana je u Turskoj također super, o tome se već sve zna. U Grčkoj je ipak sve malo skuplje, pa gledaš kako uštedjeti. Bili smo u nekim mjestima na plaži, doslovno na pijesku, a noću bismo otišli na parking u mjesto koje je veličinom poput naših Vodica, ima restorane i sve ostalo, pa bismo ondje parkirali i prošetali. Baš mi se jako svidjelo. Kako je bio već početak rujna, na plažama nije bilo ljudi, pa smo mogli parkirati doslovno na pijesak. Izvadili bismo stolice iz kampera, smjestili se i uživali u pogledu. Kada je vrijeme loše, a znalo je biti, skloniš se u kamper, napraviš ručak, sjediš, jedeš i gledaš u more, koje je na desetak metara... Ma, predivno! Mata je također bio oduševljen, možete mislit kako je klincima u kamperu. U Grčkoj smo proboravili pet dana, te krenuli kroz Makedoniju i Srbiju prema Osijeku - zaključio je priču o prvom obiteljskom putovanju.

Njih će, sudeći prema Marijanovu oduševljenju kampiranjem, biti još puno. Radujemo se novim pričama, te njemu i obitelji želimo puno novih kilometara i sretan put.

AKO SI “NA KNAP” S VREMENOM, IZNAJMI KAMPER NA ODREDIŠTU

- Tko god je probao putovati kamperom, nije se više vraćao na staro, a tu je još jedan važan faktor - cijene hotela i apartmana otišle su u nebo. Za 100-120 eura u sezoni dobiješ odlično opremljen kamper kojim možeš putovati kamo god želiš, a ako odeš u Tursku ili Grčku, ne plaćaš ništa, možeš stati i spavati gdje god hoćeš. Hotela mi je već preko glave, check-in, check-out, rezervacije, gužve... Što sam stariji, to mi sve teže padaju takve stvari. S kamperom krenem i stanem gdje hoću, kada hoću, tako da mi je ova priča s kamperom vrhunska - ističe.

Za daleka je putovanja kamperom potrebno puno slobodnog vremena, i do mjesec dana, ističe, ali i za to postoji rješenje.

- Nedavno smo kupili avionske karte za Sevillu, jer mi je predaleko voziti, s obzirom na to da imamo samo desetak slobodnih dana, a otišli bismo nekamo. Stoga smo došli na ideju da u Španjolsku otputujemo avionom, ondje unajmimo kamper, što uopće nije skupo, i njime nastavimo put po jugu - govori.

Možda ste propustili...

ISUSOVAČKA KLASIČNA GIMNAZIJA

Promocija projekta Egipat

GDJE U KUPOVINU U NEDJELJU?