TvObzor
THE ZONE OF INTEREST

Jeziv prikaz holokausta bez ijedne scene nasilja
Objavljeno 2. veljače, 2024.
DRAMA. R: JONATHAN GLAZER. G: CHRISTIAN FRIEDEL, SANDRA HÜLLER, RALPH HERFORTH, DANIEL HOLZBERG, SASCHA MAAZ, FREYA KREUTZKAM

Ptičice pjevaju, otac, majka i petero vesele djece provode se na izletu u bajkovitom prirodnom okruženju, uz obalu rijeke. Kupaju se, sunčaju, jedu, piju, smiju se i igraju... Idila kakvu bi poželio svatko. Potom se pakiraju za odlazak kući i ukrcavaju u dva crna automobila, koja ih cestom kroz šumu dovoze do prekrasne obiteljske kuće na kat, s velikim dvorištem s bazenom. Dočekuje ih posluga, oni ulaze i raspakiraju se...

Ako preskočimo sam početak filma (koji neću otkrivati jer je neopisivo iskustvo), ovo opisano uvod je u radnju filma "Zona interesa" redatelja Jonathana Glazera, koji će vas, najblaže rečeno, ostaviti bez teksta. Naime, sutradan ujutro, ista ta obitelj se rastaje od oca, koji odlazi na posao, odjeven u nacističku odoru i, dok on izlazi iz dvorišta, prvi put se vidi na što gleda ta savršena obiteljska kuća. Na logor Auschwitz. I ne samo da gleda na njega nego to dvorište s cvijećem, povrćem, bazenom i toboganom od logora smrti doslovce dijeli samo zid s bodljikavom žicom. Naime, obitelj čine zapovjednik logora Rudolph Höss, njegova supruga Hedwig i njihovo petero djece. Područje oko logora kojim je upravljao SS nacisti su zvali "Zona interesa".

Glazer je deset godina radio na filmu, koji je prošle godine osvojio Grand Prix u Cannesu i dobio pet nominacija za Oscara. Temelj mu je bila istoimena knjiga Martina Amisa. Kako je rekao, ta knjiga pronašla je perspektivu koja se činila doista izvanrednom. Nije želio prikazati nacističku brutalnost, jer su slike Auschwitza iz dokumentaraca, fotografija i filmova već "urezane u naše misli". I doista, u cijelom ovom filmu nećete vidjeti nijednu scenu nasilja.

Ali, bez obzira na to, već nakon pola sata osjećat ćete se da morate pobjeći iz kina od užasa kojemu ćete svjedočiti. Naime, Glazer je znao da će ZVUK prenijeti neprestanu grozotu koja se događa - izvan vidokruga, ali nikad iz glave. I bio je u pravu, ovo je remek-djelo koje nikad nećete zaboraviti.
Tanja Kvorka

BRITANSKI DOKUMENTARNI FILM

Pokaži mi sliku: Priča o Jimu Marshallu